הרב שרלו על תהליך מינוי הדיינים: "איזו נפילה" - סרוגים

הרב שרלו על תהליך מינוי הדיינים: "איזו נפילה"

הרב יובל שרלו מותח ביקורת חריפה על תהליך מינוי הדיינים וטוען כי ההתאמה לתפקיד כבר אינה מהווה שיקול. "הבחירה היא לאור קירבה משפחתית ופוליטית; עדתיות ופסילת דרכים אחרות"

הרב שרלו על תהליך מינוי הדיינים: "איזו נפילה"
  הרב יובל שרלו (ישיבת ההסדר אורות שאול)

סערת מינוי הדיינים.

ראש ישיבת 'אורות שאול', הרב יובל שרלו, מותח ביקורת חריפה על השיקולים לפיהם ממונים דיינים לבתי הדין מהאיזוריים ולבית הדין הרבני הגדול.

תחת הכותרת "איזו נפילה", כתב הרב שרלו כי "שיקולי מינויי הדיינים מצליחים להשיג את מה שגדולי אויבי בתי הדין חולמים עליו: להמאיס את בתי הדין על הציבור ולמוטט את מעמדם".

הרב שרלו טוען כי השיקול של התאמה לתפקיד כמעט ואינו בא בחשבון בתהליך הקבלה. לדבריו: "הפסול העיקרי הוא שהתאמת המועמד לתפקיד נדחקה לשוליים. הבחירה היא לאור קירבה משפחתית ופוליטית; עדתיות; פסילת דרכים אחרות וכו'".

הרב שרלו מדגיש כי הוא מצר על התהליך ומכנה אותו טרגדיה. "הטרגדיה הגדולה ביותר היא שבחירת הדיינים הייתה יכולה להיות השעה היפה להתרעננות ולהתעוררות והפכה למניפולציות פוליטיות פנים מגזריות".

מי שעוד התייחסה לתהליך מינוי הדיינים, היא חברת הכנסת עליזה לביא, שתקפה את שרת המשפטים בעקבות כוונתה של שקד לאפשר למנות לדיינים קרובי משפחה של חברי הוועדה.

במכתב ששיגרה לשקד כתבה לביא כי "מעמדה הבעייתי של מערכת בתי הדין גרמה לאובדן אמון מוחלט בקרב הציבור. הדרך להרוויח אותו מחדש היא לא על ידי מינוי בניהם ומקרובים של הדיינים המכהנים. הדבר יוביל לשחיתות".

לביא טוענת כי ביוני 2014 הובילה הוועדה למינוי דיינים מהלך לפיו הוועדה לא תדון במועמדות לדיינות של קרובי משפחה של חברי הוועדה, ושל דיינים מכהנים. מהלך זה נועד לבער את נגע הנפוטיזם במערך בתי הדין, ולהחיל מסלול בחירה אובייקטיבי שוויוני והגון- " כישורים במקום קשרים".

לטענתה של לביא שרת המשפטים, איילת שקד, יחד עם הראשון לציון, הרב יצחק יוסף, החליטו לתמוך בביטול גישה זו ובחירתם של קרובי משפחה תאושר.

משרת המשפטים איילת שקד נמסר בתגובה: "ההחלטה בנושא מינוי בני משפחה של חברי הוועדה טרם התקבלה"

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
העמדת דיינים שלא ע"פ שיקולים עניינים הינו לאו מפורש
ידידיה | 09-09-2015 19:56
רמב"ם הלכות סנהדרין פרק ג הלכה ח כל סנהדרין או מלך או ראש גולה שהעמידו להן לישראל דיין שאינו הגון ואינו חכם בחכמת התורה וראוי להיות דיין, אף על פי שהוא כולו מחמדים ויש בו טובות אחרות, הרי זה שהעמידו עובר בלא תעשה, שנאמר: "לא תכירו פנים במשפט". מפי השמועה למדו שזה מדבר כנגד הממונה להושיב דיינין. אמרו חכמים: שמא תאמר, איש פלוני נאה אושיבנו דיין, איש פלוני גבור אושיבנו דיין, איש פלוני קרובי אושיבנו דיין, איש פלוני יודע בכל לשון אושיבנו דיין. נמצא מזכה את החייב ומחייב את הזכאי. לא מפני שהוא רשע, אלא מפני שאינו יודע, לכך נאמר: "לא תכירו פנים במשפט".
2
היחיד שנמאס על הצבור הוא מי שאינו מסוגל לשתוק ולו לרגע!
ברוך | 09-09-2015 20:06
3
מה המפדל עשתה
אשכול | 10-09-2015 0:09
מינו בזמנו רבנים ללא ידע הלכתי, חילקו תעודות כושר למקורבים ונתמנו ראב"דים ללא ידע. כאשר המוטיב היה קרבה לפוליטיקאי [לא לרב] כיום , המדובר הינו רבנים שעברו מבחנים וכל חטאם שיש להם קרובי משפחה שהינם רבנים.
4
באשר להלכה אני סומכת יותר על החרדים
!!!!! | 10-09-2015 9:03
(ואני לא חרדית חלקים בדתיים הלאומיים כבר פרצו חור ענק בגדר והם לא יסתפקו בכך). כך שמבחינתי כל נצחון חרדי הוא ניצחון משמח.
5
לדובר הציבור
האחד | 10-09-2015 9:31
אולי אם כבודו ישתוק ליותר מיממה הציבור שאתה דוברו לא..........
6
מי שהמציאו את השיטה הם אך ורק הסרוגים
אהרון ישרן | 10-09-2015 11:33
שיובל שרלו יילך לאסף מנין לישיבה שלו, ינתח את הכשלנות המזהירים שלו, ויפסיק להשקיע את כספי הקרן החדשה בהודעות יחסי ציבור
7
למספר 1 - הרמבם מדבר רק על מינוי דיין שאינו ראוי
למספר 1 | 11-09-2015 13:44
כפי שמפורש כמה פעמים בדבריו וביחוד בסיומם. כאן מדובר על בחירה מבין דיינים שכולם ראויים. אולי זה לא נראה טוב ולא מקובל בעולם המודרני, ואולי אלה שיקולים שצריך להביא בחשבון. אבל בכל מקרה זה לא מנוגד לרמבם.
8
הגזענים כועסים:50% ספרדים משוריינים.
ההמום | 15-09-2015 23:00
ברוך השם יש שריון עדתי אם לא היה אז המצב היה כמו שיש בכל מוסדות הציונות הדתית הכוחניים,האגריסיביים ,המתוחכמים המקושרים יהיו בראש. או כמו באקדמיה שחבר מביא חבר או כמו בעולם המשפט ברוך השם שיש שריון לספרדים ובני עדות המזרח שהם למרבה התדהימה שלכם לא פחות בקיאים וטובים מכם...
9
תמיד צריך להשמיע דעתו. הדיינים הציונים ראויים בהחלט
אור | 16-09-2015 20:37
אבל הרב שרלו צריך תמיד לדבר ולומר את ההגיגים האין סופיים שלו.