"מקובל" על כולם; ללא קמיעות וללא ניסים

שני תנאים נוספים לקבלה לישיבה היו גם הם יוצאי דופן. האחד, על התלמיד להתפרנס מיגיע כפיו ולא לסמוך רק על מלגת הלימוד בישיבה. השני, שירות צבאי -בו ראה הרב גץ עניין מקודש שבלעדיו אי אפשר לגשת באמת לתורת הסוד.

"מקובל" על כולם; ללא קמיעות וללא ניסים
  (צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב של המדרשה לידע המקדש)

מגדולי המקובלים בדורנו. ללא קמיעות וללא מופתים. המון חכמת חיים ולב ענק לכל אדם. סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה.

זכיתי להכיר את הרב יהודה מאיר גץ, שהשבוע אנו מציינים 20 שנים לפטירתו, בעיקר כאבא של חברי ושכני הקרוב והטוב, נוריאל גץ.

עד היום יש בליבי תחושת החמצה על אשר לא זכיתי ללמוד ממנו תורה במובנה הפשוט אלא רק מתוך שיחות החולין של תלמיד חכם המלמדות באמת מיהו האדם.

סיפורים רבים יש עליו וחלקם יצאו בספר שהוציאה המשפחה לפני שנים. אולם ברצוני לציין כמה נקודות מיוחדות מתוך מה ששמעתי וראיתי.

בדרך כלל מקובלים נחשבים כאנשים מורמים מעם שאינם מתערבים בחיי העולם הזה באופן פשוט, אלא רק בדרך ניסית. הרב גץ היה איש העולם הזה במובן הטוב של המילה ויחד עם זאת ראשו הגיע לשמי מרומים. הסתירה הזו אצלו לא היתה. הוא חי באחדות מוחלטת בין העולם החומרי והעולם הרוחני ולא ראה בהם סתירה כי אם השלמה. עסק בפרטי פרטים מעשיים ויחד עם זאת בייחודים עמוקים הידועים רק ליחידי יחידים.

הרב גץ העמיד את המידות של האדם כתנאי בסיסי לקבלה לישיבת המקובלים וראה במידותיו של האדם את מהותו .כפי שחז"ל הסבירו את מצוות הליכה בדרכיו של הקב"ה :" מה הוא רחום אף אתה רחום וכו' " ( כפי שהסביר ספר החינוך מצווה זו בפרשת השבוע ,כי תבוא.ע"ש ).

ההבדל הגדול בין הרב גץ לאחרים היה בכך שהוא לא רק דיבר על חשיבות מידותיו של האדם אלא גם ראה בהם תנאי מוקדם ללימוד תורת הסוד באופן מעשי בישיבת המקובלים "בית אל".

שני תנאים נוספים לקבלה לישיבה היו גם הם יוצאי דופן. האחד, על התלמיד להתפרנס מיגיע כפיו ולא לסמוך רק על מלגת הלימוד בישיבה. השני, שירות צבאי -בו ראה הרב גץ עניין מקודש שבלעדיו אי אפשר לגשת באמת לתורת הסוד.

שני תנאים אלו מהפכנים ועומדים בסתירה מוחלטת לתפיסה המקובלת ,מי ראוי לעסוק בקבלה ומלמדים גם הם על הבנתו בדבר הצורך של מי שעוסק בקבלה להיות מחובר לעולם הזה במובן הפשוט והאנושי.

לבסוף ראוי לציין את התרחקותו של הרב גץ מקבלה מעשית,מקמעות ומסגולות ומהדרכות שאינן על פי השכל הישר.

רבים היו מתייעצים עימו בכל עניין, אבל תמיד הוא הדגיש שעצותיו הינן שכל ישר ומידות טובות ולא רוח הקודש. ואולי זוהי רוח הקודש האמיתית.

למרות גישתו המהפכנית היה הרב גץ מקובל על כולם. על חרדים, דתיים ושאינם דתיים ,מכל המגזרים ומכל העדות.

אין ספק כי ההסתכלות החיובית שלו על כל אדם, ליבו הטוב ומידותיו הנעימות , יחד עם גדלות בתורה וקדושה פנימית המקרינה על כל אדם היא זו שהורידה את המחיצות ופתחה את הלבבות.

ככל שעובר הזמן אפשר להבין יותר עד כמה חסרה לנו דמות זו בתוך המנהיגות הרוחנית הנוכחית. דמות המלמדת אותנו שגם על פי הקבלה צריך לחיות חיים המחוברים לעולם המעשה ומונהגים על פי השכל הישר. ולוואי ונדע להמשיך ולהעצים תפיסה עולם מיוחדת זו. תפיסה הבנויה על אדני תורת המידות ועולם הסוד והקבלה.יחד עם הסתכלות אנושית פשוטה וישרה.

כתיבת תגובה

הוספת תגובה - סרוגים
הדפסה

שם

נושא

תוכן

2 תגובות
הצג את כל התגובות