הרב שרלו: מדינת ישראל צריכה לקלוט פליטים סורים
בראיון לסרוגים אומר הרב יובל שרלו כי יש לקלוט פליטים מסוריה "צריך לעשות משהו כדי להזכיר לנו את האחריות שלנו והסולידריות שלנו לנרדפים בכל העולם, אבל במגבלות שלנו"
הרב יובל שרלו מבכירי ארגון רבני צהר וחבר ועדת הלסינקי לאתיקה אמר הבוקר (א') בראיון לסרוגים, כי על מדינת ישראל לקלוט מספר מצומצם של פליטים הנמצאים ברדיפות ובסכנת חיים ברורה ומיידית.
הרב שרלו אמר כי מבחינה אתית ויהודית לא ניתן להתעלם מהמתרחש בסוריה ובמדינות נוספות, אך הוסיף כי מבחינה מעשית, יכולתנו מינימלית מאוד "בין שני עקרונות אלו צריך להתנהל".
זה אומר לפתוח את השערים בגולן, ייכנסו עשרות אלפי פליטים?
הסיפור יותר מורכב, יש לנו בארץ, כארבעים-חמישים אלף סודנים, אריתראים וכדומה. בכוחתינו הדלים אנחנו לא פותרים את הבעיות האלה ועכשיו יש עוד פליטים שרוצים להגיע. אבל, אני מבין בעומק של התורה, כשהתורה אמרה שתזכור את העובדה שהיית עבד במצרים ותתייחס לעבדים בצורה אחרת מאשר מקובל, זה נכון גם ביחס למי שנמצא בסכנת חיים, נרדף מארץ לארץ והשערים חלקם סגורים בפניו.
לכן אנחנו צריכים, על רקע הבעיות שאנחנו נמצאים בתוכה – כלומר בעיית הסודנים והאריתראים – לעשות משהו כדי להזכיר לנו את האחריות שלנו לנרדפים ואת הסולידריות שלנו לנרדפים בכל העולם, אבל במגבלות שלנו.
אומר השר יריב לוין הבוקר, כי בעוד הסודנים הם מהגרי עבודה אך אינם שונאים אותנו, הסורים הם נתיני מדינת אויב, והכנסת גורמים כאלה תסכן את בטחון המדינה?
אני חושב שאנחנו לא צריכים להכניס אנשים שרוצים להשמיד אותנו, אבל אני חושב שהברית עם הדרוזים, יכולה להיות מענה מסוים. בשום פנים ואופן אין חובה או צורך להכניס אף אחד שרוצה להשמיד את המדינה, אבל השאלה היא אנשים שנמצאים ברדיפה ובסכנות חיים דווקא בשל העובדה שהם לא מתוך המערכת השלטונית או אלה שרוצים להשמיד אותנו, מערכת הביטחון תוכל לבדוק ולברר ולזהות מי הוא פליט במובן המלא של המילה ומי החליף את עורו כדי לברוח, זה המקום שאנחנו צריכים לעשות משהו, באופן מצומצם, בגלל שכמו שאמרתי, אנחנו מוצפים בבעיה של הסודאנים והאריתראים.
הרב מגבה את ההצעה שלו במקורות מתוך התורה והתנ"ך. האם יש לכך מקורות גם בתוך ההלכה והתורה שבעל פה?
אין לזה מקורות בהלכה, ואין גם ציפייה שתהיה, בשל העובדה שביום שהתחילה להיכתב התורה שבעל פה, לא עמדנו בסיטואציה של מדינה ריבונית שאנחנו גם מסוגלים לעשות משהו. ממילא הפוסקים לא עסקו בשאלה הזו, ומאידך גם לא תמצא משהו בכיוון ההפוך. לא תמצא כלום במסורת הפסיקה המסודרת של תולדות ההלכה בישראל. כמו עוד הרב שאלות של מדינה. תראה מה קרה ליהדות החרדית בשאלה האם מותר להיות שר או לא? אין אפילו רבע משפט במסורת הפסיקה וברור גם למה – כי מטבע הדברים השאלה לא נידונה.
ולקראת ראש השנה, מה הרב מאחל לגולשי סרוגים ועם ישראל לקראת השנה החדשה?
תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה. אני מתפלל שבשנה הבאה האתגרים שיעמדו בפנינו יהיו אתגרים שהרבה יותר קרובים לסוגיות היהודיות התורניות מאשר הצורך שלנו להתעסק בסוגיות כמו איראן ועם דברים מעין אלה שמאיימים על קיומנו.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו