טסים לאומן?! ר' נחמן מברסלב התפלל בראש השנה בחיפה

טסים לאומן?! ר' נחמן מברסלב התפלל בראש השנה בחיפה

אלפי חסידים נוהרים לאוקראינה בראש השנה, ואינם יודעים כי ר' נחמן מברסלב אמר על השנה בה התפלל בחיפה: "תכף כשהלך ד' אמות בארץ ישראל פעל מיד מה שרצה להשיג"

author-image
ר' נחמן מברסלב התפלל בראש השנה ב...חיפה
  (מאיר אלפסי/כיכר השבת)

אלפי חסידי ברסלב יחד עם עוד אלפי ישראלים נוהרים בכל שנה לאוקראינה כדי להתפלל בראש השנה על ציונו של ר' נחמן מברסלב בעיר אומן.

בעבר כבר פרסמנו את הלאו המוחלט שלרבני בציונות הדתית ומחוצה לה שלא הבינו כיצד עוזבים אנשים דווקא בראש השנה את קדושת ארץ ישראל לטובת אדמת אירופה.

אלא שעיון בכתבי חסידות ברסלב מלמד כי ר' נחמן עצמו כנראה היה ככל הנראה מעדיף את התפילה בארץ ישראל. בספר שבחי מוהר"ן אותו כתבו תלמידיו, מתוארת עלייתו של ר' נחמן לארץ בשנת התקנ"ט (1798) עם ההרפתקאות שעברו עליו.

וכך מתואר המסע מאירופה לארץ ישראל: "… ומיד שמעו לדבריו, והלכו ושכרו מיד ספינה גדולה, והכריזו: מי שרוצה לילך על הספינה ילך. והלכו הרבה אנשים ונשים וטף הן מאנשי ספרד והן מאנשי אשכנז, ונסע רבנו זכרונו לברכה, גם כן על ספינה זו לארץ הקדש. ודבר רבנו זכרונו לברכה עם החכם מירושלים הנ"ל שיקח אותו לירושלים, כי אמר שאינו רוצה להיות לא בצפת ולא בטבריה. וכן המתיקו סוד ביניהם.

בהמשך מתואר המצב הקשה בספינה שנותרה ללא מים ראויים לשתייה "ולא נשאר להם, כי אם כלי אחת של מים סרוחים ועכורים ותולעים היו מרחשין בהם. ואלו המים חלקו לאנשי הספינה במדה, לאיש אקי (מדה קטנה) אחת. והיה להם סכנה גדולה מהצמאון יותר מכל הסכנות". אחרי שהתפללו לעזרה, הגיעה ספינה שחילצה אותם והביאה אותם עד לנמל יפו, אולם גם שם לא הסתיימו התלאות.

"ומאת ה' היתה סבה, ולא הניחוהו הישמעאלים שיכנס אליהם, כי הסתכלו על מלבושיו ועל תאר פניו שיש לו פאות ארוכים כנהוג במדינתנו, ושאינו יודע לשונם וכיוצא בזה, ואמרו שהוא בודאי אחד מהמרגלים של הצרפת. ולא הועילו שום פיוס ובקשות. ונשאר רבנו, זכרונו לברכה, על הספינה". יש לציין כי באותו זמן הצבא הטורקים ששלטו בארץ נמצאים במלחמה נגד הצבא הצרפתי בראשות נפוליאון שמנסה לכבוש אותה ולכן החשדות נגד יוצאי אירופה שהיו באנייה.

ראש השנה בחיפה

המשך המסע מתאר את הדרך בה עגן לבסוף ר' נחמן והגיע לאדמת ארץ ישראל: "והיה בדעת הקפיטן להתעכב שם עם הספינה להיות עומד לפוש איזה ימים. ואז היה שני ימים קדם ראש השנה. אך הספינה לא יכלה לעמד שם מחמת גלי הים שרצו להפכה, ולא הועיל שום עצה ותחבולה לזה. והיה הדבר לפלא גדול בעיני הקפיטן. ושאל: מה זה, ועל מה זה? והשיבו החכמים של הספרדים, שקבלה בידם איש מפי איש שבזה המקום נשלך יונה בן אמתי הנביא. ולא יכלה הספינה לעמד שם אותה הלילה והוכרחו לזוז עם הספינה משם.

והלכו משם ובאו בערב ליל זכור ברית (סליחות לערב ראש השנה, א.י.) לעיר הקדש חיפה. ועמדו אצל הר הכרמל נגד מערת אליהו. ובאשמרת הבקר אמרו כל העם סליחות בשמחה גדולה. ואחר כך התפללו תפלת שחרית, ואחר כך הלכו כולם לעיר הקדש חיפה אנשים ונשים וטף.

ואז נכנס רבנו הקדוש, זכרונו לברכה, לארץ הקדושה, ובא אל המקום אשר נכסף אליו, והשתוקק אליו בהשתוקקות וכסופין וגעגועים גדולים מאד מאד, ומסר נפשו אלפים ורבבות פעמים בשביל זה, והשליך נפשו מנגד עבור זה. וגדל עצם השמחה שהיה לו באותו הרגע שנכנס ועמד על אדמת הקדש, אי אפשר לשער במח. אילו כל הימים דיו וכו' לא יספיקו לבאר אפס קצה מזה. כי תכף ומיד השיג מה שהשיג. כי אמר שתכף כשהלך ארבע אמות בארץ ישראל פעל מיד מה שרצה להשיג".

אחרי הדברים האלה, קשה להאמין כי ר' נחמן מברסלב היה שמח לראות את אלפי היהודים העוזבים את ארץ ישראל ונוהרים לאדמתה הטמאה של אוקראינה.

"ואחר חצות היום הלכו למקוה, ואחר כך לבית הכנסת, ונתמהמהו עד הלילה. וכשבא רבנו, זכרונו לברכה, לביתו אל האכסניא שלו, היה לו שמחה גדולה ועצומה עד מאד. ובכל רגע ורגע אמר להאיש שהיה עמו: אשריך שזכית לכך, להיות עמי כאן. וצוה לו לקרות ולהזכיר לפניו מהצעטיל (=פתק) כל הנרשמים שם, דהינו כל הנלוים אליו שנתנו לו צעטליך משמותיהם. ואכלו שם סעודת הלילה של ראש השנה, והכל בשמחה גדולה…"

לפי המסורת בחיפה, בית הכנסת בו שהה ר' נחמן מברסלב הוא המקום בו כמאה שניים לאחר מכן הוקם בית הכנסת 'הדרת קודש' הנמצא בשכונת הדר סמוך למגדל הנביאים. בית הכנסת היה בשיאו בשנות הארבעים והחמישים, אולם בשנים האחרונות עם עזיבת התושבים היהודים את השכונה הוא ננטש והפך לחורבה ולמאורת סמים. במאמצים של תושבים מקומיים, נעשים מאמצים לשפץ את המקום ולתת לו את הכבוד הראוי לו.

את המשך הסיפור על הרפתקאותיו של ר' נחמן בחצי השנה שהיה בארץ עד חול המועד פסח כש"נתקע" במצור של נפוליאון על עכו וחולץ בידי ספינה טורקית לאירופה, אפשר לקרוא בספר שבחי מוהר"ן.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
29 תגובות - 28 דיונים מיין לפי
1
כל שנה אותו דבר
אריאל | 03-09-2015 12:42
מי שטס לאומן יודע גם יודע שרבינו היה בחיפה. אז? מי שלא חסיד לא יבין מה זה ציווי של רבי..
2
ייש"כ! צריך לשים סוף לנהירה ההמונית לאדמת הדמים
בני | 03-09-2015 12:54
לא יתכן שיהודים יכנו את אומן כעיר הקודש ח"ו. כי עיר הקודש זו ירושלים בלבד. וזכורני שנשאל רבינו הקדוש אביהם של ישראל זצוק"ל על יציאה לאומן בר"ה והשיב שבמקום להתפלל על ציונו של רבי נחמן - שיתפללו על ציונו של רבו, רבם של ישראל רשב"י ובכך יזכו להתפלל בארץ הקודש על ציונו של התנא האלהי.
3
בימי ר' נחמן לא היה הקבר באומן לכן העדיף את א"י.
אחד שיודע | 03-09-2015 13:13
4
שטויות!!!
| 03-09-2015 13:14
תפסיקו לדבר שטויות כל הרבנים של ברסלב מהקטן שלהם עד הגדול שלהם אומר שצריך לטוס
5
שטויות!!!
| 03-09-2015 13:14
תפסיקו לדבר שטויות כל הרבנים של ברסלב מהקטן שלהם עד הגדול שלהם אומר שצריך לטוס
6
שטויות!!!
| 03-09-2015 13:14
תפסיקו לדבר שטויות כל הרבנים של ברסלב מהקטן שלהם עד הגדול שלהם אומר שצריך לטוס
7
שטויות!!!
| 03-09-2015 13:14
תפסיקו לדבר שטויות כל הרבנים של ברסלב מהקטן שלהם עד הגדול שלהם אומר שצריך לטוס
8
שטויות!!!
| 03-09-2015 13:14
תפסיקו לדבר שטויות כל הרבנים של ברסלב מהקטן שלהם עד הגדול שלהם אומר שצריך לטוס
9
כתב "חכם" חחחח
חחחח | 03-09-2015 13:34
הכתב כותב ככל הנראה בעוד שתלמידו הגדול של ר נחמן אמר שהוא הבין מרבנו שצריך ליסוע גם לאחר פטירתו. וכמובן שלפני פטירתו אין ספק בזה בכלל ועיין בחיי מוהרן ועוד. אז למי ישמוע ? לכתוב עלוב שלא מבין ? ומוציא דברים בהקשרם? או למוהרנ"ת הגדול שרבנו סמך את ידיו עליו ? ולגבי "רבני" הציונות... יש עוד הרבה דברים שהם לא מבינים ובפרט במה שקשור לארץ ישראל. ההתחלה דגאולה שבשה להם את המוח לגמרי.
10
מיותר
יאיר | 03-09-2015 13:41
ההתעסקות של אוחזי מקלדת מגזריים בטיסה השנתית לאומן מגוחכת בעיניי. דפדפו.
11
ל-1,2,3,4,5
שיודע לשאול | 03-09-2015 14:01
אם תכתוב 5 פעמיים שטויות זה ישנה את העובדה שכל הרבנים של ברסלב מעולם לא הגיעו לקרסוליים של ר' נחמן? אז מה אם הם אמרו? פה מצוטט מה ר' נחמן אמר בעצמו, והציטוט הוא ע"י תלמידו המובהק ר' נתן.
12
פשוט בורות בכל הנוגע לרבי נחמן מברסלב
יעקב | 03-09-2015 14:14
ממליץ לך ללמוד היטב את כתבי רבנו לפני שאתה "מסיק" מה רבנו רצה ומה לא , בכלל זה מזכיר לי את הקושיות שיש לכאלה שלא למדו תורה והם בטוחים שאף אחד במשך אלפי השנים מאז מעמד הר סיני לא חשב עליהם... בכל אופן למה זה מפריע לך שיהודים נוסעים להתחזק באומן ? למה אתה צריך למנוע אותם עם כתבות כאלו ? למה לא לכתוב כתבות חיוביות ? .... ואם אתה מרגיש שאתה "השוטר" של הקב"ה , אז תכתוב על הבעיות של "המגזר" שלך ותעזוב אותנו בשקט
13
קצת ידע לא יזיק לכתב הנכבד
נתי | 03-09-2015 14:39
רבינו התבטא רבות השבח בשבח ארץ ישראל, ובכל זאת בסוף ימיו דיבר מפורשות על ענין ראש השנה אצלו באומן דווקא!
14
שאריה יואלי
איך ידעתי | 03-09-2015 14:53
כתב את זה
15
כותב לא כזה חכם
יגאל | 03-09-2015 15:06
רבי נחמן אמר את שאמר וחזר בחזרה לאוקראינה אינך מבין דבר וחצי דבר . רק לצטט כמו תוכי
16
הרב אליהו זצ"ל עודד לסוע לאומן, ושר בעצמו אומן ראש השנה
תלמיד של חכמים | 03-09-2015 17:41
מרן הרב אליהו זצ"ל עודד מאות לטוס לאומן ולהתפלל על כלל ישראל. ואמר בפה מלא שרבי נחמן מסנגר על הדור כולו. ובשמחת תורה שלפני האירוע מוחי הראשון שר בעצמו בבית הכנסת אומן ראש השנה.... יחד עם כמה חסידי ברסלב.
17
למגיבים
ליבנה | 03-09-2015 20:10
רבי נחמן בוודאי לא התכוון שיצאו מארץ ישראל כדי להגיע לציונו! הוא בודאי התכוון שמי שממילא נמצא בחו״ל יבוא לציונו שאז אין ירידה בקדושה. ברור שרבי נחמן לא התכוון שאדם ירד מארץ ישראל ביום קדוש ונורא כמו ראש השנה!
18
מה שאמר ריענקל מלמד
יהודי | 03-09-2015 23:39
הר"ר יעקב קלמנוביץ שהיה הבעל תפילה בקיבוץ במירון כשבאו והציעו לו לנסוע לאומן אמר שהרבה (רבי נחמן) לא התכוון שיסעו מארץ ישראל ואכן לא נסע
19
יש ייאוש בעולם...
| 03-09-2015 23:49
מדובר בכת שיש לה שרידים קלושים משורשי היהדות. גם אם תוכיחו להם שאסור על פי ההלכה לנסוע לאומן, יטענו אותם בעלי אוב שהרב נחמן יתקן אותם מהעוון הזה ע"י הגעתם לקברו. ושוב מסתבר שגרבוז צדק ואנחנו סתם התנפלנו עליו לצורכי מנדטים...
20
נחמד לכתוב טור חלקי אך שכחת מה רבינו אמר...כנסו לקריאה
רפאל | 04-09-2015 0:10
" אם לאכול אם לא לאכול אם להתפלל אם לא להתפלל אם לישון אם לא לישון העיקר להיות אצלי בראש השנה" !!! (שיחות הר"I) אז מה אתה כותב שטויות?!
אל התורות והתפילות...
מירב | 20-09-2020 16:37
אל התורות והתפילות שלו - אל רוח הקודש שלו - לבוא ????
21
מי זה נחמן שיחלןק על תורת משה רבינו.
יפה יוסף | 20-09-2015 17:53
"חדשים מקרוב באו לא שיערום אבותיכם"פרשת האזינו.עובדי ע"ז היו מאז ומתמיד והברסלבים בראש.אפשר לראות את הצורה של הע"ז כאן ביבנאל בבית הכנסת הגדול של הברסלבים .אלא שאסור להכנס למקום ע"ז.
22
אשרינו
יגאל | 21-09-2015 8:23
אשרינו שיש לנו רבי כזה
23
הוא אכן יכול היה לפעול. וזה ההבדל התהומי
| 21-09-2016 22:04
24
אני נמצאת ליד ובתוך הברסלבים ולא ראיתי
| 22-09-2016 2:09
חסידים יותר מטומטמים מהם.
25
אלפי חסידים
אריאל | 22-09-2016 8:59
לא מכירים את כתבי רבי נחמן.... מעניין מאוד... כל שנה אותן שטויות
26
למה באמת התכוון רבי נחמן
| 23-09-2016 16:30
כתוב במפורש שרב נחמן ביקש לבוא אליו בראש השנה. האם התכוון למכריו וחסידיו שחיו שם באומן, או שעלה בדעתו שגם בעתיד כשעם ישראל יעלה לארץ, יצטרכו לצאת ממנה לבוא אל קברו בחו"ל!! .  התשובה פשוטה.
27
לתגובה 19
| 29-09-2016 7:42
אבל מה לעשות שאין שום הוכחה הלכתית לזה?? ואדרבה הפוך האחרונים שדנים בזה מתירים (שד״ח כה״ח ברכ״י). אופסס טוב נחפש בשבילך הלכה אחרת שהם עוברים עליה בשביל לחזק אצלך את שנאת ישראל ואהבת גרבוז
28
מי שכותב נגד רבי נחמן אין ספק שהוא פוגם ברית
מקנא לכבוד רבינו הקדוש | 24-08-2017 20:19
רבינו צוה לבוא, לא מתחכמים. מה אתה ברמה שלו שאתה מתווכח איתו?