האליטה האשכנזית מחקה כל זכר של הציבור הספרדי - סרוגים

האליטה האשכנזית מחקה כל זכר של הציבור הספרדי

חברי כנסת ופעילים בבית היהודי מברכים על היוזמה למנות דיינים ספרדים אך לא חוסכים ביקורת מהנהגת הציונות הדתית: "הגיע הזמן שגם הבית היהודי תדאג לספרדים"

author-image
האליטה האשכנזית מחקה כל זכר של הציבור הספרדי
  (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

סערת בחירת הדיינים הספרדים.

בעקבות פנייתם של פעילים חברתיים במפלגת 'הבית היהודי', לפיה יש לפעול למינויים של דיינים ספרדים לבית הדין הרבני הגדול ולבתי הדין האזוריים, לידי 'סרוגים' הגיעו תגובות של אישי ציבור ופעילים רבים המברכים על היוזמה ומבהירים כי הגיע הזמן שאנשים יבינו שגם הבית היהודי דואגת לספרדים.

מהתכתבות שהגיעה לידי 'סרוגים' עולה כי פעילים רבים, ביניהם חכי"ם מ'הבית היהודי' הביעו שביעות רצון מהמהלך.

"רצוי בהחלט שהבית היהודי יבחר נציג ספרדי לבית הדין כדי שבש"ס יבינו שגם הבית היהודי דואג לספרדים", כתב אחד הרבנים הספרדים המזוהים עם הבית היהודי.

אותו רב אף התייחס לאמירתו של סגן שר הביטחון, הרב אלי בן דהן, לפיה צריך למנות דיינים על פי שיקול מקצועי ולא על פי מוצא: "יש לנו מספיק דיינים ראויים בוגרי החינוך שלנו והם ראויים בהחלט ולא צריך לחפש את הדיינים החרדים שמדברים בשפה שלנו".

ח"כ מהבית היהודי שהשתתף אף הוא בדיון כתב כי "בוודאי שחשוב וחיוני שהציונות הדתית תקדם גם דיינים ספרדים ציונים. זה חיוני ואמיתי ומתחייב, זה חלק מאחריותנו האמיתית והאלקטורלית גם יחד. בע"ה שנזכה למנות גדולים מקדשי שם שמים ברבים".

רב ספרדי נוסף כתב כי "לא לחינם התפזרנו בכל קצוות תבל. כל אחד ואחד מאיתנו מחזיק בתוכו אוצר תרבות ענק. בלי שיהיה ביטוי למגוון התרבויות ואוצר הדעות הרחב של כל עדה ועדה תהיה תמונת הפזל של עמינו חסרה וחסרת גוונים".

עוד הוא הוסיף כי "לא יקום עמינו בלי שיהיה ביטוי לכל מחשבת ה' שמופיעה בכל אוצר חיים הבא עם התרבות המיוחדת לכל עדה ועדה. אבל רק כשהדברים באים בסובלנות באהבה ובהבנה".

לדבריו: "לא באלי אוחנה הפתרון. גם לא בנפלטי ש"ס. התנועה הציונית דתית לא תוכל להתקיים בלי לשים לב לנקודה זו בעומקה. רק תהליך ארוך, מחושב ואמיתי יוכל לעשות את החיבור המיוחל".

"יש משמעות גדולה למוצאו של הפוסק-דיין – עולם הפסיקה שלו הוא שונה". כתב אחד מהפעילים המרכזיים של המפלגה.

לדבריו: "הדיין המזרחי מביא איתו מקורות הלכתיים שיכולים להאיר את הדור הזה ולחבר אותו כפי שדיין אשכנזי לא יוכל".

פעיל נוסף התייחס לאפליית הספרדים בציונות הדתית וכתב כי האפליה "התחילה עם הרב גורן שהנהיג נוסח אחיד (אשכנזי) ומחק בצורה בוטה מסורת עשירה של מאות אלפי עולי עדות המזרח, והמשיכה בגישה המתנשאת של האליטה האשכנזית בכל מוסדות הציונות הדתית שמחקה כל זכר תרבות, מורשת, מוזיקה, רבנים, של הציבור הספרדי".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
אמת ויציב ביום שהציונות הדתית תבין זאת המשיח כבר בא
יהודי פשוט | 24-08-2015 20:52
ואל תצעקו את דברי ההבל חזרנו לארץ ואין עדות, כמו שבמנהגים ובהלכות יש עדות כך גם באופי, והגיע הזמן שיקיימו את ההלכה שלמדנו בפרשת השבוע שעברה שיש למנות שופט מכל שבט ושבט, כך יוכל לדבר בשפתו ולהבינו ולהשיבו לדרך הישר.
2
מענין מאד
מאיר יאיר | 24-08-2015 20:58
עתה יקומו כל האשכנזים ויאמרו שיש לבחור לפי כישורים ולא לפי מפתח עדתי. זה שבחרו לפי השקפה זה בסדר. וכאשר בחרו אשכנזי זה לא עדתי, אלא שיקול ענייני ולגטימי. ופתאום אומרים להם שיש לבחור ספרדים נזעקים.
3
כנראה לאחד המועמדים יש יחצן מוצלח
שלום | 24-08-2015 21:45
4
דיינים צריך לבחור על כי הכישורים
יהודה מועלם | 24-08-2015 21:47
ולא לפי העדה
5
למיטב ידיעתי
ירוחם | 24-08-2015 22:18
כאשר מגיעים להתדיין לפני בי"ד לא בוחרים הרכב לפי העדה דיין צריך ליהיות קודם כל תלמיד חכם ולא משנה האם נולד בארץ בקזבלנקה או בברלין
6
בהלכה ובדיינות ראוי לבחור גם לפי מוצא
רונן | 25-08-2015 5:42
עם ברואי חשבון וברופאים עסקינן, מן הראוי לבחור רק על פי שיקולים מקצועיים. אולם בהלכות ופסיקה כיוון שדרך הפסקה שונה, וכן הפוסקים הקדמונים אליהם נחשפים במהלך הלימודכלים- מעבר לבית יוסף שוע ונושאי כלים- שונים מן הראוי שמוצא המועמד ודרך לימודו ילקחו בחשבון בנוסף למיקצועיותו.
7
הגיע הזמן
לוי | 25-08-2015 8:53
שיבינו שיש עדות שונות בעמ"י ולא רק אשכנזים. ממש עצוב שהדיון הזה חוזר כל פעם מחדש.
8
עם כל הכבוד
אני | 25-08-2015 9:10
מי שבנה פה את היהדות האמיתית זה הציבור האשכנזי. כשיהדות המזרח עלתה לארץ לא היה להם פה כמעט מוסדות, מי שהקים את בית יעקב והחינוך העצמאי הם האשכנזים, מי שהקים את מוסדות הציונות הדתית הם האשכנזים. מבלי לפגוע בציבור הספרדי רב המוסדות שהקימו הם האחרונים שהוקמו במערך הדתי ועדיין מרבית ילדהם מתחנכים במוסדות שהוקמו ע"י האשכנזים שירקו דם כדי להקים אותם. אז קצת הגינות!!!!
9
הנה קמה לה מקהלת המקופחים הנצחיים
שי | 25-08-2015 14:26
מישהו כפה עליכם לחבור אל הציונות הדתית? מישהו אסר עליכם במסגרת תפקידיכם לפאר את מורשת ספרד? די עם הבכי הנצחי זה, תהיו מספיק בוגרים כדי להקים מוסדות לימוד כאוות נפשכם מבלי לכלכך על כל העולם האשכנזי ואשתו.
10
בצי הדין האזוריים
בני | 31-08-2015 0:52
מה רוצים? במינויים האחרונים היו הרבה תלמידי חכמים מכל העדות- הרב לוז הרב בוכריס הרב אמסלם הרב יאיר בן מנחם הרב אריאל אדרי הרב דוד בר שלטון. יכול להיות שאפילו הרוב. הם כולם ראויים ותלמידי חכמים גדולים. לגבי בית הדין הגדול-בעז"ה בעוד כמה שנים, שהרי לניסיון יש חשיבות ימונו כמה מהם גם לבית הדין הגדול. אבל מצחיק לדבר על קיפוח בתחום הזה. שנה טובה, ושניזכה להרבה תמידי חכמים מקדשי שם שמים ומאהיבים את התורה על הבריות.