פרסום ראשון: הרב דוב ליאור מאשר לראשונה הסכם קדם נישואים

פרסום ראשון: הרב דוב ליאור מאשר לראשונה הסכם קדם נישואים

אחרי שפסל את הסכם קדם הנישואים של צהר בשל חשש 'גט מעושה', מאשר לראשונה הרב דב ליאור את הסכם 'כתובה הדדית' שיטיל סנקציות על סרבני הגט ויימנע עיגון

author-image
הרב דוב ליאור מאשר לראשונה הסכם קדם נישואים
  לראשונה הסכם קדם נשואים. הרב ליאור (אורי לנץ/פלאש90)

פרסום ראשון. הרב דב ליאור תומך לראשונה בהסכם קדם נישואים.

אם עד כה התנגד הרב ליאור בנחרצות להסכמי קדם נישואין, ובעיקר ל'הסכם מאהבה' של ארגון רבני צהר כעת נראה שנמצא הסכם קדם נישואים שמניח את דעתו של הרב.

מטרת ההסכם היא למנוע מקרים על עיגון מצד הבעל או מצד האישה בשעה שאחד מהם מסרב לקבל או לתת גט לבן זוגו. ההסכמים עד כה הציעו סנקציה כספית נגד הצד המעגן בכך שהוא צריך לשלם סכום כסף קבוע וגבוה בכל חודש של עיכוב הגט. אלא שפתרון זה נתקל בבעיה הלכתית אחרת המכונה "גט מעוּשֶֹה"  – כלומר גט שניתן בניגוד לרצונו של הבעל.

על הסכם קדם הנישואים של צהר כתב הרב ליאור "אני סבור שבנושא כה רגיש אין לעשות הסכמים אלא באישור הרבנות הראשית לישראל מפני שדבר זה נודע לכלל ישראל ובכל מקום שיש ספק גט מעושה יש להחמיר".

כעת, במכתב המתפרסם לראשונה בחדשות סרוגים מביע הרב ליאור תמיכה בהסכם קדם נישואין המכונה הסכם "כתובה הדדית" אותו יזם הרב פנחס שפירא מבית"ר עלית. ההסכם מבוסס בעיקרו על הצעתם של רבני ירושלים מהדור הקודם, הרב בצלאל ז'ולטי והרב שלום משאש, שהציעו לערוך הסכם.

הרב שפירא, חרדי-ליטאי עמל על כתיבת נוסח ההסכם בשנה האחרונה בהתייעצות עם רבנים ויצר מסמך שבדומה להסכם של צהר מטיל סנקציות כלכליות (ע"י חיוב במזונות גבוהים) כנגד בן זוג סרבן המשתמט מחובתו לתת או לקבל גט, אך בשונה מההסכם של צהר, הסנקציות מתחילות לא משעה שאחד מבני הזוג מבקש לסיים את הקשר, אלא רק לאחר שבית הדין קובע כי על הבעל לתת גט לאישתו.

בנוסף, כדי לפתור את בעיית גט מעושה, נקבע בהסכם כי הצד התובע את הגירושין ישלם פיצוי כספי ('דמי כתובה') גבוהים אך אפשריים לצד השני, ובכך נותן מעין הסכמה של המקבל למתן הגט.

לקריאת הסכם ל'כתובה הדדית' לחצו כאן

"קיבלתי את נוסח ההסכם לכתובה הדדית ועברתי על רובו", כותב הרב ליאור במכתב לרב פנחס שפירא, לפי הנראה בעיניי, אם יקפידו על כל התנאים שבהסכם, נראה שאין בכך חשש של גט מעושה, במיוחד אם מילוי התנאים יהיה בהתאם להחלטות בית הדין. לכן יש מקום לאמץ הסכם זה."

עם זאת מוסיף הרב: "אם כי בלבי פנימה איני סבור שהוא באמת יפתור את המצוקה בתחום זה. הדבר תלוי יותר בחינוך נכון ובהכנה מתאימה לחיי הנישואין, שאותם יש להקנות שנים לפני כן ולא רק שבועות ספורים לפני החתונה".

Document-page-001

הסכם קדם הנישואים של צהר – פורסם לפני כשנה וחצי ואושר על ידי מועצת הרבנים של הארגון שקיוו כי גם הרבנות הראשית לישראל תאשר אותו. עד כה לא אישרה הרבנות את ההסכם ומאידך, ההסכם נתקל בהתנגדות של רבנים בציונות הדתית בהם כאמור הרב ליאור והרב שלמה אבינר, שהזכיר את קביעת מועצת הרבנות הראשית לישראל משנת תשמ"ז: "הרבנות הראשית לישראל דוחה על הסף את כל ההצעות הללו… לא יעלה על הדעת שרבנים רושמי נשואין ועורכי חו"ק יתנו ידם לפגיעה בדין תורה, או שבית דין רבני יסייע בכל דרך שהיא לכפיה או לחשש כפית גט שלא על פי ההלכה."

אחרי הסכמתו של הרב ליאור, מנסה הרב פנחס שפירא לקבל את הסכמתם של רבנים נוספים, כדי לאמץ את ההסכם שלדבריו יסייע למנוע בעיות של עגונים ועגונות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
הכותרת לא נכונה
| 17-08-2015 22:43
הוא אישר הסכם אחר לגמרי
2
זה הסכם אחר לגמרי - לא קשור בכלל לקדם נישואין של צהר
| 17-08-2015 22:46
חבל להטעות את הציבור
3
יש שלא מתחתנים כלל ברבנות בגלל חשש כזה
מנשה | 18-08-2015 0:13
שהם ראו הורים או חברים שהחיים שלהם נהרסו מעגינות ההסכם הזה לא נראה הפיתרון עבורם אבל טוב שמישהו מנסה לשנות את המצב הקיים מאמין שבסוף יהיה הסכם חכם יותר שיהיה מקובל על כלל עם ישראל וימנע מיהודים להתחתן ללא הרבנות ואפילו עם לא יהודיות רחמנא לצלן
4
בדיחה לפורים
חנוך | 18-08-2015 8:27
בס"ד צריך להפקיד חמישים אלף ש"ח בשביל לפתוח תיק גירושין?! ואם זאת אישה, היא צריכה לוותר על הכתובה?!! מה נסגר עם הליטאים האלו?
5
נו, אז האישה בעצם קונה את הגט שלה..
נועם | 19-08-2015 9:49
בדיחה גמורה. לא צריך בשביל זה הסכם. את זה בתי הדין בדרך כלל פוסקים גם ככה..
6
פרופיל של סרבן גט (מסרב למעלה משבועיים) -
בדוק | 19-08-2015 14:36
א. נרקומן / ב. אסיר / ג. שרוי בחובות קשים. שאר האנשים נותנים מיד או תוך זמן קצר מאוד. מי שלא מתחתנת עם אחד כזה יכולה להיות רגועה
7
לתגובה 6
סתם אחד | 11-11-2015 8:20
גם אם דבריך נכונים, אנשים משתנים. אדם נורמטיבי יכול להפוך עם הזמן לבעל חוב או אפילו לאסיר.
8
החלטה נכונה ןמשמעותית
שמואל פישר | 23-09-2019 9:09
כל הכבוד לרב דב ליאור. זה יציל הרבה נשים מעגינות, וגם ימנע את עיוות הצדק ואת המסחר בגט כדי להקטין את דמי המזונות.