בתי הספר הפרטיים - פגיעה בחינוך הדתי - סרוגים

בתי הספר הפרטיים – פגיעה בחינוך הדתי

פתיחת בית ספר פרטי איננה פעולה אישית נייטרלית היכולה לחסות בצל הדמוקרטיה, אלא קדיחת חור בספינת החינוך הדתי. מי שמאמין באחריות לעם ישראל, אינו יכול לאפשר זאת כפי שזה מתקיים היום

בתי הספר הפרטיים - פגיעה בחינוך הדתי
  שמואל שטח (באדיבות המצולם)

בימים הקרובים, בעקבות דיון שני בבג"ץ, תעלה לדיון סוגיית התקצוב של מוסדות חינוך, לרוב תלמודי תורה, שניבנו ללא רישיון. הנה הסיפור הקבוע: קבוצת הוריםמקימה בי"ס שאין לו הצדקה מספרית או רעיונית. הםעוברים ביודעין על החוק ומקימים מוסד חינוכי ללא רישיון, תוך שימוש במשאבים ציבוריים, ומציבים בפני הקהילה עובדה מוגמרת. לאחר מכן רשויות המדינה 'נאלצות', כביכול, להעניק להם תמיכה כזו או אחרת בשל העובדה כי תלמידים באים בשעריו. כמה שנים לאחר מכן, בית הספר קונה לו אחיזה במקום מושבו, ובשל כך הוא מקבל רישיון וסמל מוסד. באופן זה 'הולבנו' תלמודי תורה רבים שקמו בחטא, תוך פגיעה במוסדות קיימים, ויוצא חוטא נשכר.
השאלה הראשונה שאנו כעותרים נשאלים,היא מדוע אנו קובלים על הרשעה ולא מוסיפים צדק? למה ללכת עד לבג"ץ? והיכן חופש הפרט לחנך את ילדיו כרצונו?

על מנת לענות, נתחיל במעט היסטוריה. מאז הקמתה של תנועת נאמני תורה ועבודה בשנות השבעים היא פעלה למען חיזוק הממ"ד הציבורי כנגד מגמות התחזקות של בתי ספר פרטיים או כאלה המתנהגים כפרטיים.

התנועה מנסה את כל הדרכים החיוביות ושם עיקר יהבה, כספה ומרצה. יחד עם זאת, לאחר כל התיקונים והשיפורים שניתן לעשות, כמו למשל בפעולה למען תיקצוב דיפרנציאלי, המערכות אינן מצליחות להתמודד עם קבוצות כוח שמקימות מוסדות פרטיים ויוצרות כללי תחרות לא הגונים. גם מי שמאמין בממ"ד בכל ליבו, לא ישלח לשם את ילדיו לאחר ש"החברים המקובלים" של הילד עברו למוסד פרטי ושום הסבר אידאולוגי לא יעצור את פתיחת הפערים החברתיים שמוסד פרטי יצור בתהליך של כדור שלג.

חיבור של היבטים משפטיים וצורך גדול מצד מערכות החינוך הדתי ומשרדי הממשלה, שמצאו עצמם נטולי יכולת אכיפה,- הביא אותנו לעתור כנגד אוזלת היד של מערכת אכיפת החוק. הדבר קרה רק לאחר תכתובות רבות וניסיונות של רבים מאיתנו לפתור את הבעיות בדרכי שלום.

לגופו של עניין, הבנת הנושא מחייבת כניסה לעולם של מדיניות ציבורית: הקמת בית ספר פרטי איננה רק הוספת עוד שיטת לימוד תורנית או כיתה קטנה יותר. בית ספר פרטי או בשמו בשיח המגזרי"תלמוד תורה" (יש גם מקבילות חילוניות), הוא דבר שפוגע באוכלוסיות החלשות באופן קריטי ומדיר אותן החוצה. יצירת מוסד פרטי מעמיקה את הסגרגציה וגורמת לשאיבה של תלמידים חזקים אליו ולנשירה של חלשים למוסדות שנחלשים עוד יותר. יתרה מכך, האוכלוסייה המסורתית שנמצאת על הגדר- מעדיפה ללכת לבי"ס חילוני איכותי מאשר לבית ספר ממ"ד שנשארו בו רק אלו שלא התקבלו לתלמוד תורה, או לא יכלו לממן שם את לימודי בנם.

בחרנו בשנה החולפת לבדוק את הנתונים בצורה אובייקטיבית ולקחנו את נתוני משרד החינוך המפלחים את תלמידי כיתות ה' לפי רמות סוציו-אקונומיות. והנה מצאנו שאם בממ"ד מעורב יש כ- 27% תלמידים מרקע חברתי-כלכלי נמוך, הרי שהמספר יורד ל- 14% -בבתי ספר ממ"דים ניפרדים. ובתלמודי תורה פרטיים, אלה שמדברים בהם על אהבת ישראל, ממלכתיות ועל אחדות האומה, – שם יש רק 6%, כשלמעשה ברובם יש 0%! של ילדים אלו.

ונדבר לרגע על כסף: בי"ס פרטי מבוסס על תשלומי הורים שמהווים בהכרח כלי שמדיר אוכלוסיות חלשות. בוויכוח שהיה לי עם נציג של בי"ס פרטי ידוע הוא סיפר על המספר הגדול של סיבסודים שניתנים על ידו למשפחות חלשות. בדיקה פשוטה שעשינו הראתה שבאותו מוסד 97% מהתלמידים באים מרקע חברתי כלכלי גבוה. במילים אחרות, הסיבסודים הרבים הם בדר"כפיתרון לאנשים ממשפחות חזקות שנקלעו לרגע לקשיים, או לילדיהם של אנשי חינוך מהמגזר, אך לא למשפחות חלשות שמראש לא רוצות להיות נתמכות כל חייהן. ואז, ברגע שהורים בבית ספר פרטי מתחילים לשלם, גם הורים בבתי ספר סמוכים יתחילו לשלם בכדי להדביק את הפער. וכך,לא די לנו בעול תשלומי ההורים שאנו משלמים בחינוך העל-יסודי שאנו הולכים לייבא את המכה הזו גם לחינוך היסודי?

לקחי מערכת החינוך בישראל מוכיחים כי הקמת בית ספר פרטי אחד מכניסה את כל הסובבים אותו אל תוך מערבולת של פערים חברתיים, תשלומים גבוהים והפסד כספי וחינוכי רב. בדרך הולכים לאיבוד ילדים בעלי לקויות, אוכלוסיות חלשות והציבור המסורתי נדחק החוצה לחינוך הכללי.גם רצון טוב והרבה מסירות נפש אינם יכולים לגשר על הבעיה המובנית שקיימת בבית ספר פרטי שמעצם מהגדרתו אינו יכול להחזיק אוכלוסייה חלשה הנאלצת לשלם כסף או כזו הזקוקה לשירותי יעוץ חינוכי ותמיכה מקצועית.

פתיחת בית ספר פרטי איננה פעולה אישית נייטרלית היכולה לחסות בצל הדמוקרטיה, אלא קדיחת חור בספינת החינוך הדתי. מי שמאמין באחריות לעם ישראל, אינו יכול לאפשר זאת כפי שזה מתקיים היום.

(הכותב הינו מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה)

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
23 תגובות - 23 דיונים מיין לפי
1
אסופת שקרים והטעיות
אבנר | 06-08-2015 20:12
נציג התנועה המגמתית, שמטרתה להשאיר את החינוך הממ"די ברמה תורנית נמוכה, תוך פתיחות מירבית לתכני התרבות המערבית, ובמיוחד לעירוב המינים, מסלף עובדות ועושה בהן כרצונו. לגופם של דברים, מדובר בניסיון של תנועתו לכפות על כלל הציבור הדת"ל את השקפת עולמם הליבראלית. המציאות מוכיחה דווקא, שבהרבה מקומות שבהם קמו ת"תים, הרמה התורנית של הממ"דים בסביבה עלתה בסופו של דבר (דבר שנאמני תו"ע כמובן חוששים ממנו). גם הגדרת תלמידי הת"תים כבעלי רקע סוציו-אקונומי גבוה הינה שיקרית. מדובר ברבים מהמקרים בציבור של אברכים ואנשי חינוך, שמוכנים להשקיע אלפי שקלים על חשבון צרכים בסיסיים אחרים למען חינוך ילדיהם.
2
למה אתה מתכוון באמרך שמקימים בי"ס ללא הצדקה רעיונית?
| 06-08-2015 20:14
ברור שיש הצדקה רעיונית. אם לא היתה הצדקה כזאת, לא היו פותחים את ביה"ס. ההורים מחפשים בי"ס שיחנך לפי הערכים שהם מאמינים בהם, ותלמד תורה כפי שהם מאמינים. מערכת החינוך הממ"דית לא ממלאת את התפקיד הזה. היא אינה מחנכת כפי שחושבים אותם הורים. לכן הם פותחים בי"ס שיענה על צרכיהם? מה כ"כ מסובך בזה? בסדר, יש איש אחד, קוראים לו שמואל שטח, שחושב שצריך לחנך אחרת. זכותו לחשוב כך. אבל שיכיר בכך שיש אחרים שלא שותפים לדעתו, ולא יכתוב שאין הצדקה רעיונית.
3
ל-1.
חבר נאמני | 06-08-2015 21:00
הרמה הסוציו-אקונומית בת"תים הינה עובדה. ראה בנתוני המיצ"ב את הפילוח של התתים. כמה אתיופים לומדים בהם? הת"תים בדר"כ גרמו לממ"ד לקרוס או לחלופין להדיר ממנו את המסורתיים. אם זו בעינך הצלחה- אכן יש לנו מחלוקת
4
יישר כוח על האומץ לומר את האמת ועל אהבת כלל ישראל
ירא שמיים | 06-08-2015 21:16
פעם המפד"ל דאגה לחינוך הממלכתי דתי. לצערי המפדל הפכה לחרדל ואין מי שידאג להמוני התלמידים הדתיים והמסורתיים בחינוך הממלכתי דתי או לאוכלוסית השכבות החלשות.הצד הדני נוהג מנהג של "שלום עליך נפשי". התירוץ הוא של חינוך תורני.כשאני רואה את תוצרי החינוך בשליסל ובגיפשטיין אני מודה לקב"ה אלף פעמים שלא קיבלתי חינוך כזה. החינוך שקיבלתי היה ליראת שמים ,לאהבת האמת ולאומץ לומר את האמת ,ולנהוג ביושר וביושרה בדיני ממונות ובין אדם לחברו.זו התורה האמיתית , זהו החינוך התורני האמיתי. לכן יישר כוח לתנועת נאמני תורה ועבודה שמטפלת בנושא החינוך בצורה יסודית ומקצועית בהתבסס על עובדות ומחקרים . ונוהגת לפי " במקום שאין איש השתדל להיות איש" וראויה לכל שבח ולא להשמצות וללשון הרע.
5
מה הפלא ומה התלונה?
| 06-08-2015 21:23
תישאל בשומרון איך נוהגים. קודם מבצעים אחך כך דואגים להכשיר. זאת לא המצאה של החרדים
6
נאמני תורה?
צחי | 06-08-2015 22:09
הלכה פסוקה שקנאת סופרים תרבה חכמה וזו בדיוק הלכה המדברת על פתיחת בתי ספר פרטים לך ללמוד תורה!
7
הרמה הרדודה של החינוך הממ״ד בפן התורני הולידה את זה
| 06-08-2015 22:38
החינוך הממ״ד היום אינו שונה מחינוך ממלכתי רגיל. החיוב ללכת עם כיפה מבלי להבין את שעומד מאחוריה, החיוב למלמל תפילה תוך תחרות מי מסיים יותר מהר אינו אומר שהחינוך שם הוא דתי. יש אולי סממנים דתיים אך הוא אינו חינוך תורני שאותו מחפשים הורים רבים. אם כבר יש כאן איוולת היא שאותם הורים נאלצים לשלם כפול ומכופל מהורי החינוך הממ״ד על מנת להעניק להם את החינוך שהם רוצים. הסיבה והתוצאה במקרה הזה היא הפוכה, ההורים עזבו את הממ״ד כי הרמה שם נמוכה ולא שהרמה ירדה אחרי שהם עזבו.
8
השאלה מי מממן את המלחמה של נאמני תו"ע בת"תים ?
משה | 06-08-2015 23:07
התשובה היא הקרן החדשה לישראל שתומכת בין השאר בנשות הכותל שוברים שתיקה ,עדאלה , מחסום ווטש ועוד אירגוני שמאל קיצוני למינהם כנראה שגם הם מבינים שתלמודי תורה בישראל מוסיפים טהרה ורוח ישראל מקורית . שמואל שטח ! נצח ישראל לא ישקר.
9
ל-7. בדוק בחוף דוגית מי מחנך טוב יותר
חבר נאמני | 06-08-2015 23:51
מכיוון שאתה מלין על הרמה של הממ"ד הרגיל- לך למתחמי הדתלשים וראה שבמבחן התוצאה הממ"דים מצליחים מאוד
10
חצוף, בסה"כ נגד חינוך תורני ברמה דתית גבוהה.
הורה לילדים בביס פרטי | 07-08-2015 1:32
הורים צריכים לעשות מה שהכי טוב לילדים שלהם. הילדים שלי בביס פרטי. אנו מאוד מרוצים ב"ה. המורים משקיעים הרבה יותר, המקום מסודר ונעים. אין בעיות אלימות... ועוד יתרונות שלא היו בבית ספר אחר. מה הבעיה שלך? תפסיק להפריע, שלח את הילדים שלך לאן שאתה רוצה וחזור הביתה
11
ככה היה גם עם ישיבות בני עקיבא שהרסו את כל מערך החינוך
| 07-08-2015 7:26
הדתי וכיום אין תיכונים טובים למי שאינו מתאים לשעות לימוד ארוכות.
12
כל החינוך צריך לשכפל שמואל שטחים, רק אז הוא יהיה
| 07-08-2015 7:54
חינוך שהוא "אחראי למדינת ישראל" . מאמר מיותר
13
הרואים בהתרסקות היהדות אצלכם דואגים לילדיהם למשהו טוב ואמיתי וטוב שכך
| 07-08-2015 8:00
נאמני תורה ועבודה הוכחתם פעם אחר פעם את התדרדרותכם הדתית פשוט איננו בקטע שלכם
14
הוא צודק!
שלום | 07-08-2015 9:43
תלמודי התורה לא צריכים להיות פרטיים. המדינה צריכה לתקצב אותם ולתת להם אפשרות ללמד תורה לכל ילד שחפץ בכך! כל הכבוד לתנועת תורה ועבודה שרוצה שכל ילד שרוצה ללמוד תורה יקבל את מבוקשו!
15
ל-8- לפני שמשמיצים ודרשת וחקרת היטב והנה אמת נכון הדבר
ל-8 - לפני שמשמיצים, ודרשת וחקרת היטב והנה אמת נכון הד | 07-08-2015 9:43
16
ל-8 - אי אפשר לקיים דיון רציני? בלי השמצות? ודרשת וחקרת
רציני | 07-08-2015 9:55
אני רואה שיש חברה שאינם יכולים לקיים דיון רציני . בית דין לא יעזור. ישר הולכים ומשמיצים .לא נזהרים בלשון הרע או ב"ציווי דרשת וחקרת היטב והנה אמת נכון הדבר". אלף פעמים הדגיש מנכ"ל התנועה שהקרן החדשה אינה מתערבת כלל בפעילות או בתכנים , הרוב המכריע של התרומות אינו ממנה, ותרומה ממנה אינה דבר פסול - אבל דבר אל עצים ואל אבנים. במקום השמצה ןקנאות מוטב להתייחס לטענות עצמן ולקיים דיון רציני עם הפקת לקחים.
17
שטחי מאוד. עדיף שניפולם כולם יחד....
אוריאל | 07-08-2015 10:50
משה"ח מונע התפתחות ראויה. מאלץ קבלת מורים מושתלים לא מתאימים. מונע הקבצה לפי רמות דבר שנחוץ גם למתקשים וגם למצטיינים. מונע טיפולי משמעתי מתאים במקרים קיצוניים. מונע קריטוריונים תורניים אובייקטיבים כגון התנגדות לאינטרנט לא מסונן אצל מורים או תלמידים, דורש ליבה באופן שמונע הגברה מספקת של לימודי הקודש. ולכן אין מנוס מתלמודי תורה פרטיים. אבל בתנאי שיקבלו כל תלמיד כולל מתקשים, על פי הקריטוריונים של הת"ת. אינני חושב שמשהו כאן לא חוקי, אבל ודאי שההלכה קובעת שמקימים ת"ת בצד ת"ת למרות הנזק לת"ת הקודם. השאלה אם ההלכה מעניינת אותך, וזה בדיוק מה שמעניין את התלמודי תורה החדשים. הבה נצטרף כולנו לתלמודי התורה הללו ונשנה את הכללים מלמטה. בהצלחה
18
על נאמני תורה ועבודה
אברהם | 07-08-2015 11:12
במאמר יש התיחסות לדברים טכניים, אבל מעלימים את העיקר ,כל המגמה של תנועה זו ,היא רוח הלייטיות והפלורליסטיות, עם הקלות בהלכה,עם קבלת תרומות מהקרן החדשה, ועוד דברים שכדאי שהציבור ידע, ואנשיהם נגד תלמודי תורה ,לא בגלל כסף או כיתות או כמות תלמידים, אלא שהם נגד רוח התורה ולימוד התורה יומם ולילה,ולכן הם בעד חינוך מעורב בנים ובנות,בעד חינוךממלכתי דתי פשרני,בעד גיוס נשים לצבא ועוד
19
השאלה העיקרית היא מה גרם לזה.
נכון אבל | 09-08-2015 9:52
והתשובה - אתה וחבריך, שמונעים הקמת בתי ספר ממלכתיים ברוח תורנית. לא העכבר גונב אלא החור. ואת החור יצרת אתה.
20
מה זה רוסיה? תן לכל אחד לחנך איך שהוא מאמין.אל
ר | 09-08-2015 10:44
תפלה בתקציב את מי שרוצה חינוך תורני ונפרד. מספיק עם השתלטנות הזו .
21
ולאן אני אשלח את ילדי בדיוק?
| 10-08-2015 14:20
לממד חפיפניקי שכל דעה של הורה חזק מבחינה דתית יתקל בגיחוך ואאלץ לקבל כפייה לייטית? והילדים ילכו לאופרה של סינדרלה וכשהרב של בית ספר הממד יאמר שזה לא מתאים הוא יאויים בפיטורים.. ובאיומים שרב צריך להיות פתוח יותר.. ונחווה סתימת פיות כי אמא ששיכת לארגון מתן ולא מחויבת להלכה כלל תכפה על כולם שהיא הוועד הראשי.. כל מה שנכתב אמיתי! והכתבה הזו היא בושה לדמוקרטיה!
22
יישר כוח
| 11-08-2015 8:05
מקווה שהמאבק יצליח ושלנכדים שלי יישארו בתי ספר ראויים ללכת אליהם.
23
כ ל בית ספר הוא פגיעה בחינוך הילדים: בכל בתי הספר
אוראור | 05-03-2017 20:33
היום יש בעיקר [ אם לא רק ] אלימות , קללות , פריצויות , התאבדויות , התעללויות - אז מי שחושב שבית ספר תורם לחינוך הילדים - רק משקר וטועה.