פרשת הרב שיינברג: עדיין מתעלמים משורש הבעיה - סרוגים

פרשת הרב שיינברג: עדיין מתעלמים משורש הבעיה

אין ברירה, לכן, לפתח חשדנות בריאה כלפי כל מי שמרכז בידו כח גדול מדי מול חסידיו, כלפי כל מי שמפתח הלכות חדשות ולא ידועות, כלפי כל מי שטוען לכוחות עליונים בימינו

פרשת הרב שיינברג: עדיין מתעלמים משורש הבעיה

התופעה לפיה יהודים הולכים אחרי צדיק, סומכים עליו ומסתופפים בצל חכמתו העדיפה, אינה חדשה. יש בה גם פנים חיוביות רבות, שבאו לידי ביטוי בעוצמה רבה בגולה.

אולם בימינו, בעידן מדינת ישראל, האדמו"רות מציבה סכנה משמעותית לקיום מדינה יהודית ודמוקרטית בארצנו. אין הכוונה לכל אדמו"ר ומנהיג רוחני כמובן, אולם לצערנו יש מספיק דוגמאות לאחרונה לבעיות שמציבה תופעה זו, במיוחד כאשר זו אינה מגובה בקהילה יציבה של דורות. מצפון ועד דרום, ממזרח ועד מערב, מהרב ברלנד "הרב מהצפון" ועד הרב פינטו, אנו רואים קהילות ופרטים שנפגעים ומושחתים לאחר כניעה מוחלטת למנהיג שאינו תמים וישר דרך.

הסכנה משתרעת מהבית פנימה, בניצול מרות ופגיעה מינית המבוססת על מרות מוחלטת של האדמו"ר, ועד המדינה החוצה – בקשרים להשחתת מידות של עובדי ציבור ואף לחדירה של גורמי פשע מאורגן למסדרונות השלטון והשררה.

ישראלים רבים מתחילים לזהות – בטעות – את היהדות הרבנית ככזו שקשורה לחטאים אלו. במידה מסוימת יש לנו אחריות כיהודים מאמינים גם על חטאיהם של אלו שלא האמנו בהם – מאחר ולא נוכל לטעון שידינו לא שפכו את הדם הזה. התעלמנו ועודנו מתעלמים במידה מסוימת משורש הבעיה.

חובתנו ההלכתית היא למנוע חטאים איומים כאלו, להסיר מכשול ולהקים חלש ודל. חובתנו הלא פחותה היא גם להגן על המדינה והחברה מפני השתלטות של אנשי עוון על מוקדי כח והשפעה. הדרך היחידה לעשות זאת היא להבין את הסכנה שבאדמו"רות, למרות שבכך בוודאי נטיל דופי וחשד גם במנהיגים חיוביים.

יש חשיבות לרב ומנהיג רוחני, בוודאי אם אנחנו רואים את עצמנו מחויבים לשלשלת ההלכה. אבל אותם מורי דרך לכאורה אין מנהיגים הלכתיים מלכתחילה. הם משתמשים בדרכים שונות כדי להתחמק מהחובות הברורים בהלכה שלא לפגוע ולא להשחית: בקבלה, ברב נחמן, בכריזמה אישית ומשפחתית. והם מסכנים לא רק את חסידיהם, אלא גם את המדינה כולה. כת סגורה כזו, שקונה לה מעריצים משכבות השלטון, יכולה להביא לנזק משמעותי למשילות, לאמון הציבור, וליכולת המדינה לספק לאזרחים שירותים סבירים.

אין ברירה, לכן, לפתח חשדנות בריאה כלפי כל מי שמרכז בידו כח גדול מדי מול חסידיו, כלפי כל מי שמפתח הלכות חדשות ולא ידועות, כלפי כל מי שטוען לכוחות עליונים בימינו.

על דברי שמעיה במסכת אבות, "אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות ואל תתודע לרשות" אומר חברו אבטליון: "חכמים הזהרו בדבריכם, שמא יורו דבר משמכם שלא כתלמוד תורה, ותחובו חובת גלות, ותגלו למקום מים הרעים". בימינו, כולנו צריכים להיזהר מכך.
(הכותב הוא מרצה למשפטים בקריה האקדמית אונו ויו"ר תנועת נאמני תורה ועבודה)

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
20 תגובות - 20 דיונים מיין לפי
1
גם בחו"ל היו אדמו"רים נוכלים. פשוט לא פירסמו אותם
חסידות זה לא יהדות | 19-07-2015 21:02
כשחז"ל אמרו: "עשה לך רב", הם לא התכוונו "עשה לך גורו"...
2
נו מספיק כבר לחפור בפרשיה הזאת!!!!!!!!!!!!!
מרדכי צמח | 19-07-2015 21:09
כל אחד שחושב את עצמו מרשה להגיב... הרב הזה צדיק מאוד!!! עדיין לא שמענו אותו.! איך כבר אתה מסיק מזה מסקנות?????
3
הסמכתך למשפטים היא חסרת ערך בכל תחום אחר
| 19-07-2015 21:21
כבר קבעו חזל "אין אפוטרופוס לעריות". לאף אחד אין ביטוח מזה. גם לא לי גם לא לך. זה כל הסיפור ושום דבר לא מעבר לכך.
4
רבי שלא שולט בחץ לא יכול להיות יועץ
כחלון | 19-07-2015 21:46
5
כתבת עדין מדי. אין שום סמכות למי שמסתמך על מיסטיקה
יוסף | 19-07-2015 22:02
התורה והיהדות בנויות רק על דבר אחד ויחיד - הלכה. זהו. כל מי שמסתמך על רגישות מיסטית ושאר ירקות רוחניים - טועה ותועה ומתעה והורס. כך צריך לכתוב.
6
הבעיה היא בלאומיות
הלל עוצם | 19-07-2015 22:10
משם המדרון חלקק, שכן דתי יחד עם לאומי הרי שזה ע"ז בשיתוף וממילא כל עסק התורה שם הולך ונותן יניקה לצד האחר...ל"ע
7
ככה מתבטא מי שרוצה מעריצים אך אין לו
יהודה | 19-07-2015 22:20
הכותב החכם בטח לא מבין מה רע בו שאין לו מעריצים. לו היו לו הוא בוודאי היה מכבד אותם ושומר על כללי אתיקה וכו אז הקושיה היא על החסידים ואנשי המעשה. למה לא מעריצים את העו"ד הזה?
8
גלעד, מי שהפייסבוק שלו מלא בקללות נגד יהודים לא יכול
יערה | 19-07-2015 22:58
לייצג את הרבי מלובביץ ! מילא שאתה רוצה לעצבן אותנו ולהפגין בכל דרך את הזלזול המכוער שלך בנו וברבנים שלנו ואת התייחסותך הנלוזה כלפי מדינת ישראל, אבל לפחות אם כבודו של הרבי באמת יקר לך אז תעשה טובה ותסתלק כבר מהאתר הזה !
9
שורש הבעיה?!
| 19-07-2015 23:02
אפשר להגיד הרבה דברים, אבל דבריך בהגדרה לא נוגעים בשורש הבעיה אלא בהצבת גדרות וגדרים שבאופן לא מפתיע תואמים את השקפותיך והשקפות הארגון המממן אותך.
10
לסגור את העולם.
אין | 19-07-2015 23:06
לפי המשוואה שלך מזמן היו צריכים להפסיק להחזיק עורכי דין, כי יש הרבה שסרחו. לסגור את המשטרה, כי יש המון שסרחו, ועל זה הדרך, שופטים, אנשי מדע, אנשי תרבות ואולי בכלל לסגור את העולם... אגב, רבנים יש הכי פחות שסרחו! אז מספיק לקשקש.
11
לשון הרע על הרב ברלנד
איתמר | 19-07-2015 23:24
מה לך יהודי יקר שתוציא דיבה על הרב ברלנד שעוד לא הוכח כלום בעניינו וסתם שמועות ותקשורות שמפריחה דברים בעלמא... בכלל הסיפור של הרב ברלנד שונה בתכלית. עיין מה שאמר על זה הקב דב קוק מטבריה. הוא מספר סיפור על פגישה שהייתה לו עם הרב בלנד יחד עם רבי אלעזר אבוחצירא זצל... תשמע תסיפור ותבין שכל מה שקורה עם הרב ברלנד זה עניין עמוק ועליון מאוד..
12
דיייי, כל אחד נהיה ד"ק לבחירת רבנים
אברהם | 19-07-2015 23:59
שבו כבר בשקט נמאס לשמוע את העצות שלכם, מי אתם שתגידו מי רב ראוי ומי אינו ראוי נמאסתם ! מספיק להוכיח את המומחיות שלכם, לפני הסיפור אף אחד לא רמז, על הסיפור הגרמ אליהו החזיק ממנו ! אז תפסיקו לבלבל את המח עם עצות לא רלוונטיות
13
מאיפה אתה יודע על הרב ברלנד??
תמר | 20-07-2015 0:15
כי בתקשורת פורסם??? האם שמעת על בית דין ששמעו עדויות ודנו בעניין? יש הלכה בעולם! פורום תקנה עם האנשים הכי חשובים בעולם לא יכולים להחליף בית דין. עובדה שכל הסיפור של הרב מוטי אלון היה עורבא פרח (6 חודשי שירות... בדיחה, רק כי לא היו מסוגלים לפטור בלא כלום). ועד שבית דין לא פסק משהו מסויים כל דיבור הוא בגדר לשון הרע!!
14
הצעה פרקטית
חסיד, לא שוטה | 20-07-2015 0:34
נכון, יש רבנים שיש בידם הרבה כח. נכון, זה עלול לגרום לבעיות. אבל אי אפשר לבטל את מוסד הרבנות, אי אפשר לבטל דרכים ביהדות. הרי לא תאמר שהחסידות כולה היא פסולה כי יש בה מבנה של רב ותלמידים. מי שמנצל את רבנותו ליצריו האפלים, ודאי פסול. אבל אי אפשר לפסול דרך שלמה רק בגלל שוטים. אפשר לעשות לכל רב/קהילה מעין פיקוח. רבנים אחרים שמכירים אותם, שלא מתנגדים אידיאולוגית לדרכם, כדי שזה לא ינוצל על בסיס אידיאולוגי, שיהיו מפקחים של הרב המפוקח. הרב המפוקח יפרסם את שמות המפקחים והדרכים לפנות אליהם, ומי שתהיה לו תלונה, יפנה אליהם. אפשר לעשות מנגנון יותר מורכב, עם ועדות רבנים לערעורים, עם ועדות מורחבות למקרים חריגים וכדומה. אם מנגנון כזה יתקיים, יהיה מקובל לגמרי לשאול את הרב בעצמו או את אחד מהתלמידים במקום מי מפקח על הרב הזה. הרעיון הוא שמעבר לזה שזה ימנע מקרים של רבנים שהם לא בסדר, זה ייטיב עם רבנים שהן כן בסדר. אני מכיר אישית מקרה של רב שאומרים עליו דברים נוראיים, ואני יודע מגוף ראשון שהם שקר מוחלט. אם היה גוף פיקוח כמו שאני מתאר, הוא היה בודק את הדברים בזמן, לא היו השמצות, ולכולם הייתה כתובת מסודרת לפנות אליה לבירורים מסודרים. זה גם היה יכול למנוע מקרים כמו המקרה המפורסם. אם הייתה כתובת מסודרת שאליה פונים במקרה שהרב שיינברג נהג לא כראוי, לא הייתה רק אחת שפונה לפני 6 שנים ואף אחד לא מאמין לה. היא הייתה פונה לפני 13 שנים, הרב אליהו או רב אחר שהיה ממונה על הרב שיינברג היה בודק את הדברים, ואולי הרב שיינברג היה לפחות נמנע מלחזור על מעשיו. בנוסף, יש כעת 10 תלונות במשטרה, דהיינו פליליות, אני מניח שגם רב שמקיים יחסים בהסכמה עם מישהי שאינה אשתו, הוא מקרה שראוי להידון בפני ועדה שכזו. לפחות חלק מה10 היו פונות אם היו יודעות שיש להן כתובת מסודרת. או שזה היה נמנע, או שזה היה מתפוצץ. כמובן שועדות כאלו לא באות להחליף את המשטרה, הן באות לבדוק מקרים שלא ניתן להוכיח במשטרה, או מקרים שאינם פליליים. היתרון הגדול אינו למקרים 'רעים' שעלולים לקרות. היתרון הוא דוקא לאותם אלו שמכפישים את שמם בלי לבדוק. אם יהיה מנגנון שבודק, או שהדברים יאומתו, או שיישללו, אבל יהיה מענה אמתי. בתקווה שזה ימצא את העיניים והאוזניים הנכונות......
15
למגיב 2
תלמיד לשעבר | 20-07-2015 1:49
אולי מספיק להשתמש בשמו של מרן הראש"ל הרב מרדכי אליהו זצוק"ל ולהגן על רשע ונואף?? הוא הודה שנאף, לזה אתה קורא לא הודה?! תתבייש!
16
הכותב הניאו רפורמי (נאמני תורה ועבודה והקרן הארור) אינו
| 20-07-2015 8:25
הכותב הניאו רפורמי (נאמני תורה ועבודה והקרן הארור) אינו בר סמכא להביע דעות על קהילות. מבחינתו רב אינו אלא דרשן הוגה דעות. הוא לא מאמין שרב הוא מנהיג, ושתפקידו להוביל את צאן מרעיתו בדרך ישרה, בקדושה.
17
הרשע שסרח לא היה צדיק הכל היה עבודה בעינים על הציבור
אריק | 20-07-2015 9:45
ככל שאני מנתח את הכרותי עימו בעבר אני מגיע למסקנות מאד מבהילות
18
אין שום קשר בין יהדות לדמוקרטיה!
| 20-07-2015 9:53
רוצה דמוקרטיה - סע לאמריקה דמוקרטיה זה לגויים
19
למגיב 15
אחד העם | 20-07-2015 10:24
זאת המציאות.
20
קבלה... מישהו עוד מופתע מהתוצאה?
צאלח אדין | 20-07-2015 21:54
היהדות צריכה להתנער כבר מהנגע הזר הזה. הקבלה התפתחה בפרובנס של המאה ה13, בזמן שהדת השלטת באזור היתה קטארית דואליסטית. מישהו באמת חושב שזהו מקרה שהשיטה הכי דואליסטית ביהדות, והקרובה ביותר לעבודה זרה התפתחה דווקא שם? גירוש ספרד סייע להפצת השקר בעולם היהודי, ואפילו טרגדיות כמו משיחיות השקר של המקובל שבתאי צבי לא פקחה לכולם את העיניים. החלטות אמיצות חייבות להעשות, במוקדם או במאוחר.