פרשת 'הרב מהצפון'; מקובלים שהם מזוייפים - סרוגים
מבזק

פרשת 'הרב מהצפון'; מקובלים שהם מזוייפים

ספר הזוהר מזהיר כי אנשים שיש להם חטאים חמורים וקופצים ללמוד קבלה בטרם עת, "כמה מלאכי חבלה דאתקריאו חשך ואפלה נחשים ועקרבים וחיוֹת-בְּרָא מבלבלין מחשבתו שלא יכנס למקום שאינו ראוי לו".

פרשת 'הרב מהצפון'; מקובלים שהם מזוייפים
  ('צעיר רענן', ויקימדיה)

בדיני כבוד שיש לכבד תלמידי חכמים נפסק בשולחן ערוך (יורה דעה סי' רמג סעיף ג) "תלמיד חכם המזלזל במצוות ואין בו יראת שמים, הרי הוא כקל שבציבור".

בימים אלו נפוצו שמועות רעות על מעשים מגונים שבוצעו ע"י רבנים שעסקו בלימודי קבלה. זו אינו פעם ראשונה (בשנים האחרונות) שיש האשמות נגד כמה וכמה אנשים מפורסמים. ודאי אין ודאות שאמנם עשו כן, אלא השמועות מתפשטות כאש ביער סבוך. חילול השם הוא נורא, ואמונת העם בלימודי קבלה דועכת ומתמעטת. לכן עלינו לעשות סדר בדברים.

שלוש נקודות נבהיר כאן. [א] כבר רבי חיים ויטאל, בהקדמתו ל"עץ חיים" (דף כג) הודיע שאם אין האדם שומר על טהרת המדות, ועל קיום ההלכה, כוחות הטומאה (הסטרא אחרא) יפתו אותו, יכשילו אותו, יטמאו אותו. אם אין אותו הרב שומר לא לכעוס, לא להתגאות, לא לדבר דברים בטלים, ועוד כעשרים אזהרות שרבי חיים פירט שם, הוא מוּעָד לכשלון. שמירת התורה משמשת מעקה, שאדם האוחז בה לא יפול תחת פיתוי לרע. מי שעובר על נגיעה בנשים, או על איסורי ייחוד עמהן, או דבורי קלות ראש עמהן, הדרך מנועה ממנו לעסוק בלימוד יקבלה. ולסוף יתגלה קלונו לכל. "כל המחלל שם שמים בסתר, נפרעין ממנו בגלוי" (אבות ד, ד).

[ב] ודאי שלימוד הקבלה צריך להיות לשם שמים, ולא לשם פרסום אישי, לא לשם השגת כבוד. הפסוק אומר "ואת צנועים חכמה" (משלי יא, ב) ואמר על כך הגר"א בתחילת "ספרא דצניעותא" (שהוא חלק מהזוהר) שהאדם צריך להצניע לימוד זה. זו לשונו: "עיקר החכמה הזאת להצניע, כמו שנאמר בחגיגה (יג, א) דבש וחלב תחת לשונך". אם אותו הרב עושה מכך "עסק רווחי" שהוא מחלק "ברכות" לנזקקים ומקבל תמורתן תרומות כספיות; אם הוא מחלק קמיעות ומקבל תמורתם טובות הנאה, אפילו כבוד מלכים, אין זה נכון לעשות וגם לא יצליח, כי הפך את התורה "קרדום לחפור בה".

[ג] יש לפרסם לעולם ומלואו שאנשים אלו אינם באמת "מקובלים". כבר רמח"ל לימד שעיקר הקבלה הוא הנמשל שמאחורי המשל ("שערי רמח"ל", עמ' לו, סב). כי כל הזוהר ודברי אריז"ל הם רק משל (כך כתב ר' חיים ולוז'ין, "נפש החיים", שערג פרק ז). ומי שאינו מבין את הנמשל הוא עדיין מבחוץ ("שערי רמח"ל", עמ' ת"ד). כינה אותם ר"מ קורדוברו "מתקבלים" (בספרו "אור נערב", סוף חלק ד. ועל התנאים המוקדמים ללימוד זה ראה שם ח"ג פרק א), כלומר אינם מבינים "קבלה" באמת. אנשים אלו שסרחו, עסקו בלבושים חיצונים של קבלה, והם רק מתחזים להיות "מקובלים".

בספר "חיי מוהר"ן" (אות תקכ"ו, פסקא פג) מובא שאדמו"ר ר' נחמן מברסלב היה מייאש כמה אנשים מללמוד "קבלה" ונימק כי "קבלה" בגימטריא "נואף". [ויש אחרים שלהם הציע האדמו"ר כן ללמוד קבלה]. הדבר צריך הסבר. הנראה לי הוא שהקבלה פונה אל הדמיון, אל עולם הרעיונות העליונים. ומי שאינו עומד ביציבות על אדני לימודי הנגלה, בשמירת ההלכה המעשית, ובדרך המשא ומתן ההלכתי, עלול הוא לרחף, ולהגיע רחוק מן האמת. ועלול להגיע גם לידי ניאוף.

ספר הזוהר (ח"ג דף קכג ע"א) מזהיר כי אנשים שיש להם חטאיםחמורים וקופציםללמוד קבלה בטרם עת, "כמה מלאכי חבלה דאתקריאו חשך ואפלה נחשים ועקרבים וחיוֹת-בְּרָא מבלבלין מחשבתו שלא יכנס למקום שאינו ראוי לו".

החטאים שהתפרסמו בימים אלו,לפי החשד, הם הם הנחשים והעקרבים המפרסמים לכל שאנשים אלו לא היו ראויים ללמוד קבלה. על הציבור לדעת כי לימודי סוד הם אמת לאמיתה, הם חלק אותנטי של התורה, אבל לא כל אדם ראוי לעסוק בהם. ומישאינו נזהר בקיום ההלכות, נפול יפול.

ועיקר הכל, יש לדעת, מפני אותם מועטים שנתפשו בקלונם, אין לנו להאשים כלל הלומדים שהרי רובם ככולם כשרים וטובים, ובעלי מדות טובות. אין לעשות הכללות.

אשרי מדינת ישראל! אין הרבה מדינות בעולם שמשתדל הציבור "לנקות אורוות". רק במדינת ישראל ישב נשיא-מדינה בבית סוהר, וכן צפוי לראש ממשלה לשעבר, וכן דוחים ממשרתם קצינים גבוהים בצה"ל ומסלקים ממשרתם נציבים בכירים במשטרה, ואפילו שופטים. עצם הפעילות להיטהר, לבדוק את עצמנו ולסלק אישים פגומים למען לא יפגעו בציבור, אות כבוד והדר הוא לציבוריותינו! אשרינו שכך!

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
נראה לי יש תחרות מי מדבר על הנושא יותר
שם | 07-07-2015 13:51
זה כבר הרב ה4 או ה5 שמדבר על ״מקובלים״ של שקר. די הבנו..
2
השאלה הזהר בכלל אמתי או זיוף שם שורש הבעיה
הרב בירב יעקב | 07-07-2015 21:21
הזהר "התגלה" לפני 750 שנה בספרד על ידי יהודה דילאון שטען כי רשב"י כתב אותו, האם עובדה זו לא מטרידה. את התורה קבלנו בפומבי בסיני ואת הזהר במחשכים בספרש שרבי שמעון חי בישראל. כל תורת הקבלה הנסמכת על הזהר היא ספק אמת ושם שורש הצרות הזנות והעבודה זרה
3
חזק וברוך
איתיאל | 08-07-2015 13:42
חזק ואמץ לרב משה צוריאל שעשה סדר בדברים ברובד הקבלי ......
4
למגיב 2 חזור בך
יהודי מאמין | 08-07-2015 13:45
לא בגלל שהיה משהו הכל צריך להתערער ספר הזוהר הוא חלק בלתי נפרד מתורתינו הקדושה תורת חיים
5
למגיב 2
רפאל | 08-07-2015 14:20
מה ההבדל בינך לבין הקראים? למי נאמין לכופר כמוך או לגדולי ישראל כגון: האר"י, הבעל שם טוב, הגר"א, הרש"ש, החיד"א, בעל התניא, הרמח"ל? אתה לא רב ולא שום דבר, לכל היותר דרדס וד"ל
6
למגיב 5, אתה כופר ועובד ע"ז
ת"ח | 08-07-2015 17:38
מה הקשר בין קראים לבין מי שאומר שהזוהר הוא זיוף??? מי שאומר שהזוהר הוא זיוף, מאמין בכל דברי חז"ל שזה המשנה והתלמוד והמדרשים הידועים. האם הקראים מאמינים בחז"ל? האם הקראים מאמינים במשנה ובחז"ל? אתה כזה מסכן. ממש בור!!! אתה מאמין שהזוהר שפתאום צץ 1000 שנים אחרי רשב"י בארץ ספרד על ידי משה די לאון הזייפן, הוא אמיתי??? חחחח האר"י וכל מי שהזכרת האמינו לקודמיהם שהאמינו לקודמיהם שהאמינו לשקר של די לאון הזייפן. בזוהר יש תיאורים של זיווגים מיניים בשמיים, עשו את הקב"ה ח"ו בעל 5 פרצופים, ובסוף אמרו זה "רק" משל. עובדי עבודה זרה רשעים!!! איזה גיהינם מחכה לכם!!!! היום כבר יודעים את האמת, אז האשמה היום גדולה יותר. האר"י לא ידע את האמת כי עוד לא נתפרסם סיפורו של די לאון.
7
טעיתי
למגיב 6 | 08-07-2015 20:45
אתה יותר גרוע מהקראים. אתה מסית ומדיח לעבודה זרה. אם הזוהר הוא מזוייף אז כל חכמי ישראל מאז התגלות הזוהר טועים ואילו אתה וחברוריך צודקים. האם אין זה מה שאתה בעצם אומר? עפרא לפומך. לך לעזה.
8
נא למחוק תגובות לא ראויות
שקד | 08-07-2015 22:42
ישנן כמה תגובות 6 ו2 שאינן ראויות וגם לא בשם חופש הביטוי להשתלח בגדולי ישראל ולהפוך אותם לפתיים וריקים. מה גם שהוכח מעל לכל ספק על ידי הרב הלל צייטלין והרב שטיינזלץ בספריהם את אמיתות הזוהר על פי מאמרים פנימיים והשוואות לכתבים אחרים קדומים. נא להיזהר בלשון וצוות האתר בבקשה לא לפרסם כל תגובה. תעמדו בקריטריונים שקבעתם.