חרדים? גם דתיים לאומיים 'חוטאים' ביבול נוכרי - סרוגים

חרדים? גם דתיים לאומיים 'חוטאים' ביבול נוכרי

על כל פסק הלכה יש הוכחות בעד והוכחות נגד. ולבסוף יש הכרעה. כבר 126 שנה כלומר 18 שמיטות גדולי ישראל כולל הרבנים הראשיים פסקו שהיתר מכירה הוא היתר אמיתי. הלוואי ופסקים רבים שאנו נסמכים עליהם הין ברורים כמותו.

חרדים? גם דתיים לאומיים 'חוטאים' ביבול נוכרי
  ירקות מעזה (צילום: ארגון גישה)

האם ראוי להחמיר בשנת שמיטה?

כמו כל דין בעולם. לא חייבים להחמיר והמחמיר תבוא עליו ברכה. יש גם תנאים להחמיר, עיין במסילת ישרים פרק כ משקל החסידות. לא כל אחד ראוי, וגם יש לשקול אם החומרה לא מזיקה מצד אחר.
ש: אז מה ראוי להחמיר ובאלו תנאים?

להחמיר לקנות רק תוצרת יהודית. זה גם נכון לכל השנה. לומדים מהפסוק וקנה מיד עמיתך, שיש לקנות מיהודים ולא מגויים. ואין סיבה לחרוג ממצוה זו בשנת שמיטה.
ש: אבל יש חנויות ומסעדות שמוצג שם כאילו תוצרת גויים היא חומרה?

חלילה! יש אגרת מפורסמת של מרן הרב קוק שפותחת "עטי תרעד למעשה הנבלה אשר נעשתה כעת לאחינו יושבי המושבות" (אגרות הראיה א שטז) – נבלה לקנות מגויים ולא מיהודים.

עד כדי כך! אבל יש קושיות על היתר המכירה?

על כל פסק הלכה יש הוכחות בעד והוכחות נגד. ולבסוף יש הכרעה. כבר 126 שנה כלומר 18 שמיטות גדולי ישראל כולל הרבנים הראשיים פסקו שהיתר מכירה הוא היתר אמיתי. הלוואי ופסקים רבים שאנו נסמכים עליהם הין ברורים כמותו.

ואוצר בית דין?

ודאי טוב. העיקר שזו תוצרת יהודית. אך יש לדעת שגם על אוצר בית דין יש קושיות הלכתיות, גם לגבי תקפותו וגם לגבי הסיבוכים בטיפול בשאריות. אך גם כאן, גדולי עולם הכריעו שכן. אמנם רבנו הרב צבי יהודה לא ראה בזה ענין רב. גם אינו מתאים לכל הגידולים. אך ודאי אפשר לסמוך על הפוסקים שזה טוב. העיקר :תוצרת יהודית.

ש: אז כיצד להתיחס לאלו שמעדיפים תוצרת גויים?

ד' ירחם עליהם. הייתי בחתונה, והסבא של החתן אמר שלא יאכל: איני רוצה לאכול מזון עם דם! הוא התכוון שבעקיפין קניה מגויים גם משרתת מחבלים. הוא דיבר חריף!

וזה אסון אם באופן כללי נקנה מיהודים ובמשך שנה אחת בלבד נקנה מגויים?

בודאי שזה אסון. אי אפשר להפקיר שוק ולחזור אליו מרצוננו. השוק יקרוס, החקלאות היהודית בארצנו תקרוס, יהיה חורבן כללי בארץ. אסור לפגוע בחקלאי היהודי. אסור!

זה מה שחרדים עושים…

לא רק הם. גם דתיים-לאומיים שחושבים שזה נקרא מהדרין. הם לא מודעים לכך שבעצם הם מצטרפים לחרם הערבי נגד תוצרת ישראל ובמיוחד נגד תוצרת יש"ע.

ובסיכום?

ת: מי שרוצה להחמיר, יקנה יבול יהודי. באמת, אין זה חומרה, זה דין.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 12 דיונים מיין לפי
1
למה אתה מעלים שהרב כתב שזה לשעתו בלבד?
צביקה | 01-07-2015 20:38
ומדוע אינך מביא שחלק מההיתר המכירה הם סיבות הלכתיות לאומיות שלדעת ענקי הפסיקה החרדים אין להם כל משמעות הלכתית? מי שמחפש להיות יהודי מינימלי תוך הסתמכות על סיבות לאומיות כהיתר ולנצל כל טריק ושטיק אפשרי - יערב לו. מליון חרדים אינם כאלו. והצביעות הגדולה ביותר היא השאלה מדוע מותר לפרנס ערבים שיבנו את בתיכם אך אסור לפרנס ערבים כדי לקיים פסוק מפורש בתורה בלי קונצים???
2
?.?..?
אריאל | 01-07-2015 21:05
ברצוני לשאול: כאשר השמיטה הייתה נוהגת מדאורייתא האם היה אז מותר לקנות מגויים? האם לא היה חשש לפרנסם? ואם בימינו תתחדש השמיטה מדאורייתא האם מותר יהיה לקנות מהגויים? איני מצליח להבין איזה נזק נגרם לחקלאים היהודים כאשר החרדים מחמירים, הרי שבעה מליון אחרים שלא מחמירים כהחרדים אוכלים יבול ישראל ולא שמענו ולא ראינו כל נזק. למה לפסוק פסקים מפנאטיות ומשנאת הגוי, ובסוף כשמחרימים אתכם אתם זועקים למה? הרי אתם פה מחרימים! אם הדתלי"ם כ"כ מתחשבים ברבנות הראשית, אז למה רובם עולים להר הבית הרי כל הרבנים הראשיים מאז מרן הרב קוק שאסר כולם אסרו.
3
רבנות אז עד הסוף
דניאל | 01-07-2015 21:07
אם כבוד הרב הזכיר רבנות ושצריך להיצמד לרבנות, אז מרן הרב עובדיה יוסף זצוק"ל אמר שהמחמיר תבוא עליו ברכת טוב וכך הוא נהג להחמיר בביתו, ואני שמעתי על עוד רבנים ראשיים שכך נוהגים בביתם.
4
החרמת גויים אז עד הסוף
עידו | 01-07-2015 21:17
האם כבוד הרב וציבורו מקפידים כל השנה וכל השנים לקנות אך ורק כחול לבן, ולא קונים אפילו תוצרת חוץ. האם בודקים כל מוצר שהבעלים שלו אינם גויים, או שרק בשמיטה אתם יוצאים מכליכם ומגדריכם. בזאת תיבחנו ואשמח לשמוע תשובה על כך. בכלל האם מותר להעסיק גויים בהתנחלויות ובשאר ערי הארץ במחיר מוזל על חשבון יהודים במחיר גבוה יותר? האם מותר לפרנס חילונים מחללי שבת שונאי תורה, ת"ח ומתנחלים?
5
היתר מכירה - אמיתי?
אני | 01-07-2015 23:31
האם כשהגוי יבוא בסוף שנה ויביא כסף סעודי כדי לקנות את הקרקעות הללו, ימכרו לו? או שיגדו שאסור למכור קרקעות לגוי? ירקות מגויים לא לקנות אבל למכור קרקע לגוי מותר? כל היתר המכירה הוא אחיזת עיניים.
6
האם יבול יהודי כאשר כל עבודת האדמה בפועל נעשית
| 02-07-2015 9:10
בידי נוכרים הוא עדיין יהודי? אין כמעט היום יבול אשר מעובד ונקטף על ידי יהודים.
7
אכן
| 02-07-2015 12:20
שאלה טובה ונוקבת עלתה כאן
8
אכן
| 02-07-2015 12:20
שאלה טובה ונוקבת עלתה כאן
9
זה בדיוק שמיטה שהיהודי לא עובד!!
חיים | 02-07-2015 12:38
אז הרב מכניס פה ציונות?? עד לאן הגענו?? בושה
10
הרב קוק כתב שזה היתר זמני , ולא אכל ממנו בעצמו
הרב קוק כתב שזה היתר זמני , ולא אכל ממנו בעצמו | 02-07-2015 14:59
הטוב ביותר לקנות מערבה דרומית ביחד עם מכירה . השמיטה היא על דעת שיהודים לא יעבדו,ויפסידו כסף . צריך פשוט לתרום לקרן השביעית לחקלאים ששובתים כדין.
11
הקב"ה ברא עולם חדש
יפה יוסף | 03-07-2015 11:39
ארץ ושמיים חדשים לכן אין מצוות שמיטה יותר.
12
האם לגור בבניין שנבנה ע"י גוים מותר?
צופה מהצד | 06-07-2015 9:48
בזה אין דין של דם על הידיים? הבעיה לא עם היתר המכירה , הבעיה היא שחלק מהחקלאים עושים מלאכות האסורות מדאורייתא