הרב בזק: "גדולי רבותינו קבעו שהנצרות בימינו אינה עבודה זרה"

הרב בזק: "גדולי רבותינו קבעו שהנצרות בימינו אינה עבודה זרה"

הרב אמנון בזק מזועזע ממקרה שריפת הכנסייה בצפון ומבהיר כי מדובר במעשה המנוגד להלכה: "אין שום פוסק שיתיר לעשות מעשה כזה, וממילא מי שעשה אותו פגע לא רק בכנסיה, אלא גם בתורת ישראל"

author-image
"רבותינו קבעו שהנצרות בימינו אינה עבודה זרה"
  (יח"צ)

הרב אמנו בזק, מרבני הר עציון, מתייחס הבוקר (חמישי) לדיווח אודות שריפת כנסיית 'הלחם והדגים' הסמוכה לכינרת בצפון.

"הדבר החמור במה שנראה כניסיון הצתה של הכנסיה ליד הכינרת הוא דווקא הגרפיטי שצורף למעשה: "והאלילים כרות ייכרתון", המעניק כביכול גושפנקה דתית למעשה זה", קובע הרב בזק.

לדבריו: "אין ספק שאם אכן מדובר בהצתה זהו מעשה של שוליים קיצוניים, אך עדיין יש צורך לחדד כמה מסרים ברורים. בראש ובראשונה, אין שום פוסק שיתיר לעשות מעשה כזה, וממילא מי שעשה אותו פגע לא רק בכנסיה, אלא גם בתורת ישראל. משמעותו הבסיסית של הגורם ההלכתי "דרכי שלום" היא שמי שמראהו של בית כנסת שרוף בשואה או בזמן אחר מזעזע אותו, לא יכול בשום פנים ואופן להשלים עם כנסיה שרופה בארץ ישראל".

הרב בזק מתייחס גם לסוגייה כיצד יש להתייחס לנצרות בימינו ואומר כי "גדולי רבותינו, ובהם הראי"ה קוק והרב הרצוג, הכריעו כדעת המאירי שלנוצרים בימינו אין גדר של עובדי עבודה זרה"

"והערה קטנה בשולי הדברים: אנו כועסים ובצדק כאשר אדם נדקר או נדרס במכוון והתקשורת מדברת על "נבדק חשד למניע לאומני". באותה מידה אנחנו צריכים להיות ישרים עם עצמנו, ולא להגדיר אירוע הנראה בבירור כהצתה מכוונת ממניעים דתיים (כביכול!) כ"דליקה פרצה בכנסייה", כך הרב בזק.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
21 תגובות - 21 דיונים מיין לפי
1
הנה התחלנו שוב פעם ריקוד מה יפית ומה נעמת
אש | 18-06-2015 9:26
נצרות היא עבודה זרה גמורה, חבל על הפלפולים מי שחי באירופה לא צריך שום פלפול ושום הסברים ואתפלא מאוד שהרב קוק גם סבר כך מאחר וידוע כי בנו הרצי"ה לא סבר כך יתירה מזו, הרב קוק כתב בעצמו שכאשר הוא עובר ליד כנסיה הוא חש ריח של בית כסא איפה הרב בזק במצבים ההפוכים?!
2
הרב קוק ככ נלחם בנצרות, וככה אתה אומר בשמו?
לא יאומן!!! | 18-06-2015 9:30
3
מה???? הנצרות היא לא עבודה זרה?
האחד? | 18-06-2015 10:18
הבנתי , יש"ו הוא בנו (חס ושלום!!!) של ה' יתברך , שיתוף ממש , ואתה אומר שהרב קוק סובר אחרת? אמנון - אל מתציא תורה חדשה!
4
מסכת ההתחנפויות שלך מרתיחה את דמי!
דני | 18-06-2015 10:18
"הדבר החמור במה שנראה כניסיון הצתה של הכנסיה ליד הכינרת הוא דווקא הגרפיטי שצורף למעשה: "והאלילים כרות ייכרתון", המעניק כביכול גושפנקה דתית למעשה זה". כבוד הרב, היכן היית כששרפו סניף של בני עקיבא בנצרת עילית? היכן היית כששרפו בית כנסת בלוד? היכן היית בעוד מקרים שבהם היה ונדליזם על רקע דתי כלפי יהודים? מה לגבי הר הבית, שמשחקים בו כדורגל על דרך קבע?! יודעים מה, מתחיל להימאס לי מכל ההתחנפות הזאת! גם אם אדם יהודי דתי עשה זאת, אין שום סיבה לפרץ הרגשות המתלהם שלך, הלא יהודים בארץ מתאכזרים פי כמה וכמה ליהודים ואכמ"ל.. "הנוצרים בימינו אינם עובדי עבודה זרה" באמת הרב בזק? אני מציע שתשאל עוד רבנים, לדוגמת הרב סתיו, שאי אפשר לחשוד בו שהוא מהחרד"לים החשוכים.. "משמעותו הבסיסית של הגורם ההלכתי "דרכי שלום" היא שמי שמראהו של בית כנסת שרוף בשואה או בזמן אחר מזעזע אותו, לא יכול בשום פנים ואופן להשלים עם כנסיה שרופה בארץ ישראל". טוב זה באמת כבר לא רציני, אתה באמת משווה שריפת בית כנסת בשואה לשריפת כנסייה בשנת תשע"ה במדינת ישראל? צר לי כבוד הרב, אני מאוכזב..
5
כותרת מטעה ומסלפת
איתי | 18-06-2015 10:37
הרב בזק לא כתב שהנצרות אינה עבודה זרה אלא שלנוצרים אין גדר של עובדי עבודה זרה!! עיתונאים, הזהרו בפרשנותכם. ואכן יש מחלוקת אם בן נח נאסר בע"ז בשיתוף ויש הרבה פוסקים שאומרים שהוא לא. לעומת זאת אם הנצרות היא ע"ז (לעניין ישראל), בזה יש יותר פוסקים שנוטים לאסור.
6
אתמהה
אסף | 18-06-2015 11:25
תמיהה גדולה אתמהה על הרב בזק שבוחר באופן שיטתי ככל הנראה לגנות את הפגיעה שנעשתה (לכאורה) על ידי יהודים ולא את הפגיעה בהר הזיתים (דוגמא אחת מני רבות, רק שהיא אקטואלית מהבוקר) שנעשה (ודאי) על ידי ערבים.
7
אמנון לא הביא מקורות בכלל -- עוד צחוק מפיו
מנדל | 18-06-2015 12:40
ישו---ראשי תיבות ימשח שמו וזכרו. כל מי שמכיר נוצרות מבין 100% שהיא עבודה זרה.כבר ראינו שרבני הגוש מרגישים צורך להגן על דברים שהם נגד הדת. לדוגמא גירוש גוש קטיף שיש בה 40 עבירות לפי הקונטרוס שהדפיס הרב ישראל אריאל. והנא עוד אחד שמאלני שרוצה להגן על הנוצרים שרצחו מליוני יהודים בשם הבן ישו.
8
הזוי
אני | 18-06-2015 13:47
כנראה שהוא לא יודע מה זה עבודה זרה.
9
הרב אבינר על הנצרות
שטויות ועם ארץ | 18-06-2015 14:25
http://www.srugim.co.il/115928-הנוצרים-ידידי-ישראל-מסוכנים-לא-פחות
10
בושה וחרפה
יואב | 18-06-2015 14:44
יהודים כאמנון בזק הם אות קלון לישיבת הגוש ולריח הנודף ממנה, על אף כל ה'לימוד' שאולי יש שם. ירידה לדקדוק הלכתי, במקום ראיית המכלול בעיניים של תורה, מאבות הנזיקין של אסכולה זו. גושניקים, נמאסתם.
11
טעות בהבנת הרב קוק
יצחק | 18-06-2015 15:29
הרב קוק מביא המאירי כדי להסביר שלאומות שמקיימות מצוות בני נח יש מעמד של גר תושב, אף שלר קיבלו בפני ב"ד... בתשובותיו הוא משתמש בו כסניף לגבי מעמד הישמעלים, שאינם עובדי ע"ז לגבי הנצרות, אם הם בכלל ע"ז אז לא מקיימים שבע מצוות...
12
הבזק הזה אמיתי?
| 18-06-2015 15:36
אני טוען שהרב בזק הוא דמות וירטואלית שנוצרה על ידי חרדים/חרדלים כדי להראות למה הם צודקים והלייטים מתחרפנים מרגע לרגע
13
טועה ומטעה!
יאיר האמיתי! | 19-06-2015 7:23
אף אם נאמר כשיטת חלק מרבותינו האשכנזים שלא אסר הקב"ה עבודה זרה בשיתוף - ועל כן לא עובר הנוצרי על איסור ע"ז שבשבע מצוות בני נח, וזה אינו כשיטת רבותינו הספרדים - מכל מקום זו עדיין ע"ז! רק בשיתוף. וליטעמיך, הרב בזק, מותר ליהודי להשתחוות/להקטיר/לזבוח/לנסך ל'שתי וערב' או שיתחייב חטאת על שגגתו וסקילה על זדונו? ולעניין 'דרכי שלום': דייק! למה נאמר ד ר כ י שלום ולא שלום בסתם? וחוץ מזה המכבים הרסו ע"ז בכל הארץ למרות שפעלו לאחר חוויה לאומית-קולקטיבית של שואה בזמן חורבן בית ראשון. לא מצינו בשום מקום שהלכה נדחית מפני חוויה אסטית...
14
עונה על כל הטענות
לא הרב בזק | 19-06-2015 12:45
ל-3 ישו היה יהודי, וחז"ל אמרו שבין כך ובין כך קרויים בנים למקום. ל-5 אתה צודק מאוד. ל-7 כמה שנים למדת נצרות?
15
המגיבים כאן יורדים מהפסים
ארז | 20-06-2015 23:01
התגובות של התוקפים פשוט בושה. לאן העם הזה מגיע
16
הרואה מקום שנעקרה ממנו עבודה-זרה, יברך: "ברוך אתה ה' אל
דניאל | 21-06-2015 11:08
שאלה הלכתית לרב בזק: האם מברכים ברכה זו על כנסייה עם פסלים ואיקונות שנעקרה?
17
מסוכן במצבינו להתגרות בם
י | 21-06-2015 14:41
הנוצרים הם אויבינו טיפש מי שלא חושב כך או אולי לא יודע כלל היסטוריה. עם זאת הכוח בידם ושריפת כנסיה רק תזיק כעת לעם ישראל ואסורה מצד פקוח נפש
18
המאירי שינה מאיימת המלכות הרשעה שהיתה בזמנו.
ר | 22-06-2015 0:02
זה ברור . כל פעם שמדבר על דיני גויים הוא כותב שזה על גויים של פעם שלא גדורים בדרכי הדתות. והוא מבין שתבין לבד שהוא לא מתכוון כך. אין שום ראיה מהמאירי , וכן הרב קוק זצ"ל , לא נראה לי שכתב בשום מקום שנצרות היא לא ע"ז. בכל מקרה יש פסוקים מפורשים לשרוף ע"ז. אם לא טוב בעינייך , הכתובת היא הקב"ה . אני מעדיף את הקב"ה על פניך .
19
תענוג
ידידיה | 22-06-2015 12:12
תענוג לצטט את מי שמוצא חן בעיניך אד הוק. נצרות היא לא עבודה זרה? מותר להיכנס לכנסיה היום? יין שנגע בו נוצרי מותר בהנאה? מותר לנשק צלב? ממתי בשביל להתנצל צריך לשנות את ההלכה? הליברליות שלכם לצד הדתיות המזויפת והנגועה באפולוגטיקה ממארת, כבר חונקת אותנו. אין בה שום יופי ולא כח משיכה, הדת הזו הופכת למין קישוט מיותר ולא יפה.
20
כבודו לא שמע על הצנזורה שהייתה קיימת באירופה?
שיודע קצת יותר | 23-06-2015 7:47
אם קרית לא שנית, אם שנית לא שלשת, אם שלשת לא פירשו לך כל כתבי רבותינו באשכנז היו נתונים לצנזורה חמורה של הכנסייה. ולכן מי שקורא ואתם ולא מודע לבעייתיות הזו נופל בפח שנפל הר"מ מהגוש! הוא לא שם לב או יודע באיזה תנאים חי למשל רבינו מנחם המאירי, שבצרפת של אותם ימים כדי לאפות מצות לפסח היה צריך רב העיר לעמוד במרכז העיר ולחטוף אגרופים עם אגרופן ברזל מהפריץ המקומי עד זוב דם. אז מה הפלא שהוא בתחילת מסכת ע"ז העוסקת בגויים ובנוצרים בכלל צריך לצאת בהצהרה הבאה: "ומה שאמרו בגמרא 'נצרי' לעולם אסור, אני מפרשו נוצרים באים מארץ מרחק האמור בירמיה, שקרא אותם העם נוצרים על שם נבוכד נצר, וידוע שצלם השמש היה בבבל ושכל עם נבוכד נצר היו עובדים לו, וכבר ידעת שהחמה משמשת ביום ראשון במנין ראשי ימים, מתוך כך היו קורין לאותו יום נצרי על שם שהיה קבוע לנבוכד נצר על צד ממשלת חמה שבו, והדברים נראין וברורים." כל בר דעת מבין שזו הפוליסה היחידה שיש לרבינו מנחם המאירי להינצל מידם של השליטים הנוצרים ומעולם לא חשב שאלו בימיו אינם עובדי ע"ז. רבינו יחיאל מיכל הלוי אפשטיין שצריך לכתוב בראש הלכות פרובלמטיות את המשפט הבא: "כל מה שנתבארו בדינים אלו הוא רק ברשיון ממשלת הקיר"ה ודינא דמלכותא דינא" ובמקום אחר: "דיני גרים בימים הקדומים ובמדינתנו אין לנו רשות לקבל גרים מדינא דמלכותא דינא" ומי לנו גדול מרש"י שאומר על המשנה: לפני אידיהן של גויים, שלשה ימים, אסור מלשאת ומלתת עמהן, ומלהשאילן ומלשאול מהן, מלהלוותן ומללוות מהן מלמפרען ומלמפרע מהן, לאחר דברי שמואל ש"בגולה אינו אסור אלא יום אידם בלבד" מוסיף רש"י: "אין אנו יכולים להעמיד עצמינו מלישא וליתן עמהם, שביניהם אנו יושבין ופרנסתינו מהן, ועוד משום יראה". ואם את כל זה לא מבין הר"מ מהגוש אז מה כי ילין על תלמיד חכם שקרא ושנה ושימש ת"ח שהוא מודע לבעייתיות שיש בפשטי רבותינו שבאשכנז, ולא נפל בפח שטמנו לו הכמרים הנוצרים בצנזורה שהטילו על כתבי היהודים.
21
רבותינו
מאיר | 03-08-2015 23:31
לרב בזק אתה מצטט את הרב קוק אני בטוח אילו היה הרב קוק חי עמנו היית משתלח בו כמו שאתה רגיל להשתלח בכל מי שלא חושב כמוך מה לך ולרב קוק הרי כל קו המחשבה שלכם שונה ממנו לעצם הענין עיין במאמרי הראיה א עמוד 6 התייחסות של הרב לנצרות אני מקוה שיש לך ספר זה הרי כל כך שונה מכם