הרב רוזן: תחכומי הלכה, איך לאכול בשר וחלב? - סרוגים
מבזק

הרב רוזן: תחכומי הלכה, איך לאכול בשר וחלב?

השבוע יצא כרך חדש של הסדרה תחומ"ין וממנו מעלה הרב ישראל רוזן הצעות שעלו לאפשרות לבשר שאיננו בשרי. בן פקועה ובשר משובט, כיצד מתייחסת ההלכה. או מה נאכל בשבועות הבא?

הרב רוזן: תחכומי הלכה, איך לאכול בשר וחלב?

אקטואליה למשה מסיני

"ללמדך שמקרא ומשנה הלכות תוספתות והגדות ומה שתלמיד ותיק עתיד להורות כבר היה וניתן הלכה למשה מסיני" (קה"ר א)

אקטואליה מיושנת

בכל ימות השנה דרכנו לעסוק באקטואליה, גם פוליטית. ומה יותר מגרה מלהעיר על הקמת ממשלה מקרטעת בישראל, ו/או על מינויי שרים בעלי רקורד לאומי דל. ראוי היה גם לכתוב על פעלו ההיסטורי של הרב משה לוינגר, כלב בן/בל יפונה של ימינו, אשר ליווינו לבית עולמו ביום כתיבת השורות וכל כיו"ב. אך נוותר הפעם, לכבוד יום מתן תורה, ונפנה מבטנו לאקטואליה הלכתית, אשר עליה נאמר, כמצוטט בראש המדור, שאין בה כל חידוש שהרי "מה שתלמיד ותיק [אגב: מה/מי זה בדיוק?] עתיד להורות ניתן הלכה למשה מסיני"; האקטואליה מיושנת…

60 שניות לפרסומת: השבוע, כמדי שנה בסמיכות ליום ירושלים (מדינה) ולחג השבועות (תורה), הופיע כרך נוסף, ל"ה!, בסידרת 'תחומין'; כ-500 עמודי אקטואליה הלכתית במרחבי תורה, חברה ומדינה. 55 מאמרים נוספו לכ-1,800 בכרכים קודמים, שנכתבו ע"י ת"ח מובהקים מן השורה הראשונה [התואר התקשורתי 'רבנים בכירים' הוא גאוותני, לטעמי], מן השורה השניה והשלישית ואף פרחי-רבנן שקלטו בהר סיני דבר חידוש ורחש לבם דבר טוב לפרסמו ב'תחומינו'.

מתכוני בשר וחלב

לכבוד החג רקחנו עבורכם, מתוך הכרך החדש, מטעמי הלכה-פיקנטרית חלבית, כמנהגם של ישראל בחג השבועות, לקיים מה שנאמר "דבש וחלב תחת לשונך" (שיה"ש ד,יא). כדי לגרות את יצר התיחכום ההלכתי נציע בזאת, מתוך הכרך, מנת בשר בחלב (כן, קראתם נכון!), בדומה לרב נחמן שהושיט לילתא אשתו עטין ספוג חלב, כאשר ביקשה לטעום טעם בשר וחלב (חולין קט,ב). ומהו המתכון המגרה?

א. בן פקועה: הלכה מוסכמת (ומוזרה, יש להודות) שבהמה שנשחטה בחודש השמיני להריונה והולד חי, הוא קרוי 'בן פקועה' ואינו טעון שחיטה. ניתן לאכלו בכל דרך שהיא, כולל אבר מן החי (שו"ע יו"ד יג), גם אחרי שנים, ואין גם צורך לבדקו מטריפות בדקדקנות. הקטע המפתיע ביותר הוא שגם צאצאי בן ובת פקועה (דוקא שני ה'הורים') אינם טעונים שחיטה עד עולם (אך אם הורה אחד בן/בת פקועה והשני נורמטיבי – אין לולד תקנה בשחיטה!).

הרב מאיר רבי מאוסטרליה מפרסם מאמר דרמטי בו הוא טוען שבן פקועה בהגדרה איננו בהמה (שוה ערך ל…דג), ולכן גם אינו טעון ניקור ו… מותר לבשלו ולאכלו עם חלב! בנקודה זו הוא מסתמך על 'וורט' פרשני של בעל משך-חכמה שאברהם חילץ לכבוד אורחיו-מלאכיו "בן בקר (פקועה) רך וטוב" ממעי מעוברת, "ויקח חמאה וחלב ובן הבקר" (בראשית יח,ח). עמד הרב רבי ועשה מעשה; הפקיע כבשים וכבשות וגידל מהם עדרים עדרים, ובשורה כלכלית וקולינארית בפיו; אינם טעונים לא שחיטה ולא ניקור ולא בידוק וחֶלְבָּם מותר ועוד כמה וכמה מעלות טובות לפקועות עלינו.

ולא הודו לו חכמים! בכרך זה הרב זאב וייטמן, רבה של תנובה (חלב, בשר ודגים), מתעמת עמו בתקיפות. פרט לפטור משחיטה (שניתר בשחיטת אמו, או אם-אם-אמו) כל השאר (כמעט) לא מוסכם, ובודאי אין תימוכין להגדרת בן פקועה כ'מין בפני עצמו'. יתר על כן, כבר לפני 16 שנה, בכרך י"ט, שלל הראשל"צ הרב בקשי-דורון מכל וכל הצעה דומה שהונחה על שלחנו מטעם מגדלי בקר בגולן, מחשש לתקלות חמורות. גם מובהקי הפוסקים, הרבנים שמואל וואזנר זצ"ל ויבל"ח אשר וייס, הזהירו שלא להיכנס לתיחכום הלכתי סבוך זה.

ב. נתור איפוא אחר מתכון בשר-חלב חילופי: בשר משובט מתאי גזע! בכרך קודם נדרש ר' צבי ריזמן (איש עסקים בלוס-אנג'לס ותלמיד-חכם נודע בשערים בנושאי הלכה ואקטואליה) ל'המבורגר המלאכותי' אשר הגיח לעולמנו לפני שנתיים; מדובר בהפקת בשר מלאכותי מתאי גזע של בהמה, שלא נשחטה, או טרפה. מסקנתו העקרונית היא שבשר משובט אינו בשר ובין השאר מותר לבשלו ולאכלו עם חלב! (הסיכום כולל פרטים מרובים ואין זה מקומם. בעית מראית העין תיפתר ע"י סימון ושילוט כמו חלב סויה, למשל).

אך ידידיי, אל תרוצו בליל שבועות לחפש 'המבורגר מלאכותי' לתבלו בדבש ולטובלו בחלב. הרב יעקב אריאל מתנגד, בכרך הנוכחי. מסקנתו: אפשר לייצר בשר מלאכותי מבהמה כשרה בלבד "אולם יהיה לו דין בשר לכל דבר, כגון לענין בישול בחלב". נסתפק בעטין?

==

המאמר ננכתב במוצאי יום-ירושלים ויפורסם בעלון שבת בשבתו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו