מה יישאר מהבית היהודי? / דעה - סרוגים

מה יישאר מהבית היהודי? / דעה

כרגע נראה שהבית היהודי מאבד מהיכולת שלו להשפיע על היהדות של המדינה. אם גם במשרד החינוך, במשרד המשפטים ובועדת חוקה, חוק ומשפט נמשיך לראות את הויתורים בתחום הזה, מומלץ למפלגה לשקול להחליף את השם.

מה יישאר מהבית היהודי? / דעה
  (באדיבות המצולם)

בשלהי הכנסת ה-17 הוחלט לאחד את מפלגות המפד"ל והאיחוד הלאומי דאז לסיעה אחת שתיקרא "הבית היהודי", זאת על אף שלבסוף בבחירות לכנסת ה-18 רצו שתי המפלגות ברשימות נפרדות. השם שנבחר אז העיד על הכיוון אליו תלך המפלגה בהנהגתו של נפתלי בנט, וכך היה – כיבוש המעוזים ה"יהודיים" והפיכתם לחלק מה"בית" היה מאפיין בולט עם כינון הקואליציה בכנסת הקודמת. משרד הדתות יצא מהידיים של ש"ס וחזר לציונות הדתית.

במהלך הכנסת ה-19 השתדלו מאוד בבית היהודי לא לקבל החלטות דרמטיות. מחד גיסא, לקדם פעילויות "יהודיות" עמומות כגון הקמת מינהלת הזהות היהודית. מאידך גיסא, לא להוציא לפועל שום רפורמה משמעותית בשירותי הדת, מלבד זו שהתקבלה בתחום הגיור לאחר מאבק מתמשך במסגרתו השתדלו במפלגה בעיקר לעמוד כנגד היוזמה ולא חלילה לשתף עמה פעולה.

הבשורה של הבית היהודי בתחום שירותי הדת והזהות היהודית בקדנציה החולפת לא הייתה מרשימה. למרות השליטה במשרד הדתות והעובדה שהמפלגות החרדיות נחלשו פוליטית ושהו באופוזיציה הצליחו בבית היהודי בעיקר לאכזב. ולמרות זאת, האכזבה מתגמדת אלפי מונים לעומת מה שהתחולל כאן בשבוע החולף.

אמנם טרם פורסמו פרטי ההסכם הקואליציוני של הליכוד והבית היהודי, אך כבר עכשיו ברור כי המאבקים של היומיים האחרונים, בהם יכלו לדרוש בבית היהודי דרישות מרחיקות לכת בשל פרישת אביגדור ליברמן מהקואליציה, הולידו עכבר בכל הקשור לאופיה היהודי של המדינה ולשירותי הדת.

בהקשר זה חשוב לציין כי לצערנו גם הנציגים הדתיים במפלגת הליכוד, אלו היושבים בחדרי המשא ומתן מטעם ראש הממשלה והנשלחים לתקשורת להגן על מדיניותו, לא חשבו אפילו לרגע שיש להם אחריות לא פחותה לגורלה היהודי של המדינה. חשוב שיזכרו גם הם שהפקרת תחום שירותי הדת לחרדים בלבד והפגיעה הצפויה בצביון היהודי של המדינה תהיה רשומה גם על שמם.

וחזרה לבית היהודי. משרד הדתות יישאר בסמכות ש"ס באופן מוחלט ללא דריסת רגל לנציגי הציונות הדתית; השליטה של החרדים בועדה למינוי דיינים הולכת להתחזק; בתי הדין הרבניים צפויים לעבור לאחריות ש"ס; רפורמת הגיור תעוקר ותסורס למרות המאמצים של ועדת הרבנים בראשות הרב צפניה דרורי והרב דרוקמן; הגדישה את הסאה העובדה שעל אף ששר המשפטים הוא יו"ר הועדה למינוי דיינים, הסכימו בבית היהודי לוותר גם על הסמכות הזו ולו כדי לקבל את התפקיד הנחשק.

וזה מסמל יותר מהכל את המצב של היהדות ב"בית". תיק המשפטים הוא תיק חשוב מאין כמותו, במיוחד מכיוון שהוא מהווה צומת מרכזי בכל הליך החקיקה. אם היה מדובר במפלגה שחרטה על דגלה את הצורך ברפורמות במערכות המשפט והחוק כדגל מרכזי, היה ניתן לקבל את ההתעקשות על התיק הזה כמהלך אחרון של המשא ומתן. אך כאמור מדובר בבית ה"יהודי" – זה שהיהדות של המדינה אמורה להיות בראש מעייניו. היה גם ניתן להבין אם היו מסבירים לנו שמדובר במוקד של קבלת החלטות בסוגיות הקשורות לדת ומדינה. אבל אם זה היה נכון, כיצד ניתן להסביר את הויתור המיידי על העמידה בראש הועדה למינוי דיינים?

כרגע נראה שהבית היהודי מאבד מהיכולת שלו להשפיע על היהדות של המדינה. אם גם במשרד החינוך, במשרד המשפטים ובועדת חוקה, חוק ומשפט נמשיך לראות את הויתורים בתחום הזה, מומלץ למפלגה לשקול להחליף את השם.

הכותב הוא מנהל תחום דת ומדינה בתנועת '(נאמני תורה ועבודה')

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
14 תגובות - 14 דיונים מיין לפי
1
כל זה עדיף על היהדות של התנועה שלך
שכידוע קיימת רק בזכות הקרן לישראל חדשה | 07-05-2015 17:52
2
מה עובר עליך?אים לא רואים את ההשגים העצומים
איתן | 07-05-2015 17:55
יש לך בעיה משמעותית מאוד.
3
משרד המשפטים שקול כנגד כולם
מאיר | 07-05-2015 18:22
מפני שהוא צריך לאשר "תקנות" של משרדים אחרים (אם אינני טועה) והוא מאפשר למפלגה השולטת בו סחר-מכר על כל החלטה חשובה במשרד אחר.
4
דוגרי אני מעדיף חרדים בדתות כי הם יודעים להלחם יותר חזק
חיים | 07-05-2015 19:01
דוגרי אני מעדיף חרדים בדתות כי הם יודעים להלחם יותר חזק בתחום זה מאיתנו, ומתריעים יותר מכח הרתעה שלנו בתחום זה. אנחנו לא יכולים להיאבק בחוזקה על כל תחום ותחום (רק 8 מנדטים!!). דיי לראות את את החרדים כאויבנו, חייבים להתחיל לעבוד איתם יד ביד על ה80 אחוז המשותף שלנו, במקום להלחמם על ה20 נוספים!! ביום שנצליח לרקום ברית אמיתית עם החרדים, יותר לא תקום ממשלת שמאל בתולדות מדינת ישראל, ואף אחד לא יעיז לקום עלינו נגד התורה והמצוות, כי זה יהיה אבוד מראש!! חובה להתאחד!!! תשכחו ממה שש״ס קיבל. אני חושב שהחלוקה לגמרי הוגנת ויש פוטנצייל אדיר לכולנו אם נדע לעבוד ביחד!!
5
"השגי" הבית היהודי והדת היהודית
משה | 07-05-2015 19:32
בתי המשפט בישראל נחשבים בעיני רבים מהדתיים "ערכאות של גויים" זכינו שמפלגה המתחפשת לדתית תהיה אחראית על המערכת --הישג מדהים!! השאלה היא--מי צריך מפלגה כזאת?
6
אל תהיה פלקטי
אליהו | 07-05-2015 21:34
אני מזדהה עם נאמני תורה ועבודה ומסכים עם החשיבות של השפעה על שירותי הדת. אבל לבית היהודי יש הרבה דגלים. ברור שלא ניתן לממש את כולם ביחד, ולכן אחרי שהליכוד מכר את התחום הזה לחרדים עוד בטרם הושג ההסכם עם הבית היהודי, טוב עשתה המפלגה כאשר ניסתה והצליחה למקסם את השפעתה בתחומים אחרים, חשובים לא פחות.
7
משום מה, אני מוצא רק את ה-20%
מתנחל חרדי | 07-05-2015 22:18
עבור על התגובות באתר ותיווכח
8
חבל שלא הוספת גילוי נאות
יניב | 08-05-2015 1:50
אני מסכים עם רוב מה שכתבת, אבל היה ראוי שתפרסם גילוי נאות - שהיית דוברו של ח"כ לשעבר אלעזר שטרן.
9
החרדים אינם אוייבים שלנו - די לשיח העויינות!
גוש עציון | 08-05-2015 12:16
גם החרדים מצידם צריכים להבין זאת. יש לנו שותפות אינטרסים. נכון שיש מחלוקות ואפילו קשות אבל אוייבים? מאיפה השיח העויין הזה?
10
זו כבר ליכוד 2 ולא מפד״ל שגדלנו עליה...
| 08-05-2015 13:04
חבל שאין היום מפלגה אמיתית שמייצגת את הציונות הדתית...
11
רוצים להשפיע לאחרים עם מאגרי יהדות ריקים? תתמלאו יהדות!
דוד | 08-05-2015 15:45
קצת צניעות, חברי הבית היהוד. קודם כל צריך להתמלא בעצמנו ביהדות ובתורה, בהרבה יהדות ותורה. ולהשקיע בהם בדיוק כמו בעניני ארץ ישראל. רק אחר כך ניתן יהיה להשפיע יהדות לאחרים.
12
תני פרנק קשקשן ומסית עבור שונאינו. הוא לא מציג את סליית
ליאור | 08-05-2015 18:08
תני פרנק קשקשן ומסית עבור שונאינו. הוא לא מציג את סליית הנעל שלי ולא של שום כיפה סרוגה. בנט תותח כי יסדיר את יו״ש ויציל את המדינה ואתה מה עשית בשביל המדינה חוץ מלקשקש קישקושים??? דביל!!
13
פרנק! שב בשקט! מי אתה בכלל??
איציק | 08-05-2015 18:15
החרדים לא אויבנו!! נכון שיש קצת חילוקי דעות ביננו, אבל הם לא אויבנו חלילה. זה לא אסון שהדתות בידיהם! לפחות ישמרו על ענייני דת ומדינה (גם אם זה יצור להם ג׳ובים על הדרך, אז מה!??). הייתי מעדיף שיהיה אצלנו כמובן, אבל קצת שפיות: דתות, חינוך, משפטים, חקלאות, שן שר הביחון, וועת החוקה, הסתדרות הציונית.. אתה לא חושב שזה קצת הרבה עבור 8 מנדטים??? הפעם נדאג להילחם על השחיתות השמאלנית מושרשת בממסד של המדינה. והחרדים יאבקו בענייני דת ומדינה, מה רע עם זה!!??
14
מעניין אם הוא תמך בבית היהודי לפני הבחירות
אורי | 10-05-2015 7:22
מדובר בתופעה מוזרה, אנשים שלכתחילה לא תמכו בבית היהודי מנסים להסביר לנו מה לעשות ואיך לנהוג. לא טוב לך לך לליכוד או לחילופין ליחד. עזוב אותנו לדרכנו