רעידות אדמה הן בגלל חטאי הרב אליצור / תגובה - סרוגים
מבזק

רעידות אדמה הן בגלל חטאי הרב אליצור / תגובה

מדוע אפוא לא מומלץ לדבר בפומבי על הסיבות שגרמו לאסון בנפאל או כל אסון אחר? ראשית, ישנה הבעיה של "הכאה על חזה האחר": איכשהו, החטא שעליו מצביעים כגורם לאסון הוא תמיד החטא שאני נקי ממנו

רעידות אדמה הן בגלל חטאי הרב אליצור / תגובה
  (באדיבות המצולם)

כותרת פוגענית? מעליבה? מטרידה? כן. זה נכון, ולכן אני מבקש מראש את סליחתם של האישים הנזכרים בכותרת, אבל היא לא כזו לחינם. הניסוח הזה הוא המענה לטענת הרב בניזרי ש"הסיבה לרעש האדמה – משכבי זכור" ולשאלת הרב אליצור "למה כל אמירה ברוח זו" (דהיינו, שאסון X קרא בגלל חטאים Y, ו-Z) "מיד מקפיצה את כל מתנצלני המגזר?”

אבהיר את דברי. האמונה שיש שכר ועונש היא מיסודותיה של היהדות המאמינה באל משגיח, וכפי שכתב בהרחבה הרב איתי. התורה עסקה בזה רבות, הנביאים זעקו על כך והכתובים התריעו. כמובן שגם חכמינו ז"ל לא טמנו ידם בצלחת והוסיפו לבאר את הדבר – וכפי שסיכם זאת היטב הרמב"ם: "בזמן שתבוא צרה ויזעקו עליה ויריעו, ידעו הכל שבגלל מעשיהם הרעים הורע להן" ומתוך כך ישובו בתשובה (הלכות תעניות א, א-ב). אכן, "אם לא יזעקו ולא יריעו אלא יאמרו דבר זה ממנהג העולם אירע לנו וצרה זו נקרה נקרית, הרי זו דרך אכזריות וגורמת להם להידבק במעשיהם הרעים ותוסיף הצרה צרות אחרות” (שם, ג).

מדוע אפוא לא מומלץ לדבר בפומבי על הסיבות שגרמו לאסון בנפאל או כל אסון אחר? ראשית, ישנה הבעיה של "הכאה על חזה האחר": איכשהו, החטא שעליו מצביעים כגורם לאסון הוא תמיד החטא שאני נקי ממנו. הומואים בנפאל הם שגרמו לרעידת האדמה הנוראית שאירעה שם, לא העובדה שהתנתקנו מכל מה שיש למזרח הרחוק ללמד אותנו; חילולי שבת גרמו לתאונת הדרכים הקטלנית, לא חוסר ההקפדה הנפוץ על מצוות "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" של בטיחות בדרכים. שימו לב ללשון הרמב"ם שמקפיד לדבר על "רעות" בלשון רבים, כרוצה לומר שלא ניתן לקשור רעה אחת עם חטא אחד באופן חד-חד-ערכי ולכן גם הזעקה היא כללית.

אכן מבעיה זו ניתן להתחמק ע"י שימוש באמירות כלליות והימנעות מאמירות פרטניות שבתוכן מסתתרת הוצאה עצמית של הדובר מכלל החוטאים (נניח, “רעידות אדמה נגרמות בגלל חטאי הרב אליצור”, כאילו שאני נקי וטהור). אלא שזה לא פותר את הבעיה האמתית והיא שהאמירות הללו פשוט לא מועילות ורק מעוררות אנטגוניזם כלפי הדת ודובריה. את החילוני הממוצע זה מרחיק במקום לקרב. הוא מאמין באלוהים, הוא מאמין שיש קארמה ואפילו שיש שכר ועונש שמימים, אבל הוא לא רוצה לשמוע על אלוהים שהורג אלפי נפאלים, טף ונשים ביום אחד, רק בגלל שכמה הומוסקסואלים החליטו לפתוח אפיק לאימוץ במדינה זו; הוא לא רוצה אלוהים קפריזי שמעורר רעידת אדמה בנפאל הרחוקה בגלל אימוץ בידי הומוסקסואלים אבל מבליג על מצעד גאווה ירושלמי. החילוני, וגם הדתי, לא מוכנים לשמוע את האמירות הללו בגלל שהן מקטינות את אלוהים.

עדיף אפוא לשמור את ההטפה בתוככי המגזר פנימה ולא לצאת איתה לרשות הרבים, ואולי, אולי, אפילו לשתוק. וכבר אמרו חכמים שיש מצווה לומר דבר הנשמע, אך מצווה גדולה לא פחות היא שלא לומר דבר שאינו נשמע…

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
תגובה סבירה
יהושע | 30-04-2015 19:25
2
בכלל אין אלוהים
| 30-04-2015 19:43
זאת המצאה של בני האדם הנובעת מפחד בדידות ובעיקר מבורות
3
זה לא נכון שבכלל אין אלוהים
| 30-04-2015 20:47
אין אלוהים בכלל
4
ל-2 ו-3
המוכיח בשער | 30-04-2015 21:31
מה הקשר בכלל לכאן?
5
צודק. יהודי חייב בחשבון נפש על דבר כזה
צביקה | 30-04-2015 22:22
מי שאומר אחרת חי לפי מדדי החילונים.
6
צודק. זה
מישהו | 30-04-2015 23:10
בס״ד לא הכל הוא שכר ועונש. זה דומה לזה שאומרים שהקב״ה הביא את השואה בגלל שעשו חטאים ועכשיו אם נעשה חטאים תבוא ח״ו שוב שואה כי יהיה צריך לפרוע. זה מציג את הקב״ה כמו בעל מכולת עצבני שמידי פעם פורע את החוב. זה ממש מקטין את הקב״ה. לכן צריך ללמוד את הנושא ולא להגיד רק שיש שכר ועונש על פי דברים שמסתובבים בחברה הדתית. (לא קראתי את המאמר של הרב אליצור ולכן אני לא אומר שום דבר על מה שהוא כתב,אני אומר את זה באופן ככלי).
7
"הכאה על חזה האחר" הוא מושג חילוני הנוגד את היהדות!!!
חיים | 01-05-2015 8:43
אצלנו זה נקרא "הוכח תוכיח את עמיתיך ולא תישא עליו חטא" די לחיות ולספוג כל הזמן את מדדי וערכי החילונים שנוגדים ברובם את דעת תורתנו הקדושה!!!
8
צריך להזהר בכבוד ת"ח, אני מוחה על ביזוי ת"ח
ישראלי | 01-05-2015 9:24
שנכתב בכתבה הזו כותרתה ותגובותיה
9
טועה ומטעה
יאיר האמיתי! | 19-06-2015 11:33
כתבת את דברימהרמב"ם בהם מובא שעל כל הציבור לומר על אילו חטאים באה הצרה. פסקה לאחר מכן- אין לומר בפומבי על אילו חטאים באה צרה. איך לדעתך יש לקיים את דברי הרמב"ם? שיחות אישיות? או שמא על המנהיגים הרוחניים של הציבור מוטלת החובה להוכיח את הציבור בפומבי? אלמד עליך זכות ואומר שאולי אינך יודע כי 'פומבי' משמעו בציבור...