חג המימונה: חירות הנשים האמתית - סרוגים

חג המימונה: חירות הנשים האמתית

אחרי לילה שלם של חגיגות מימונה שהצריך שעות של הכנות מצד הנשים, חושב ישי אליהו, שדווקא ההתמסרות למען הכלל היא החירות האמיתית של האישה

author-image
חג המימונה: חירות הנשים האמתית
  החירות האמתית של הנשים. מימונה (פלאש90)

ביום החולף התחלנו את האביב סגרנו את כל כלי פסח בארון, קנינו חמץ, אכלנו חמץ בנחת. אבל ישנן נשים שבשבילן זה נראה כמו ערב שאין בו רגע אחד של נחת. המשך לחודש שלפני פסח שגם בו היה נראה כאילו יש להן הכל, חוץ מנחת.

יש גברים (או נשים) שחושבים כי בוודאי הנשים עושות זאת כעול, לא מרצונן החופשי. אז באו נתעכב על המילה 'חופש'. איזה מחשבות המילה הזאת מעלה לנו? 'חופש' זו מילה נקיה, המפגש עם המילה 'חופש' מעלה הרבה לאדם כל דבר טוב. מתקשר לגמרי עם החירות של יציאת מצרים.

יש אנשים שיגידו כי חופש מזכיר להם 'שחרור'. חופש מעבודה וממחויבות. אבל האם באמת אנו רוצים להיות משוחררים מילדים, מהעבודה, מכל דבר שכובל. או שיש לנו רצון לעבוד למען מטרה שהיא מוצאת ביטוי בעבודה, בילדים ובדברים שאנחנו אוהבים וכבלנו לעצמנו! האם רצונה של אשה הוא למסגר או לשחרר?

20150412_161035

ישי אליהו (באדיבות המצולם)

אני נולדתי כילד שביעי במשפחה. אימי הרתה אותו בגיל יחסית מתקדם. היא ילדה אותי בשבת. ושבוע אחר כך היא אירגנה את הברית בעצמה. האם הולדת ילד שביעי הייתה צעד שאמי עשתה מתוך לחץ חברתי- דתי? האם ארגון הברית בשבת הוא צעד שנעשה מתוך לחץ של משפחתי?

לפי הדעה הציבורית יש בזה קצת מזה וקצת מזה, אבל אולי הרצון שלנו בתור חברה להגיד כי ילד שביעי זה תוצר של לחץ חברתי-דתי הוא קצת שוביניסטי. יש לאשה זכות לקחת על עצמה משימות בדיוק כמו שהגברים לוקחים על עצמם משימות מתוך חופש ובחירה.

אשה יכולה להכניס את הכלים הכשרים לפסח לתוך המחסן ולהוציא את כלי החמץ והכל בתוך שעה. והכל מתוך רצון ובחירה וחופש ושחרור. זו חירות אמיתית. זה המשך לחירות של אשה לנקות את הבית בחודש שלפני הפסח ולהתעלם מכל העצות שאומרות לה כי אבק זה לא חמץ. זהו השחרור האמיתי.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
18 תגובות - 18 דיונים מיין לפי
1
מסכים איתך
יהודה עדר | 12-04-2015 17:12
ישי נורא נהניתי לקרוא את המאמר
2
דברים כדורבנות. כל הכבוד לך. מחכה לכתבה הבאה
רונית | 12-04-2015 17:15
מסכימה עם כל מילה. ניכר שכתבה זאת נכתבה ממקום פנימי עמוק ולא מהפה ולחוץ.
3
אני מרגישה מעודדת תודה ישי
רחלי יובף | 12-04-2015 17:22
4
מאמר מחזק ומעודד
אפרת | 12-04-2015 17:33
תודה ישי
5
ישר ולעניין!
מקגראת רולינג | 12-04-2015 17:39
ישי אליהו אומר את האמת כמו שצריך
6
נקודה משמעותית ביותר
פרח | 12-04-2015 17:50
חופש אמיתי הינו התחייבות אישית לערך/מטרה שהצבנו לעצמנו מתוך חרות. המילים המחכימות בתזמון הכי טוב שיכול להיות.
7
מוכשר
עקיבא | 12-04-2015 18:23
יפה מאוד
8
ציון לשבח
לביא שוורצברג | 12-04-2015 18:26
אשרייך כתבה יפה מאוד!
9
עכשיו תפרסם את זה ב"הארץ"
אלי | 12-04-2015 19:03
אתה חייב לנסות את זה. יהיה גדול :)
10
איך אמא שלך מרגישה?
דביר | 12-04-2015 20:17
נפלא לראות את המבט החיובי שלך. השאלה היא אם אמא שלך גם מרגישה כך.
11
החרות האמיתית היא...
אריאל | 12-04-2015 22:06
החרות האמיתית היא לכתוב מאמר במקום לעזור לאמא. מאמר נחמד ! היה יותר אותנטי אם אמא שלך הייתה כותבת ואתה הייתה מסדר ...
12
בעקבות נישואי. למדתי להכיר את העוול והתסכול מהמימונה.
גדי | 13-04-2015 11:11
חמותי עושה מימונה מידי שנה. אני לא הצלחתי להבין מה מניע אותה לעשות את זה. עד לנישואי מעולם לא חגגתי מימונה. אבל מיד פעם הייתי מגיע לטעימות... עכשיו אני הפכתי להיות חלק מה"חגיגה" כולם נאלצים לעזור לחמות שעובדת במשך ימים רבים על מנת להכין לאנשים את המימונה. אנשים באים טועמים מדברים והולכים. ואני ממש מתוסכל. איפה הצדק? איפה ההגיון? למה לעבוד כל כך קשה כל שנה, להיכנס להוצאות גדולות! בשביל מה? מה זה נותן? למה תמיד אותם אנשים צריכים לעשות את זה וכל השאר סתם באים טועמים והולכים? אילו יכולתי הייתי מבטל את החג. חמותי ממשיכה לעשות, לא ברור למה, כל שנה אנו מציעים לה להפסיק והיא לא רוצה, לצערינו....
13
אני פשוט באקסטזה מניקיון. חשיבה זה דבר רע לנשים.
נעמה | 14-04-2015 17:32
אני מחנכת כך גם את בנותיי . לנקות זו חוויה מדהימה. מרחמת על הגברים שהם נאלצים להימנע מזה. לא ברור לי איך אין הלכה ביהדות כנגד העסקת עוזרות בית. מסכימה עם כל מילה אשרי שאני מנקה ומבשלת, מזל שאני זוכה לעשות זאת כל יום.
14
האישה שאינה צעירה יולדת, ותוך שבוע מארגנת ברית?
שי | 14-04-2015 22:14
היכן בן זוגה? מה זה חוסר הרגישות של בן הזוג והבן שלה לכוחות שלה? היא בוחרת לנקות ולהכין אוכל ולעבוד מהבוקר עד הערב? אולי עדיף היה שבנה היה בוחר לעזור לה בהכנות ובכלל במקום לכתוב טור כל כך לא אמפטי. ועוד לא התייחסתי ל תופעה של דיכאון אחרי לידה והשפעות של לידות רבות ועבודה קשה בבית ללא הפוגה על בריאותן של הנשים הדתיות.
15
למה בשבת לא מנקים?
לכלוכית | 14-04-2015 22:57
אם החופש הוא לנקות מדוע לא עושים את החופש הזה בשבת??? גם לגברים מגיע החופש הזה... רק הם מסכנים יושבים עם הנרגילה וסופרים חרוזים . ולכן הם מברכים "שלא עשני אישה" כי הם אינם רוצים את החופש לעבוד כמו שפחות או עבדים
16
אדיר
| 15-04-2015 19:28
אין לי מילים יפה מאוד
17
צודק. מכאן שהן יכולות להעביר שיעור בבית הכנסת, להורות
| 17-04-2015 7:25
הלכה, לעמוד בראש הרכב בי"ד וכו.. והכל מתוך רצון ובחירה וחופש ושחרור. זו חירות אמיתית.
18
טור שמדגים את הבעיה בחינוך שובניסטי.
שי | 19-04-2015 5:23
מה עם עזרה לאם? מה עם ראיית הקושי של האחר גם כשה לא נוח לך?