חול המועד פסח תשע"ה: מדריך הטיולים והאטרקציות לציבור הדתי

חול המועד פסח תשע"ה: מדריך הטיולים והאטרקציות לציבור הדתי

השנה חול המועד פסח הוא בן 5 ימים בהם אפשר לטייל. אם אתם עדיין מתלבטים, אספנו בשבילכם מקבץ של אירועים אטרקציות הופעות וטיולים ברחבי הארץ

פסח תשע"ה: מדריך הטיולים והאטרקציות לציבור הדתי
  פסח בבנימין (צילום אתי חן, אתיקה)

ברכת הכהנים בכותל המערבי

ברכת הכהנים המסורתית תתקיים אי"ה ביום ב', ב' דחוה"מ סוכות.

תפילת שחרית בשעה 8:45

ברכת כהנים של שחרית בשעה 9:30

תפילת מוסף בשעה 10:15

ברכת כהנים של מוסף בשעה 10:30

שימו לב: העיר העתיקה תהיה סגורה לכלי רכב פרטיים, והציבור מתבקש להשתמש בתחבורה ציבורית.

פסח במערכת המכפלה

בימים א'-ב' ט"ז-י"ז בניסן 5-6.4 תפתח מערת המכפלה לכניסת יהודים בלבד, כולל אולם יצחק.

בגן המערה יתקיימו הפעלות לילדים וכן יצאו סיורים מודרכים לאתרי הישוב היהודי ללא תשלום. מרכז המבקרים החדש "לגעת בנצח" ייפתח לראשונה לקהל.

בנוסף יתקיימו הסדרי תנועה מיוחדים בהכוונת המשטרה. בשעות העומס הירידה מקרית ארבע למערת המכפלה תתבצע באוטובוסים ייעודיים – שאטלים בלבד, למעט תושבי המקום ובעלי אישורים.

ביום ב' י"ז בניסן 5.6 – בשעה 05:40 תפילת ותיקין חגיגית באולם יצחק בליווי כלי נגינה, במעמד הרב שמואל אליהו שליט"א.
החל מ13:00 תתקיים עצרת החג המרכזית בהשתתפות האמנים אריה וגיל גת, אבי בניון, מנדי ג'רופי, יניב בן משיח, חיים ישראל ועוד.

לבירורים נוספים בנושא מערת המכפלה  050-6477776, 050-6477744. לבירורים בנושא הסעות, עצרת החג ומרכז המבקרים "לגעת בנצח" 02-9965333.

אטרקציות בשילה הקדומה

באתר שילה הקדומה שכן המשכן שבו התרחשה העבודה הדתית של בני ישראל במשך 369 שנה. במשך השנים האחרונות מבוצעות באתר חפירות ארכיאולוגיות נרחבות ואותרו בו ממצאים של חיים יהודיים עשירים ותוססים מתקופות שונות. בימים ראשון- רביעי בחול המועד בשעות 9:00-18:00 יתקיימו באתר פעילויות רבות ומגוונות וגם השנה בשילה הקדומה לא מפסיקים לחדש:

שביל אופנים סובב עיר המשכן – מסלול רכיבה משפחתי עד למקום המשכן, שילוב של אתגר ותוכן ומתחם שילודודס- מתחם פעילויות לילדים ומשחקי ענק, בהם הילדים הם השחקנים במשחק 'סולמות וחבלים' היסטורי. עולים בכל משבצת עם אירוע משמח בתולדות העם, וגולשים בסולם על כל צרה, ומשחקי כיף נוספים לילדים המשולבים בתוכן ובידע.

DSC_0411

תל שילה הקדומה

חידושים אלו נפתחו בנוסף לפעילויות הקיימות באתר: מגדל הרואה, מיצג מולטימדיה, מוזיאון "דברי ימי שילה", הדרכות, שחקנים ונגנים, מלאכות קדומות וסדנאות אומן, פינת חי תנ"כית לילדים, סיורי שטח ברכב ספארי, סינגלים סובב שילה – עלי ומגוון אתרי טבע ותיירות בחבל בנימין.

ביום חמישי כ' ניסן (9/4) יתקיים לראשונה באתר מרתון התנ"ך, יריד EXPO ענק ופעילות לכל המשפחה.

לפרטים והרשמה: 02-5789111/22 www.telshilo.org.il

מטיילים בשומרון

ביום שלישי י"ח ניסן 07.04.15 יתקיים פסטיבל אביב במבוא דותן שבצפון השומרון שיכלול טיול לכל המשפחה בח'רבת עקדה ונחל חדרה עליון, ספארי שטח בשילוב תצפית מרהיבה על עמק דותן, הדרכות ושחקני רחוב. בנוסף, ייערך הפנינג גדול ביישוב מבוא דותן עם מתנפחים, סדנת ג'אגלינג, פינת חי וליטוף, סדנת מתופפים, דוכני מכירה מתוצרת צפון השומרון, פינות ישיבה ובשעה 15:00 מופע מרהיב של קרקס אפריקאי.

ביום רביעי י"ט ניסן (8.4) יציינו בסבסטיה ובחומש 40 שנה לגוש אמונים בתערוכה תמונות היסטוריות של הרכבת ועליות גוש אמונים, במבנה תחנת הרכבת. במקום : כליזמר, שחקני רחוב, מתנפחים, סיורים מודרכים ותצפיות בתחנת הרכבת וכן סיורים בחומש ובשומרון העתיקה.

באותו יום, יתקיים הפנינג מיוחד בחרבת סמרה בשיתוף הישובים עינב ואבני חפץ שיכלול רכיבה על סוסים, סדנאות לילדים, דוכני שוק קדום וכן סינגל אופניים.

במקביל לפסטיבלים ואירועים מיוחדים, ישנן אפשרויות רבות של טיולים מודרכים ומסלולי הליכה לכל המשפחה בכל ימי חול המועד פסח בשומרון.

גן לאומי סבסטיה יהיה פתוח חינם בימי שלישי ורביעי 7-8.4 , ויצאו ממנו סיורים עם מדריכים כל שעה עגולה.

בהר גריזים, תתקיים עלייה לרגל בחברה טובה ושלל דמויות מקראיות עם שחקני תאטרון "מקום".

במהלך כל היום תתקיים סדנא להכנת עפיפונים בתשלום סמלי של 10 ₪ .

בשמורת הטבע "נחל קנה", תוקם תחנת מידע והסברה שתנחה את ציבור המבקרים למסלולים השונים בשמורת הטבע ותספק מידע אודות הנחל החי והצומח בו.

לפרטים נוספים על אירועי פסח, ניתן לפנות למוקד תיירות שומרון: 1-800-800-019

עבודה עברית באחיה

ביישוב אחיה יתקיים במהלך חול המועד הפנינג ויום לימוד בנושא "עבודה עברית" לזכרו של הרב יוסף שוקר ז"ל, מייסד משק "אחיה", וממחדשי ההתיישבות החקלאית העברית בשומרון

האירוע יתקיים ביום ראשון טז ניסן, א' חול המועד פסח, ביישוב אחיה, במלאת שמונה שנים לפטירתו של הרב יוסף שוקר, ממקימי היישובים שבות רחל ואחיה, וממחדשי החקלאות העברית בשומרון. במהלך היום יערכו יום עיון והתוועדות חגיגית, וכן הפנינג לכל המשפחה.

את הבוקר יפתח הרב שי דאום, רב הנח"ל החרדי לשעבר, שידבר על הפן ההלכתי של העבודה העברית בהלכה, נושא בו נתקל מידי יום כל צרכן, סוחר, קבלן ומנהל.

אחריו יספר הרב רונן טמיר, ראש מדרשת בינת, על דמותו של הרב יוסף שוקר, שהיה מבין הראשונים שיישבו את גבעות שבות רחל, נטע בהן אלפי עצי זית, והקים את בית הבד הידוע באחיה, בו אף נפצע במהלך עבודתו, פציעה שהביא לאחר מספר שנים לפטירתו.

נריה אופן ממוקד עבודה עברית יסקור את פעילות המוקד כיום, כיצד ניתן להיעזר בו, וכיצד בידי כל אחד לסייע בקידום העבודה העברית. את היום יחתום הרב איתיאל גלעדי בהתוועדות חגיגית.

לאורך כל היום יערך במקום הפנינג משפחתי, שיכלול פעילויות שונות לילדים ביניהם: מתנפחים, פינת חי, טרקטורון ועגלה, סדנאות יצירה ופינות מנגל.

את הארוע יזמו היישוב אחיה ומשפחת שוקר, יחד עם תנועת דרך חיים ומוקד עבודה עברית, והם מזמינים את כל מי שהנושא קרוב לליבו לבוא ולקחת חלק בארוע.

פסטיבל אביב בקריתמלאכי

רבים מאתנו כבר יודעים לשים בצד את בקבוקי השתייה וגם את העיתונים הישנים, ומקפידים לקחת אותם למיחזור. אבל מה עושים עם קופסת הקרטון שקבלנו בחנות הנעליים? או עם קרטון של שישיית המשקאות? עם קופסת הפלסטיק שרכשנו בסופר ובתוכה היה סוכר או אבקת מרק?

"פסטיבל אביב" שיתקיים בימים שני ושלישי בחול המועד פסח י"ז-י"ח בקרית מלאכי, הוא אירוע ססגוני ועשיר, בו ילמדו הילדים על נושאי איכות סביבה, מיחזור וחגי ישראל, השנה יתמקד הפסטיבל השנה יתמקד הפסטיבל בכל תחומי הקיימות לרבות הפרדת אשפה, אנרגיה ומים וניתן גם דגש על חגי ישראל.

באירוע יעברו הילדים בין מתחמים שונים, כאשר כל מתחם יטפל בסוג פסולת אחר (פלסטיק, נייר, קרטון, גזם וטכסטיל), וילווה בהסברים על חשיבות ההפרדה בין אריזות שונות, על פסולת "רטובה" ו"יבשה", ועל האפשרויות לטפל במגוון חומרים היוצאים מהאשפה.

בצורה חווייתית, יצירתית ומהנה ילמדו הילדים והוריהם במגוון סדנאות ייחודיות.

1

במתחם הקרטון נשלב גזם כך נפריח חיים בבעלי חיים, ונטיס מטוסים ורכבות. בסדנת הנייר יכינו כובע קסמים מעיתונים; במתחם הפלסטיק, נכין ג'גלינג למשחק מהנה וניצור שבשבת מבקבוקים. במתחם טקסטיל ילמדו להכין פיות קסומות מצמר כבשים, בנדנות צבעוניות ולוכדי חלומות. במתחם חגי ישראל יוכלו הילדים להכין גביע לקידוש ופמוטים.

בפסטיבל תוקם משחקייה מהנה ומיוחדת לקטנטנים, כולה מחומרים ממוחזרים. נלמד איך חיות דמיוניות קמות לתחייה מאטבי כביסה, מוביילים נוצרים מאצטרובלים ונשחק באולינג קנקלים.

במתחם החשמל נלמד צריבה בעזרת קרני השמש, על תאים סולאריים, מעגל חשמלי, מראות פרבוליות ומגדל השמש. ולסיום, נלמד את עקרונות הגינון ונפריח בועות סבון. נוסף על מתחמי היצירה הרבים, יתקיימו שעת סיפור והצגות ילדים.

פרוייקטים מיוחדים בפסטיבל:

עיר מיניאטורית – גני הילדים בקרית מלאכי בנו עיר בה הוקמו עשרות בתיםהמשתלבים יחד למיצג ענק ומרהיב.

תיאטרוקנרול – פרידה והפחים המדברים

מחזמר קומי על נושא אקולוגי – פרידה, מגיעה למתחם הפחים על מנת לזרוק זבל אך הפח לא מוכן לקבל את השקיות ופולט אותן החוצה. שלושה פחים נוספים נכנסים לתמונה ונוצרים מצבים קומיים.

כדמי כניסה לפסטיבל, נדרשים המבקרים להביא עימם קופסת קרטון או בקבוק 1.5 ליטר ריק.

קבוצת אמנים שלוקחים חלק בפסטיבל, יבנו עם המשפחות יצירה מהקופסה, שתייצג את הבית שלהם. הבתים ייאספו, ובסופו של הפסטיבל תיחנך עיר בתי הקרטון הראשונה בישראל.

מבקבוקי 1.5 ליטר ריקים ייצרו שבשבות מרהיבות.

פסטיבל אביב, שני-שלישי 6-7.4, בין השעות 10:00-17:00 הפארק המרכזי קרית מלאכי, רח' בן גוריון 38.

מרתון התנ"ך הראשון

יום רביעי מאות רצים מרחבי הארץ ומחו"ל יגיעו לשחזר את ריצת המרתון הראשונה בהיסטוריה – הריצה של איש בנימין אל שילה, המוזכרת בתנ"ך בספר שמואל א'.

המקצים במרתון התנ"ך כוללים את המרתון המלא (42.2 ק"מ) אשר יצא מנקודת הזינוק בנקודת אבן העזר בסמוך ראש העין ועד לשילה הקדומה. לצד המרתון יהיה מקצים נוספים: מקצה של חצי מרתון שיוזנק גם כן מראש העין ויסתיים באריאל. מקצה נוסף של 15 ק"מ יחל באוניברסיטת אריאל ויסתיים בשילה הקדומה ומקצה עממי של 5 ק"מ – סובב שילה הקדומה.

בין רצי המרתון צפוי לבלוט שיאן ישראל בריצת מרתון, איילה סטאין, חבר הסגל הישראלי האולימפי, אשר השתתף בין היתר באולימפיאדת בייג'ינג.

מדובר באחד מהמרתונים הייחודיים המשלב לאורך הדרך נוף בראשיתי המאפיין את חבל בנימין לצד האתגר הפיסי. סיומו של האירוע יתרחש בשילה הקדומה באירוע מרגש בין העתיקות והפסיפסים באתר. כמו כן, יערך לכל אורך היום הפנינג חגיגי בשילה הקדומה למשפחות ולמעודדים של הרצים הרבים.

המרתון נולד על רקע המלחמה התנכ"ית של ישראל בפלישתים ואשר במהלכה נלקחו לוחות הברית מידי ישראל. מסופר כי מיד לאחר מכן איש משבט בנימין, שלדעת הפרשנים מדובר בשאול המלך, רץ לשילה מקום המשכן על מנת לבשר את הבשורה הקשה- "וירץ איש בנימין מהמערכה ויבוא שילה ביום ההוא". המרחק מהמערכה אשר היתה באיזור ראש העין לשילה עומד באופן מפתיע על 42.2 קילומטרים.

יוזמי המרתון מאמינים כי יחודו של המרתון- הסיפור התנכ"י העומד מאחוריו, הנוף המרשים והתרחשותו בחג הפסח יתרמו רבות להצלחתו ולהתחלה של מסורת מרתונית חדשה.

לרישום ופרטים נוספים: חפשו מרתון התנ"ך בפייסבוק

מוזיאון אגד

בתולדות הישוב המתחדש בארץ ישראל, שנים רבות לפני הקמת המדינה, היה "אגד" שם נרדף לאוטובוס. למעלה מ-70 האוטובוסים ושלל המוצגים במוזיאון אגד בחולון, מספרים כ-80 שנות היסטוריה של תחבורה ציבורית בארץ.

המבקרים במוזיאון, מבוגרים וילדים כאחד, מוזמנים לעלות לאוטובוסים הישנים, להיזכר בימיה הראשונים של התחבורה הציבורית והמדינה שבדרך, או לגלות אותם בפעם הראשונה. לילדים זאת חוויה, למבוגרים זאת נוסטלגיה. האוטובוסים שופצו וחודשו עד הפרט הקטן עם הצבעים המקוריים, האבזור האותנטי ורובם אף נמצאים במצב נסיעה.

מוזיאון פורד טפלה 1942

גם רכבים ששירתו את אגד כמו מכליות, אוטובוסי גרר ואוטובוסים ללימוד נהיגה, זוכים לכבוד המגיע להם. אגב, ברוב האוטובוסים המשופצים ניתן לשבת ולראות את תיק הנהג ופורט הכסף ומנקב הכרטיסיות עם הניקובים הייחודיים של כל חבר אגד, שהיה בשימוש לפני עידן ה"רב-קו" וכרטיסי הנייר המודפסים.

המוזיאון, הממוקם ברח' משה דיין בחולון, יפתח את שעריו בחוה"מ פסח בימים א'-ד', טז-כ ניסן ( 5-8 באפריל), בין השעות 9:00-13:00. ביום ה', ערב שביעי של פסח, בין השעות 9:00-12:00. הכניסה חופשית וכך גם החנייה.

תל אביב – פסח ברוח הטמפלרים:

מושבת הקניות הטמפלרית שרונה בת"א (ליד הקריה) חוגגת את חג הפסח עם מגוון פעילויות חינמיות לכל המשפחה:

ראשון טז בניסן5 באפריל

  •  : 19:00-17:00 סדנת תופים ברחבת ההחלקה
  • 16:00 + 17:30: הצגת הילדים "פרדי אוהב חיות" בגן המוסיקה – מופע בידור מוסיקלי בכיכובו של פרדי מערוץ הילדים.

שני יז בניסן 6 באפריל

  • : 18:00 הרקדה למשפחות + הופעה של "צעירי תל אביב" ברחבת ההחלקה
  • 16:00 + 17:30 : הצגת הילדים "טריליליאת" בגן המוסיקה – מה קורה כשגננת חדשה ולא שגרתית מוזמנת להפיק את מסיבת היום הולדת של הנסיכה בממלכה? דברים נפלאים!

שלישי יח בניסן 7 באפריל

  •  : 19:00-17:00 סדנת ברייקדאנס ברחבת ההחלקה
  •  : 16:00 + 17:30 מופע מוסיקלי בשיתוף הילדים "דרור רה מי והגיטרה המעופפת"

רביעי יט בניסן 8 באפריל

  •  : 19:00-17:00 הרקדה למשפחות ברחבת ההחלקה
  •  : 16:00 + 17:30 הצגת הילדים "עוץ לי גוץ לי" בגן המוסיקה – עיבוד מקורי לאגדה מאת האחים גרים.

חמישי כ בניסן 9 באפריל

  •  : 18:00 הרקדה למשפחות + הופעה של "צעירי תל אביב" ברחבת ההחלקה
  • 16:00 + 17:30 : "החברים של אורטל" בגן המוסיקה – מופע מוסיקלי לילדים, מרהיב, סוחף ומצחיק, בו משולבות בובות ענק מושקעות וססגוניות, המצטרפות לאורטל במסעה המוסיקלי.

טיולים בגוש עציון

עמותת התיירות מזמינה אתכם לבוא ולטייל באתרים ובאירועים בגוש עציון.

לפרטים נוספים: תיירות גוש עציון, 02-9933863 www.etzionyour.org.il

פסטיבל אביב בתקוע

תקוע ובמערת חריטון: שלל פעילות וחוויות לכל המשפחה: שוק אומנים ומוזיקה, מתחם מתנפחים לילדים ותחנת הדרכה ויציאה לסיורים .

* ליוצאים למסלולי הטיול -חובה להצטייד בפנס, כובע רחב שוליים, מים לשתייה ונעליים גבוהות.

רביעי 8.4 בשעות 15:00-10:00 ..

"חיים שכאלה" להורדוס בהרודיון

מי היה הורדוס? גאון או משוגע? מלך היהודים או עבד הרומאים? מסע תיאטרלי ססגוני ומצחיק בו נפגוש את המלך ודמויות מעברו.. .

ראשון עד רביעי 5-8.4, הצגות בשעות: 10:30, 12:30, 14:30. וסיורים ייצאו כל שעה עגולה ..

*סדנת יצירה ארכיאולוגית בתשלום סמלי של 10 ₪

מרכז חוויות

חזיון האור קולי וביקור במוזיאון העדות – כפר עציון

סיפור גוש עציון-מיצג אור-קולי ואתר הנצחה המספרים את פרשת הגבורה של מתיישבי גוש עציון- ההתיישבות והמערכה במלחמת העצמאות הממחישים את הדרמה רבת העוצמה שהתחוללה במקום.

שעות פתיחה-:9:00-17:00 (לקבוצות גדולות שעות כניסה גמישות)

חוות שדה בר – מחלבת גבינות–בית קפה: טעימות גבינות ויוגורטים מחלב עיזים במחלבת הבוטיק שדה בר המופעלת ע"י נוער החווה בפיקוח מקצועי. סיור במפעל גפת "אוליוובר" OliveBar . סדנאות גבינה, מפעל ייחודי ביותר לייצור גלילי גפת לבערה המופקים מפסולת הנוצרת במהלך ייצור שמן זית. שעות פתיחה 09:00-18:00 יום חמישי עד 15:00

פסח בעמק המעיינות

גן השלושה-סחנה

פותחים את עונת האביב בגן הלאומי 'גן השלושה' (סחנה) בו זורם נחל האסי – עם טמפרטורת מים קבועה של 28 מעלות, בריכות טבעיות, מתקני משחקים, מגלשות מים והרבה דשא וצל,לצד הפתעות נוספות – מוזיאון הארכיאולוגיה 'עקבות בעמק', חוויה חינוכית ותרבותית מומלצת [וממוזגת..], הפעלות לילדים ברוח החלוצים באתר המשוחזר "חומה ומגדל" – כיבוס בגיגיות, צילום בבגדי חלוצים, מילוי סלים, בניית חומה, תצפית ממגדל השמירה ופעילויות רבות נוספות הכלולות במחיר הכניסה לגן השלושה (סחנה). שעות פתיחת הגן – 08:00-17:00.

לפרטים נוספים: 04-6581017

חקלאות אורגנית בביו-תור

ב'ביו-תור' שבקיבוץ שדה-אליהו מציעים למשפחות ולקבוצות סיורים מודרכים בחוויה של חקלאות אורגנית והדברה ביולוגית ומזמינים אתכם לצאת אל הטבע ואל השדות האורגניים של הקיבוץ. בואו לפגוש את הפריחה של הרימון והסמדר, את ראשית האביב ושיר השירים, לשבת בין גן הירק וכרם הענבים ולגלות את החקלאות האורגנית, לבקר את תיבות הקינון של התנשמת והבז שפועלים 7\24 בהדברת מזיקים בשדות החיטה, להאכיל חמורים ולהבין איך הם קשורים להדברה ביולוגית, ללמוד שלא צריך לפחד מחרקים טורפים אלא דווקא לשמור עליהם וליהנות מעבודתה החרוצה של דבורת הבומבוס המאביקה.

סיורים למשפחות יתקיימו בחול המועד פסח, בשעות הבוקר והצהריים, משך הסיור כשעתיים. הסיורים בתשלום וברישום מראש.

לפרטים נוספים והרשמה – 04-6096986, www.bio-tour.com bio-tour@sde.org.il

פסח בפארק המעיינות

בשטח הפארק מוצעות למטיילים מגוון אפשרויות טיול ובילוי – המעיינות היפהפיים הנובעים כל ימות השנה, נחל הקבוצים, בריכות הדגים, אתרי מורשת, שטחים חקלאיים, הציפורים הנודדות, חגיגת נוף, טבע ומים. אפשר להביא אופניים מהבית לרכיבה בדרכים בפארק וניתן לשכור בתשלום רכבים ידידותיים לסביבה או אופניים. מומלץ בחום במזג האוויר האביבי.

הכניסה והחנייה לפארק – חינם, לפרטים – 04-6881427.

פסח 'בשביל האופן'

פסח מגיע, שיא הפריחה, הירוק מכסה את השדות ואת הרי גלעד וניתן לראות את הירדן זורם מנקודות תצפית. הציפורים חורפות בבריכות הדגים – כדאי לא להחמיץ ולהגיע לטיול אופניים בעמק המעיינות. מרכז האופניים "בשביל האופן" בקיבוץ כפר רופין מציע טיולים לבודדים, משפחות וקבוצות בכל הגילאים (הרוכבים על אופניים כולל כסאות לילדים ותינוקות). מסלולי הטיול קלים עד בינוניים ומתאימים לקהל הרחב. ניתן לקבל הדרכה לקבוצות. אפשרות שינוע האופניים לקבוצות לאזור נחל חרוד וסביבתו.

לפרטים נוספים ולהזמנות – ניסים כהן 050-2022999

חג קמפינג שמח בגני חוגה

בעמק המעיינות על גדות נחל חרוד שוכן פארק המים גני חוגה, שלוש אגמים קסומים המוקפים במדשאות מוצלות הופכים את המקום לגן עדן למשפחות המחפשות פארק קמפינג עם כל החוויות במקום אחד. במהלך ימי חג הפסח הפארק יהיה פתוח ברציפות עם שפע של חוויות: רחצה בבריכות הטבעיות, אגם ענק לילדים עם שעשועי מים, בריכת דייג מקצועית הפועלת גם בערב, פעילות לילה לאורחי הקמפינג ואפשרות להזמין ארוחות בוקר עד לפתח האוהל.

לפרטים נוספים – 04-6581111 www.huga.co.il

בית הכנסת העתיק – באלא

בימים אלו עובר בית הכנסת העתיק תהליך שימור ושיחזור מטעם ראשות העתיקות. למבקרים במקום תהייה הזדמנות לראות אתר בתהליך עבודות השימור המתבצעות בו. המדריך במקום, יפתח אופק, מתאר את הוויכוחים שהיו אז בנושא כיוון בניית בתי כנסת ומאושש את האמירה, העם היהודי ממציא את עצמו מחדש, מן היסוד, כל שלושה ארבעה דורות. על כך ועל כיצד זיהו את שם הכפר ככפר באלא ועוד, מוזמנים לשמוע בסיור במקום. ניתן להרחיב את הסיור להכרות עם ראשית ההתיישבות החלוצית בעמק בית שאן דרך הכרות וסיור בקיבוץ מעוז חיים, נופיו וענפיו. לפרטים ולתיאום מראש – יפתח אופק – 050-7390514

המרוץ למיליון בחוות עדן

חוות עדן, היא חווה חקלאית העורכת ניסויים חקלאיים ונותנת שירות ויעוץ לחקלאי העמק. בחול המועד פסח, יום ראשון ה-5.4, תפתח החווה את שעריה לפעילות חווייתית לכל המשפחה. במקום יתקיימו מספר פעילויות: "המרוץ למיליון" – משחק חוויתי לכל המשפחה להכרת החווה. "שביל הטעימות" – טעימות מהגידולים החקלאיים בחממת המבקרים. הכנת עציץ אישי. הפעילות תתקיים בשעה: 10:30, בכניסה לחוות עדן, עלות למבקר (ילדים מגיל 3): 30 ₪. משך הפעילות כשלוש שעות. הפעילות בהרשמה מראש.

לפרטים והרשמה- סופי עטרה שבח 050-7605623

ולסיום – מסלול טיול לתחילת האביב – מכוכב הירדן לאזור התעשייה רמת צבאים

השנה מזג האוויר מעט השתגע – האביב כבר הגיע כשלפתע חזר הגשם והקור לאזורנו וחוזר חלילה. מעניין מה חושבים הפרחים, החרקים ובעיקר הדבורים. זו הזדמנות לטייל ברמות המזרחיות של הגליל התחתון ליהנות מהפריחה האביבית לצד הירוק המשכר של רמת יששכר ורמת כוכב ולנשום את נופי העמק היפים כל השנה.

תחילת הטיול סמוך למבצר הצלבני כוכב הירדן המכונה בערבית כוכאב אל הווה- כוכב הרוחות כל המטייל כאן בשעות אחר הצהריים יבין היטב מדוע מכונה המקום כוכב הרוחות. מומלץ להקדיש זמן ולסייר במבצר הצלבני שהוא אחד מהיפים והשמורים בארץ. הסיור בו והמבט לכיוון מזרח שווה בהחלט את הזמן . בסמוך לחומה המזרחית של המבצר נבנתה תצפית נהדרת לזכרו של הרמטכ"ל ה-13 רא"ל דן שומרון יליד קיבוץ אשדות יעקב הנצפה מהתצפית ממנה ניתן לראות פנורמת נוף מרהיבה של עמק הירדן, הרי הגלעד, הכנרת ורמת הגולן (וכמובן ביום טוב ניתן לראות מכאן את החרמון….)

 

לפני שנה נפטר ממש בסמוך לנקודת ההתחלה של טיולנו מאיר הר ציון שהקים במו ידיו את חוות שושנה הסמוכה. הר ציון הלוחם האגדי של יחידה 101 ומאוחר יותר ממקימי חטיבת הצנחנים והסיירת החטיבתית .הוא הטמיעה את הביטוי- "לא חוזרים אם לא מבצעים" ועליו אמר בזמנו שר הביטחון משה דיין שהיה הלוחם היהודי הגדול ביותר מאז בר כוכבא. עוד בחייו היה לאגדה כשסייר ברחבי הארץ ואף הרחיק עד לפטרה היא הסלע האדום עם רחל סבוראי שניהם מעין חרוד. קורותיו ומעלליו הונצחו בספר "פרקי יומן " ומומלץ לעיין בספר בזמן הטיול במקום. בניו משה וסלע ממשיכים את דרכו בחווה במרומי הרמה . מומלץ להקדיש כמה דקות לזכרו בתצפית נוספת מדרום למבצר לזכרו של דביר לניר בן מולדת שנפל באסון המסוקים.

סמוך לתצפית דביר דרך עפר תלולה היורדת במתלול המזרחי של הרמה לכיוון העמק. הליכה של 5 דקות במורד תוביל אותנו לאנדרטה לזכרו של לוחם ומפקד נוסף שקורותיו שזורים בתולדות הישוב, זו אמנם סטייה קטנה משביל עמק המעיינות אך היא תפגיש אתכם עם סיפורו של "הידיד" אורד ווינגייט הקצין הבריטי שהקים את פלוגות הלילה וקבע את מושבן בעין חרוד. תחילת פעילות הפלוגות כנגד הכפר כאוכב ששכן סמוך לאנדרטה לזכרו של הידיד במקום עומדנו. קו דק אך ברור מקשר בין דמותם של שני לוחמים אלו מאיר הר ציון ואורד ווינגייט.

נחזור חזרה לתצפית דביר ומשם לדרך העפר הנמצאת ממערב, אנא שימו לב לסימון שביל עמק המעיינות על גבי עץ אקליפטוס ענק הגדל בסמוך, מסלולנו נמשך מכאן דרומה להמשך רמת כוכב . ההליכה כאן נוחה ודרך העפר חוצה שטחי שדות חיטה ירוקים , ממש אחו נהדר כאשר מרחוק מדרום ניבט העמק .

בשולי הדרך ניתן להבחין בפריחה של חרציות בן שלח וטוריים אך הנוף בעיקרו הוא ירוק לרוחב מלוא העין.

מדי פעם נוכל לראות בשולי השדות ריכוזי סלעים כהים היוצרים מאין מגני פסלים מיוחדים .זהו סלע הבזלת, גושי האבן מעידים על פעילות געשית שהתקיימה כאן לפני עשרות אלפי שנים, גם הקרקע נהנית כאן מהעושר המינרלי של הבזלת המתבלה ויוצרת קרקע פורייה לחקלאות ומרעה.

אנו ממשיכים עם שביל העפר הברור ומדי פעם נפגוש את הסימון הכתום של שביל עמק המעיינות, במקומות בהם כבר היה סימון של שביל בצבע אחר בחרנו לסמנו בנקודה כתומה על מנת לא להפר את הסביבה יתר על המידה.

אנו ממשיכים במגמת ירידה מתונה עד לנקודת הירידה לנחל יששכר (4 קילומטר לערך מהמבצר) מכאן השביל הופך תלול ומורגש היטב ברגליים, הירידה עצמה אינה ארוכה ובחלוף 15 דקות נמצא עצמנו בדרך העפר העוקבת אחר נחל יששכר. כאן משתנה הנוף והצמחייה היא צמחיית נחלים ומים זורמים כגון- דקלים, סמר, אשלים וצפצפות לעיתים נוכל לראות אפילו פלגי מים קטנים ומקומיים. ההליכה לאורך הנחל מזמנת הפתעות קטנות כגון צפרדעים ובעלי כנף הנהנים מבית גידול לח יותר ומצל ומים . גם הפריחה מתחזקת לאורך הנחל עצמו ונוכל להבחין בפרגים, כלניות, עכנאי יהודה ועוד הפתעות.

לאחר הליכה של שני קילומטר לאורך הנחל נגיע לדרך עפר העולה בתלילות דרומה (סימון שחור וכתום) נעפיל בדרך זו כ 600 מטר העלייה אינה קלה אך היא משולבת בתצפית ההולכת ונפתחת מצפון לנו. מומלץ לעצור מדי פעם לנשום אויר להסדיר הנשימה וליהנות מהנוף של נחל יששכר ורמת יששכר כמו כן נוכל לראות מהיכן יצאנו בבוקר – חוות שושנה ומבצר כוכב הירדן. לאורך העלייה לפארק התעשייה רמת צבאים נוכל להבחין (אם יתמזל מזלנו…) בצבי הארץ ישראלי-

הצבי הוא יונק השייך למשפחת הפריים שבסדרת מכפילי הפרסה. הוא נפוץ במערב אסיה ובארץ. ניתן למצאו בשטחים פתוחים, בחולות ובמדבר. הצבי אצילי במראהו והוא נזכר פעמים רבות במקרא. ריצתו מהירה, ויכולה להגיע עד ל 80 קמ"ש. הצבאים צמחונים מובהקים ופעילים בשעות הקרירות של היום ובלילות ירח, כאשר יש מספיק אור המאפשר את פעילותם.

הצבאים נפוצים כמעט בכל חלקי הארץ: במרכז ובצפון – הצבי הארצישראלי, בנגב – צבי המדבר.

חוש הריח של הצבאים מפותח ביותר והם גם מבחינים בתנועה ממרחק של קילומטר ויותר.

הם בעלי חיים חברותיים. הם חיים בעדרים – של זכרים צעירים ובעדרים של נקבות עם עופרים צעירים עד גיל חצי שנה.

זהו אחד האזורים בהם נפוץ הצבי הארץ ישראלי אך בל נטעה זוהי חייה מוגנת המותרת בצייד רק ברישיון ואישור מיוחד. אין ספק שתצפית על בעל חיים אציל זה היא חוויה מיוחדת.

לאחר העלייה הנמרצת נגיע בסמוך למפעל של חברת גון דיר, בסוף העלייה נפנה ימינה (כלומר מערבה) ונעצור למנוחה בספסלי אבני הבזלת מצפון למפעל כאן ימתין לנו הרכב שיאסוף אותנו .

מעט פרטים טכניים- אורך המסלול- 7 קילומטר. התאמה- ילדים מכיתה ד' ומעלה. ניתן עם מנשאים לילדים קטנים, יש לשים לב לעליה התלולה בסיום. מים- בעונה זו לפחות 3 ליטר לאדם, בנחל יששכר יכול להיות חם מאוד.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
מה פתאום תל אביב? מלא חמץ בראש חוצות
| 05-04-2015 14:19