תזכורת: קיצור הלכות חג הפסח שחל בשבת - סרוגים

תזכורת: קיצור הלכות חג הפסח שחל בשבת

השנה חל לילה הסדר בשבת ולכן יש לשים לב ולהקפיד במספר הלכות. הרב ברוך אפרתי בקובץ הלכות על ניקיון הבית לפסח והכשרת הכלים בדיקת חמץ וביעורו, ליל הסדר והמצוות המיוחדות שלו, חול המועד וספירת העומר

author-image
תזכורת: קיצור הלכות חג הפסח שחל בשבת
  הלכות מיוחדות לפסח שחל בשבת (פלאש90)

 ניקיון הבית מחמץ

א.         ביטול חמץ מוציא אותנו מידי איסור בל יראה ובל ימצא. ביטול חמץ הוא גם החשבת החמץ לכלום, וגם הפקרתו לרבים.

ב.         אנו חוששים שמא נמצא עוגה בפסח בביתנו ונאכל ממנה בפסח בטעות, או שמא לא נבטל בלב שלם. לכן אנו גם מוציאים מביתנו את החמץ.

ג.          בבדיקה אנו מחפשים חמץ גדול (כזית=נפח קופסת גפרורים), ולא פירורים, המתבטלים ממילא בביטול חמץ ואין חשש שנאכלם. ומידת חסידות לחפש גם אחר פירורים פחות מגודל כזית.

ד.         יש דעה בראשונים שעיקר ביעור חמץ הוא בשריפה ולא בביטול. ולכן מברכים לפני הבדיקה, אך כוללים בברכה גם את הביטול.

ה.         אין סיבה ואין צורך לנקות מקומות אשר בדרך כלל אין מכניסים אליהם חמץ, או מקומות אשר לא ניכנס אליהם בפסח, כגון כוכים קטנטנים, מתחת לרהיטים כבדים מאד וכדומה

ו.          שלושה ימים יכולים להספיק לניקוי הבית מחמץ לכתחילה. כאמור לעיל, אין חיוב לנקות מאבק אלא מחמץ המצוי במקום נגיש

ז.          גם את הרכב יש לנקות כראוי שכן מכניסים בו חמץ. וכן את עגלת התינוקות. וכן בארגז הצעצועים.

ח.         חצר, גינה, מרפסת פתוחה וגג פתוח שאינם בשימוש יום-יומי, אינם צריכים בדיקה, אלא יש לוודא שאין בהם חמץ ארוז. אנו סומכים על עורבי ישראל החביבים.

ט.         אסור שניקיון הבית יגרום לצלקת רוחנית אצל ילדינו. הכל באוירה נעימה ומשוחררת, של אהבת השם ואהבת התורה

י.          בדורות האחרונים מנהג נפוץ בישראל למכור חמץ שיש בשריפתו הפסד מרובה. ניתן למכור דרך האימייל, במועצה הדתית או בבתי הכנסת. ניתן למכור גם כאן.

הכשרת כלים

יא.        זה הכלל- כבולעו כך פולטו. על כן, כלי ששימושו באש ממש עם חמץ (כגון כיריים) יש ללבנו באש. וכלי ששימושו בבישול רותח של חמץ (כגון סירים), יש להגעילו. ספרדים- הולכים לפי רוב השימוש (באש או במים), אשכנזים- מחמירים גם אם רק מעט השתמשו בכלי לאש, ללבנו

יב.        יש להמתין 24 שעות בלא שימוש בכלי המיועד להכשרה

יג.         במרכזי הציבור יש פינות הגעלה וליבון. הגעלה- במים רותחים מבעבעים. ליבון- ב 'ברנר'.

יד.        כלי זכוכית– ממתינים יממה ומגעילים ג' פעמים, אך עדיף להמנע משימוש ולקנות חדשים לפסח. לספרדים מספיקה שטיפה במים וסבון

טו.        שיש– לכסותו בנייר כסף כפול, במקום בו נניח את הסירים בפסח. מקום שלא יונחו בו סירים או מאכלים- אין חובה לכסות.

טז.       כיור– לקנות גיגית ולהניחה בכיור. או לצפות את הכיור בנייר כסף. או לשפוך מים רותחים, אך אז להשתדל לא לשים בו כלים חמים בפסח.

יז.        תנור– לנקות עם מים וסבון חריף עד שלא רואים פירורי אוכל, להפעיל שעה על חום הכי גבוה. יש לקנות תבניות אפיה מיוחדות לפסח במקום הרגילות.

יח.        מדיח כלים– לנקות היטב, כולל מסננת. להפעיל עם סבון על תוכנית מלאה בעודו ריק. להמתין 24 שעות. ראוי להגעיל את המגשים, אך אין חובה.

יט.        כלי פלסטיק– להגעיל. והמחמיר להגעיל 3 פעמים תבוא עליו ברכה. ואם יש בהם חריצים עדיף להימנע מלהשתמש.

כ.         בקבוק לתינוק– להחליף, ואם אין ברירה- להגעיל כמו כל כלי פלסטיק.

כא.       גביע של קידוש– להגעיל או להחליף.

כב.       מחבת-ליבון קל. ולספרדים די בהגעלה. ואם יש בה טפלון, אין להשתמש בה בפסח.

כג.        שולחן אוכל-לנקות ולהחליף מפה.

כד.       מיקרוגל-לנקות היטב. להרתיח בו חצי כוס מים עם סבון. אם יש מגש מזכוכית, להוציא אותה ולהשתמש ללא מגש, או להגעילה ג' פעמים לאחר יום

כה.       פלטה-ראוי לקנות אחת מיוחדת לפסח. אך מן הדין מותר להפעילה על הכי גבוה לשעה, ולכסות בנייר כסף כפול.

כו.        קולט אדים-עדיף להמנע משימוש. מן הדין מותר לאחר שפיכת מים רותחים.

כז.        ארון-לנקות עם מגבון לח. ואם זו טרחה רבה, ולא משתמשים בו בפסח, לסגור אותו ולמכור במכירת חמץ.

כח.       מקרר-לנקות באופן כללי, כך שלא יהיה בו חמץ. אין צורך לעבור עם קיסם או לשפוך מים רותחים.

כט.       מקלדת ועכבר מחשב– רבים אוכלים לידם במשך השנה ובפסח. לפיכך יש להפוך ולנער, וראוי לנקות עם מטלית לחה.

ל.         פלאפון– ראוי להעביר מטלית לחה על הפיה.

לא.       הלכות הכשרת כלים וכשרות המאכלים הינן מפורטות, ולפיכך רב נוכח בהגעלת הכלים ויש לשאול בכל ספק.

מאכלים כשרים

לב.       ביצים– מותרות, על אף החותמות.

לג.        תרופה לבליעה– אם היא עם טעם, צריכה הכשר. אם היא מרה- מותר להשתמש. ובכל אופן, עדיף אם הכשר לפסח

לד.       סבון/שמפו/בושם/אפטרשייב/איפור– מותרים לשימוש גם ללא הכשר, והמחמיר תבוא עליו ברכה (כדעה שסיכה כאכילה בפסח)

לה.       משחת שיניים– צריכה הכשר לפסח, ובשעת הדחק מותר גם ללא הכשר

לו.        אוכל לתינוקות– צריך הכשר לפסח

לז.        אוכל לבעלי חיים (כלב, חתול, ציפור,דג וכדומה) – צריך הכשר לפסח. את האוכל האסור של בעל החיים יש למכור במכירת חמץ

לח.       מצה עשירה – לאשכנזים אין לאכול. לספרדים מותר, ויש מחמירים גם לספרדים בעוגיות פפשודו תעשיתיות

לט.       חלב- אין צורך לרכוש חלב לפני פסח, המחלבות הגדולות מקפידות על ההלכה כדין

מ.         קניות- ראוי להחמיר ולהדר באכילת מוצרים קנויים בפסח, ולקנות הכשר רבנות ידועה ולא הכשרים שאינם ידועים או רבנות שאינה ידועה

קטניות

מא.       "איסור זה, כיון שקבלו אבותינו משום גדר, מדין תורה אסור לבטלו. והמפקפקים והמקיליםבזה, מעידין על עצמן שאין בהם יראת שמים ויראת חטא ואין בקיאין בדרכי התורה.  וכל מדינות אשכנז, וצרפת ורוסיה ופולניהקיימו וקבלו עליהם ועל זרעם את החומרה הטובה הזו שיש בה טעם בעיקר, ופורץ גדר ישכנונחש" (ערוך השולחן)

מב.       על כן, אסור לאשכנזים לאכול קטניות בפסח

מג.        רוב בני עדות המזרח נהגו לאכול קטניות. האוכל אצל ספרדי, לא יאכל קטניות ממש, אך יכול לאכול מכלים שבלועים בקטניות, ויש שנהגו להחמיר גם בכלים בלועים בקטניות

מד.       הקטניות האסורות הן רק אותם הסוגים שהיו בימי הגזירה, וכן בתנאי שהקטניות באות במגע עם מים בתהליך ההכנה שלהן. אך אם אין את אחד התנאים, מותר לכתחילה לאוכלם בפסח

מה.       לפיכך, ליפתית/קינואה/סויה/בוטנים אינם כלולים באיסור קטניות, שכן לא היו בימי הגזירה

מו.        שמן קטניות שנכבש בכבישה יבשה, מרן הראי"ה התיר לאכילה בפסח, שכן לא בא במגע עם מים כלל בתהליך ייצורו. לפיכך שמן קנולה וכדומה מותר בפסח

מז.       מוצרים תעשייתייםשל תערובת קטניות (שהקטניות אינם רוב במוצר) שיוצרו לפני פסח, י"א שמותר לאוכלם בפסח, כגון שוקולד וכדומה, ואפשר להקל בזה במקום הצורך

מח.       מותר לתת קטניות לחיית המחמד בפסח, וכן מותר לחולה לאכול קטניות

ערב פסח, יום ו, יד' ניסן

מט.       לאחר תפילת מעריב של יום חמישי בודקים את החמץ לאור הנר בברכה, ככתוב בסידורים. חצי שעה לפני הלילה אין להתחיל בכל מלאכה או בסעודה

נ.          בודקים עם נר את כל המקומות אשר סביר שיש בהם חמץ, כולל רכב (עם פנס). אין לדבר באמצע בדיקת חמץ.

נא.        לאחר הבדיקה, אומרים ביטול חמץ, כנוסח שבסידורים. יש להבין את הנאמר, ולומר את הביטול גם במילים פשוטות המובנות למבטל. הביטול הוא עיקר המצווה ועל כן יש להשקיע בו זמן וכוונה

נב.        למחרת בבוקר (-יום שישי) תתקיים בבתי הכנסיות סעודת סיום מסכת עבור הבכורות המתענים, והמשתתפים בה פטורים מן התענית

נג.         שורפים חמץ. מותר לשרוף חמץ הקדוש בקדושת שביעית.

נד.        לאחר השריפה אומרים שוב ביטול חמץ, בנוסח שבסידורים, בהבנה ברורה של העניין.

נה.        במשך היום אין לאכול מצות

נו.         אכילת חמץ עד שעה 10:36. שריפת חמץ עד שעה 11:39. (הזמנים מתאימים לגוש עציון). ויש המחמירים בזמנים מוקדמים יותר כפי המפורט בלוחות.

נז.        לאחר חצות היום אין לעשות מלאכה גמורה כגון כיבוס, משום שאנו עסוקים בקרבן הפסח (כשבית המקדש בנוי). אך מלאכה לצורך פסח מותרת, וכן מלאכה שמונעת הפסד כספי רב מותרת.

נח.        ראוי להתפלל מנחה מוקדמת, ולאחריה אומרים סדר קרבן פסח. מכינים את שולחן הסדר ואת הקערה כמנהג העדה. טוב לקנות מצות שמורות לליל הסדר, ולישון כדי שיהיה כח לליל הסדר.

נט.        השנה היא שמיטה, ועל כן יש לעשות 'ביעור מעשרות'. לוקחים את כל הפירות החייבים במעשר וטרם עושרו, ומעשרים אותם. יש לתת היום את מעשר ראשון ללוי, ומעשר עני לעני. יש לחלל מעשר שני על מטבע, ולהשחיתו היום. ביעור מעשרות אינו נצרך על מוצרים הקדושים בקדושת שביעית, משום שהם פטורים ממעשר.

ס.         יש לשים לב- 'ביעור מעשר' אינו 'ביעור שמיטה', אלו שני עניינים שונים.

יו"ט פסח- יום שבת, טו' ניסן

סא.       הדלקת נרות לפני כניסת שבת והחג, מברכים 'להדליק נר של שבת ויום טוב', ו'שהחיינו'. ראוי להדר ולהניח נרות עבים שיספיקו לדלוק עד סיום ליל הסדר.

סב.       תפילת שבת ויו"ט.

סג.        בליל הסדר נתמקד בזיכרון השעבוד ובזיכרון הגאולה ונספר על כך לילדינו. עיקר עניינו של החג הוא העברת חוויית השעבוד והגאולה האלוקית הלאה לדור הבא.

סד.       קידוש של שבת ויום טוב. מנהגי ליל הסדר רבים ומגוונים, ויש לעשות את הכתוב בהגדות כמנהג העדה. יש לקרוא את כל ההגדה בפינו, באופן שהדברים יהיו מובנים למשתתפים.

סה.       כל אחת ואחד חייבים מהתורה לאכול כזית מצה לפחות. נוהגים לאכול שני כזית בתחילה, ואח"כ עוד כזית ב 'כורך', ועוד אחד באפיקומן (יש אוכלים שני כזית באפיקומן). ויש מנהגים אחרים לעדות שונות.

סו.        גודל כזית לכתחילה:  אשכנזים- כגודל הנפח של זית גדול בימינו, שהוא כנפח חצי מצת מכונה. ספרדים- כשלושים גרם, שהיא בערך מצת מכונה שלימה (ספרדים יכולים להקל בכזית השני, ולאכול כחצי מצת מכונה ולא אחת שלימה).

סז.       יש להשתדל לבלוע את שני הכזית באכילה רגילה וזריזה. אם בלע תוך 4 דקות כשני שליש מצת מכונה, יצא מעיקר הדין.

סח.       יש לאכול את המצה ולשתות את הכוסות בהסיבה. ראוי גם לנשים להיסב, אך אינן חייבות

סט.       שותים ארבע כוסות יין (מי שקשה לו יכול לשתות מיץ ענבים). בכל כוס שותים רביעית. נפח רביעית- כחצי כוס חד פעמית. לכתחילה שותים בבת אחת רביעית. אם יש צורך אפשר לשתות רביעית תוך 4 דקות.

ע.         נהגו שהילדים מחביאים/מוצאים  את האפיקומן, ומקבלים תמורתו פרס, לחבב את המצווה עליהם.

עא.       לאחר אכילת האפיקומן אין לאכול, אך מותר לשתות. יש לאכול את האפיקומן לפני חצות- 00:42.  ראוי להאריך בסיפור יציאת מצרים, ויש שנהגו כך עד אור הבוקר.

עב.       שחרית של שבת ויו"ט. תפילת הטל. שכח 'מוריד הטל' ואמר 'משיב הרוח'– אם נזכר עד סוף הברכה, חוזר לראש הברכה. אם לא, חוזר לראש התפילה.

עג.        המצות בארץ ישראל, רובן ככולן אינן קדושות בקדושת שביעית.

חול המועד

עד.       סופרים ספירת העומר. שכח לספור, יספור ביום ללא ברכה ובשאר הלילות בברכה. שכח גם ביום, יספור בשאר הלילות ללא ברכה

עה.       במוצאי שבת מתחיל יו"ט שני של גלויות- אורח מחו"ל, חייב רק במצוות החג מהתורה, ויכול לעשות מלאכות מדרבנן

עו.        אין מניחים תפילין בחול המועד

עז.        אין לעבוד בחול המועד. אמנם, אם יפסיד את מקום עבודתו בשל כך, מותר

עח.       מי שנאלץ לעבוד בחול המועד, יכול לעבוד גם במקום שלא הוכשר לפסח. אך לא ימכור חמץ.

עט.       אין להתגלח ולהסתפר בחוה"מ. אך הרגיל להתגלח בכל יום מימות השנה הרגילים, ואם לא יתגלח בחוה"מ יצטער מגירוד ואי נעימות בפניו, מותר לו להתגלח בחול המועד

פ.         אין לכבס בחוה"מ, אלא אם נגמרו הבגדים הנקיים לתינוקות

שביעי של פסח, יום ו, כא' ניסן

פא.       ביום חמישי לפני כניסת החג, עושים 'עירוב תבשילין' עם מצות וביצה (או תבשיל אחר), על מנת שנוכל להכין מיו"ט לשבת. נוסח ברכת העירוב מצוי בסידורים. מי ששכח, יכול בדיעבד לסמוך על העירוב שעשה רב המקום בביתו

פב.       הדלקת נרות בערב החג, מברכים 'להדליק נר של יום טוב'

פג.        יש שנהגו לומר שירת הים בציבור, ובמיוחד על חוף הים

פד.       זוהי שנת ביעור מעשר, ועל כן לאחר מנחה אומרים פסוקי וידוי מעשרות, המופיעים בספר דברים בפרק כו, פסוקים יג-טו.

שבת פרשת 'שמיני', כב' ניסן

פה.       הדלקת נרות שבת ע"י העברת אש מאש קיימת.

פו.        חמץ שנמכר לגוי בערב פסח דרך הרבנות הראשית לישראל, מעיקר הדין מותר לאוכלו בשבת זו, לאחר שעת צאת החג ועשיית קידוש. משום שאמנם החמץ עדיין של הגוי, אולם הוא נותן לנו רשות להשתמש בו. ויש מחמירים משום חשש מוקצה, וגם משום שיכולים לצאת מכך כמה תקלות עם תערובת החמץ וכלי הפסח.

פז.        לאחר קריאת התורה, האשכנזים אומרים 'אב הרחמים'

פח.       בני חו"ל שומרים יו"ט שני של גלויות, ותפילתם שונה, כמבואר בסידורים

פט.       המקפידים שלא לאכול בשבת זו חמץ שנמכר לגוי, זמן אכילת חמץ עבורם הוא בשעה 19:41

ימי ספירת העומר

צ.         עד ל"ג בעומר אין להתחתן ואין להסתפר/להתגלח. מי שהוזמן לחתונה מותר לו ללכת.

צא.       אין להאזין בימי הספירה לשירים עליזים או רועשים, אנו אבלים על מותם של תלמידי רבי עקיבא. שירים רגילים מותר לשמוע מהרדיו ומטייפ וכד', אך לא מלהקה חיה

צב.       לקראת חג העצמאות מותר להסתפר ולהתגלח (החל מצהרי יום הזכרון). וכן מותר לשמוע מוזיקה עליזה, אפילו חיה

צג.        ביום ל"ג בעומר מותר להסתפר ולהתגלח, ולספרדים בבוקר ל"ד

יהי רצון שנמשיך לראות בשוב ד' לציון ברחמים

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
יישר כח גדול לרב אפרתי, הדברים ברורים ונכוחים.
ישראל | 01-04-2015 20:24
תודה, חג שמח
2
שגעון הגדלות=חמץ
| 02-04-2015 5:11
3
תודה
| 03-04-2015 12:45
תודה
4
סרוגים
ידידיה כהן | 26-04-2016 15:25
ישר כוח!! עוזר מאוד תודה לרבי אפרתי