שו"ת: מה עדיף מצה עגולה או מרובעת? - סרוגים

שו"ת: מה עדיף מצה עגולה או מרובעת?

רוב המצות שאנחנו אופים כיום הן מרובעות ומיוצרות במכונה לאפית מצות. זה ניצול נכון של הבצק. ענין של חיסכון כספי אבל גם מבטיח מינימום שיירים העלולים להחמיץ חלילה. אז למה יש כאלה המעדיפים את המצות העגולות?

שו"ת: מה עדיף מצה עגולה או מרובעת?
  מצה עגולה עבודת יד. (פלאש90)

רוב המצות שאנחנו אופים כיום הן מרובעות ומיוצרות במכונה לאפית מצות. זה ניצול נכון של הבצק. ענין של חיסכון כספי אבל גם מבטיח מינימום שיירים העלולים להחמיץ חלילה.

עד שנת 1856 כל המצות יוצרו בידי יהודים יוצרו עגולות ממש כמו שאפו לפני כ-3500 שנה לערך ככתוב בתורה "ויאפו את הבצק אשר הוציאו ממצרים  עוגות עוגות כי לא חמץ, כי גורשו ממצרים ולא יכלו להתמהמה, וגם צדה לא עשו להם" (שמות י"ב ל"ט).

לפני למעלה מ-150 שנה, נחתום אחד המציא מכונה האופה מצות. כנהוג אז המצות היו עגולות בצורתם. המכונה היתה חותכת בבצק מצות בצורה עגולה ואת השיירים היו בשנית מכניסים למכונה או אז קמו עוררים שטענו כי יש כאן חשש לחימוץ הבצק אם חלילה ישהה במכונה קודם לאפיה מעל ח"י דקות. לכן הממציא שינה את אופן חיתוך הבצק למרובעות באופן שלא נותרו קצוות כלל וחסל כל חשש לחימוץ הבצק.

בעל האבני נזר פסק שמצת מכונה חמץ גמור היא ואסר את אכילתה. לדעתו, אופה מקצועי אינו אופה מצה לשם מצוה אלא לשם ממון. הוא ינסה בכל כוחו לחסוך בהוצאות ולהגדיל את הרווחים. אשר על כן, לא ידקדק להקפיד בהידור מצווה והסרת צל צילו של ספק או חשש חימוץ. בעוד שהאופה כמות קטנה של מצות לו ולבני ביתו לשימושו הפרטי, יקפיד הקפדה יתירה וידקדק במצוה.

היו שאסרו אכילת מצת מכונה בפסח, מחשש לפגיעה בפרנסת עניים. נגדם פסק בעל ספר שואל ומשיב להתיר אכילת מצות מכונה בפסח. ונימוקו; אם מחמת ייעול ואוטומציה נחשוש לפגיעה בפרנסת העניים, נאלץ לאסור גם שימוש במכונות הדפוס המשוכללות וכל שימוש במכונות המודרניות החוסכות כח אדם רב ועצום שתפסו מקומם של הפועלים האנושיים.

יתירה מכך, הן אמרו בתלמוד (פסחים ל"ז) על המצות; אפשר יעשנה בדפוס ויקבענה כיוון, כמו סריקי ובייתוס שהיו צריכים להתירם אלא דלא פלוג רבנן.

==

הרב אפרים זלמנוביץ' הוא רב הישוב מזכרת בתיה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
המאמר נחתך באמצע?
| 29-03-2015 14:26
ככה זה נראה
2
מדוע אוכלים מצות? במדבר אכלו משהו כמו פיתה עירקית...
משה | 30-03-2015 11:40
במדבר אכלו משהו כמו פיתה עירקית, בהכנה זריזה על טאבון... מה הקשר למצות של היום? מדוע ההחמרה? חג חירות שמח!
3
ואם יש מכונה שמייצרת מצות עגולות?
| 31-03-2015 15:53