הרב עמיחי גורדין: חשבון נפש אישי על הבית היהודי

הרב עמיחי גורדין: חשבון נפש אישי על הבית היהודי

זה היה ניצחון הכלים על האור. במקום מפלגה נקייה וערכית קיבלנו מפלגה לוחמת ועיקשת. לא עיניים טובות, אלא לשון חדה ונוקבת. במקום לקרב רחוקים, הרחקנו 'שמאלנים'

author-image
הרב גורדין: חשבון נפש אישי על הבית היהודי
  הרב עמיחי גורדין. (באדיבות המצולם)

כשהכלים מנצחים את האור

כשהרג את אחד האנשים שלהם, בערה חמתו של המשטר. אם השליחים שלהם יתפסו אותו, הוא יחוסל. אחרי ימים ארוכים של מנוסה, הוא נתקל בחבורת בטלנים יושבת באפס מעשה ומתעללת בכמה בנות. 'אל תתערב ואל תבלוט', הזהיר אותו הקול השפוי שלו, 'זה לא העסק שלך, הן יסתדרו בלעדיך. אתה אורח, שב בשקט'.

הקול הפנימי הזהיר לשווא. משהו עמוק בנשמה של הזר לא איפשר לו לראות עוולות ולעמוד מנגד. הזר ניגש בנחת אל חבורת המנוולים והבהיר, 'פעם אחרונה שאתם מתעסקים איתן. תיזהרו ממני'.

'ויקם משה ויושיען וישק את צאנן… ' 'ויאמר משה… לא איש דברים אנכי גם מתמול גם משלשום…'. כוחו של משה רבנו לא היה בדיבור. כוחו של רבנו היה באמת, בצדק וביושר הפנימיים שלו. האמת והצדק שגברו על שיקולי כדאיות בסיסיים. כך קרה כשהשוטר המצרי היכה יהודי, כך קרה כשהרועים המדיינים התעללו בבנות יתרו.

למרות זאת, כל שליחויותיו של משה רבנו היו בדיבור. לדבר אל פרעה ולדבר אל בני ישראל. גם במצרים וגם במדבר סיני. לדבר ולדבר. אפילו החטא הגדול של רבנו היה כשהיכה בסלע במקום לדבר.

העובדה שהבורא בחר לתפקיד כל כך וורבאלי איש כבד פה וכבד לשון, מלמדת אותנו על מהותו של הדיבור. כדי שדיבור יישמע הוא צריך להיות כן ואותנטי. הפה חייב להיות שווה ללב. דיבור שאינו יוצא מעמקי הנפש יכול להיות מרשים, אבל לעולם לא יהיה אמיתי. הקב"ה חיפש דיבור אמיתי. דברים היוצאים מן הלב.

מתוך דברים שכתבתי ב'שבת בשבתו' לפני שנתיים וחצי:

המפקד ב'בית היהודי' הפיח תקווה חדשה אצל הרבה אנשים… התקווה למפלגה ערכית ולא סקטוריאלית, שמקדמת ערכים, ולא אינטרסים מגזריים, קוסמת מאוד לציבור הרחב.

העובדה שהציבור עצמו יבחר ישירות את נציגיו יכולה לגרום לכך שחברי הכנסת יהיו משוחררים לפעול למען הערכים שבהם הם מאמינים ולא רק למען חבר מרכז זה או אחר… מפלגה נקייה הפועלת למען ערכים, תזכה באמונו של ציבור רחב…

…הרבה אנשים בעם שלנו צמאים למפלגה נקייה וערכית… אפשר להקים מפלגה שפיה וליבה שווים. מפלגה שפועלת למען מדינה טובה יותר, ולא רק למען אינטרסים אישיים או מגזריים…

זכות הדיבור עברה ליועצים

במשך שנה וחצי פעלה מפלגת הבית היהודי בצורה ערכית. במשרדים ובמגרשים השונים שבהם פעלו נציגי הבית היהודי הייתה ניכרת פעילות ערכית ואמיתית למען החברה. נכון שלמרבה הצער הסתננה לשם גם פעילות עסקנית ואינטרסנטית, יש גם הטוענים שפה ושם נעשו פעולות לא ישרות (גם אם חוקיות), אבל למרות זאת, התמונה הכללית הייתה נקייה וערכית.

ואז הוכרזו הבחירות. מרגע זה ואילך ניתנה רשות הדיבור ליועצי התקשורת. במקום שהערכים יובילו את יועצי התקשורת ('ואהרן אחיך יהיה נביאך'), הובילו היועצים את המפלגה. הכלים ניצחו את האור.

הקו ההסברתי היה ל'ימין שור'. לא מפלגה נקייה וערכית, אלא מפלגה לוחמת ועיקשת. לא עיניים טובות, אלא לשון חדה ונוקבת. במקום לקרב רחוקים, הרחקנו 'שמאלנים'. הפכנו את הכינוי 'שמאלני' לשם גנאי ('המשימה שלנו זה להרגיז שמאלנים', 'כחלון שמאלני' ועוד ועוד). שכחנו לאהוב ולכבד באמת את עם ישראל. את כל עם ישראל. גם את ה'שמאלנים' מצפון תל אביב.

למה לנטוש את האמת וללכת בשדות יועצי תקשורת מפולפלים? האמת היא הנכס הטוב ביותר שעומד לו לאדם. אין לנו ממה לפחד או להתנצל. זאת האמת שלנו והיא תנצח.

נכון, בשביל להצליח צריך יועצי תקשורת מצויינים. אבל היועצים צריכים לזכור את תפקידם המדויק. התפקיד שלהם הוא להוציא את האמת לאור, הא ותו לא. לא להמציא אמת מתאימה לפי הזמנה ולפי כיוון הרוח. כשהיועצים שוכחים את תפקידם, מנצחים הכלים את האור, ואז שוקעת השמש ומשתררת עלטה.

ה'בית היהודי' צריכה להיות מפלגה ימנית אמיתית. מפלגה ימנית שלא נמצאת מימין לליכוד אלא במישור אחר מהליכוד. במישור ערכי ונקי מעריך ומכבד. האם זה אפשרי? אם תרצו אין זו אגדה

==

הרב עמיחי גורדין הוא ר"מ בישיבת הר עציון. המאמר יתפרסם השבת בעלון 'שבת בשבתו'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
7 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
פרשת אוחנה
| 29-03-2015 10:45
הזכירה לנו מי הגרעין של הבית היהודי
2
קשקש
ף | 29-03-2015 10:58
3
הבית היהודי הרב גורדין וחשבון הנפש
משה | 29-03-2015 11:12
הרב גורדין טעה פעמים--במה שכתב לפני שנתיים ובמה שכתב כעת. הבית היהודי היא מוצר כלאיים של אנשי ליכוד ורבני ישע קיצוניים שקבלו הזדמנות להשתלט על הציונות הדתית השפויה. כרגע הם מעונינים במשרד הבטחון והחוץ --לא במה שחשוב וחיוני לציונות הדתית--זאת ההוכחה לכונותיהם.
4
מה זה "ערכית ולא סקטוריאלית"? האם הערכים שלנו הם כמו
סתם אני | 29-03-2015 11:14
של ערכי השמאל? (ואני לא מתכוונת ללא תגנוב ולא תרצח", וכן מתכוונת ללא תנאף ושמירת השבת, ועוד ערכים בין אדם למקום). גם הערכים הלאומים שלנו אינם חופפים. אז במישור המפלגה והעשיה בכנסת ערכינו ברובם שונים וחילוקי דעות מהותיים יש בינינו. למה להסתיר זאת? מה הבושה? אולי חוסר ביטחון עצמי?
5
מפלגה נקיה לטובת עם ישראל - מפלגת יחד
יחד - העם איתנו | 29-03-2015 14:34
לא עוזבים לשום מקום... מוזמן להצטרף אלינו!!
6
צודק הרב
אוריאל | 29-03-2015 22:59
בתור מצביע בנט ואחד שחושב שכל המהלך של יחד היה הרבה מעבר לטעות, אין ספק שהיועצים השתלטו על המפלגה ודחפו את בנט להיות תחליף ליברמן!! בל הציבור חיפש משהו אחר, נקי וישר !! ולא תוקפני ועוקצני למרות שבהתחלה פירגנו לגישה הזו, לאט לאט היא איבדה את העוצמה...
7
צודק - רק תנועת יחד
מרכזניק | 30-03-2015 17:05
יחד העם איתנו