יחד היא בשורה גדולה מול טשטוש השקפתי /תגובה לרב קופלד
הבשורה של "חבר אני לכל אשר יראוך" אינה רק החיבור בין יראי ד' ממגזרים שונים, שבעז"ה עוד יתגבר וישתכלל ויתפשט לקהלים נוספים. הבשורה העיקרית היא נעיצת האצבע בסכר מול הגלים השוטפים של טשטוש ההשקפה שהנחיל לנו מרן הרב קוק זצ"ל
הרב קופלד שליט"א טוען כנגד השימוש של תומכי מפלגת יחד בפסוק "חבר אני לכל אשר יראוך", שהרי גם הוא מכיר ומקיים את הפסוק הזה, ו"מעולם לא היתה חלילה גישה תורנית של יחס איבה לחרדים". אך לצערנו מבין השורות של דבריו עצמם ניכר יחסו השלילי לחרדים, כי בעוד הוא מקבל כלגיטימי שיתוף מפלגתי עם מחללי שבת- שיתוף עם הרב מזוז ואלי ישי הוא בלתי נסבל בעיניו, כי "יש לנו עם הציבור החרדי מחלוקת השקפתית בענינים גדולים וחשובים".
ויותר מזה- כלפי החילונים יש אמפתיה (טובה וחיובית) שמאפשרת לכבד כל אחד על דעתו, ולהבין שיש הבדל, למשל, בין אילת שקד וזהבה גלאון. ואילו החרדים בעיני הרב קופלד הם מקשה דמונית אחת, וכך אפשר להכליל את כולם תחת הדעה הקיצונית והחריגה של הרב שלום כהן שלא צריך צבא.
אך הבשורה של "חבר אני לכל אשר יראוך" אינה רק החיבור בין יראי ד' ממגזרים שונים, שבעז"ה עוד יתגבר וישתכלל ויתפשט לקהלים נוספים. הבשורה העיקרית היא נעיצת האצבע בסכר מול הגלים השוטפים של טשטוש ההשקפה שהנחיל לנו מרן הרב קוק זצ"ל, וכדלהלן.
תומכיה הדתיים לאומיים של מפלגת יחד אינם מטשטשים ואינם מסתירים את אהבתם למדינה ואת אמונתם בצמיחת גאולתנו. את מסירותם לצבא קדשנו ואת שייכותם לכל מפעלי החול הלאומיים- עליה, התישבות, מדע וכלכלה. את אהבתם לכל ישראל, "דתיים" ו"חילונים", ואת השותפות איתם בצבא, בהתישבות ובכל מפעל לאומי באחווה ובידידות. בין תומכי מפלגת יחד יש אנשי תורה ואנשי עבודה, אנשי צבא, אנשי התישבות ופעילים בגרעינים תורניים. המשותף לכולם הוא ההכרה הברורה שיסוד הכל, מעין החיים ממנו הכל נובע, הוא הקודש, התורה, יראת ד'.
לצערנו הכרה פשוטה זו, שהיא היסוד לכל משנת הגאולה של הרב זצ"ל, נטשטשה לגמרי בשנתיים האחרונות. כך למשל "מפלגת הציונות הדתית" לא יכלה להכיל את בתיה כהנא דרור כשהתבטאה בעד פשרה טריטוריאלית, אבל יכלה גם יכלה להכיל אותה כשקראה לנישואים בלי חופה וקידושין ולרפורמות הלכתיות. כך שמים בראש הסיעה מחללת שבת ואומרים שהיא מייצגת נאמנה את משנת הציונות הדתית. כך יכול ראש המפלגה לככב בסרטונים לועגים לכל מורשת הצניעות הישראלית, כשהמחאה היחידה מופיעה רק בעקבות הונאה בזויה. וכך מצהיר ראש המפלגה על כוונתו לתת זכויות של משפחה לזוגות חד מיניים, דהיינו הכרה רשמית של מדינת ישראל בגילוי עריות מתועב, עליו מזהירה אותנו התורה: "ולא תקיא אתכם הארץ בטמאכם אותה", וכולם, כולל הרב קופלד, שותקים.
אלו רק דוגמאות בודדות לרוח הכללית העולה מכל מהלכי המפלגה, המתייחסת לקודש בכבוד ובהערכה רבה כמרכיב חשוב בזהותנו הלאומית, אך לא רואה בו את מעין החיים הבלעדי שכל סדרי החיים צריכים להיות מושתתים על פיו. אך הרב קוק זצ"ל כותב ששיטה כזו, "המחזיקה את עניני האמונה ותוכן עבודת ד' במדרגה גבוהה, אבל לא בעצם החיים, כי אם במדרגת קישוט ותכשיט חיצוני לחיים- היא רעה מאד ומביאה נזק והפסד נורא למצב קדושתם של ישראל, שיסוד תורת ד' אשר אתנו הוא שהיא כולה מלאה חוקי חיים ונקראת תורת חיים", ולכן תפיסה כזו היא "דבר משחית כל יסוד חיי האומה הישראלית שבנויה להיות דבקה בד' א-להים חיים בכל דרכיה והליכותיה" (עין איה שבת א' עמ' 19).
זוהי הבשורה האמיתית של "חבר אני לכל אשר יראוך". נכון, בין הכוחות השונים של מפלגת יחד יש הבדלים גדולים, אך כולם מאוחדים בערך הבסיסי, היסודי, שרק ממנו נובעים כל הערכים כולם, ורק ממנו כוחות חיים ועוז לכל מפעל תחייתנו הלאומי. "ועל זאת אני בוטח באומרים ד' אחד, ומושכים כולם יחד מזה אחד ומזה" (סליחות עיוה"כ).
==
הרב עמיחי אליאש הוא ר"מ בישיבת שבי חברון לצעירים.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו