הרב רוזן: נתמוך בבית היהודי רק כשנדע את דעתם בנושאי 'דת ומדינה'

הרב רוזן: נתמוך בבית היהודי רק כשנדע את דעתם בנושאי 'דת ומדינה'

אני קורא בזאת לעמיתיי הרבנים, לאישי ציבור, מחנכים ואיכפתניקים נוספים מן השורה להצטרף לקריאתי זו ל'בית היהודי' - להבהיר את 'תהליך קבלת ההחלטות' בנושאי דת ומדינה. ללא הבהרת-אופק כזו – הסחף ימשך!

author-image

אני פונה בזאת במינשר גלוי לראשי מפלגת 'הבית היהודי' וחברי סיעתה הצפויים, כחבר מרכז המפלגה וכתומך מוצהר בה (עד כה). ידוע לי בבירור שאני משמש כאן לפה ושליח-ציבור לאלפים החושבים כמוני. הדברים נכתבים גם לאחר ששוחחתי בימים האחרונים עם כמה מראשי הרשימה ורבניה-תומכיה.

אין זה סוד שקיים סחף אלקטוראלי לכיוון 'יחד' בשל חששות מסחף חקיקתי ב'בית' בנושאי דת ומדינה. בין אם חשש זה נכון ובין אם לאו אי אפשר להתעלם מן התדמית התקשורתית המלובה ע"י רבנים חרד"ליים וסביבתם, ופוגעת ביכלתם של עמיתיי, וציבור תורני רחב, לתמוך ב'בית היהודי'. הגולש באתרי ה'מיגזר' הדתי מתבלבל לחלוטין לנוכח עמדות ליברליות המוכרזות מפי נבחרי ה'בית' בסוגיות כמו נישואים חד-מיניים, ברית הזוגיות, פונדקאות וכד'. ומנגד, הצהרות הרגעה ש"הכל על דעת ועדת רבנים". יש המצביעים על הרב דרוקמן כ'רב הקובע' ומחלצים מפיו אמירות והכחשות, והפרוץ מרובה על העומד.

לאחר חשיבה רבה אעלה הצעה אשר היא גם ראויה ונכונה מהותית ופרקטית ועשויה להרגיע את ההתנדנדות וה'סערות' היומיומיות בתחום זה. ואקדים; אינני תומך ב'ועדת רבנים', מעין 'מועצת גדולי'. פורום כזה מעולם לא היה (ולא יוכל לפעול!) בציונות הדתית; קשה מאד לכנס 3 רבנים 'בכירים' לדיון מיושב וזמין, ובודאי לא חמשה או שבעה; קל מאד למשוך בגלימת אחד מהם ולחלץ מפיו אמירה 'מרעישה' "שהוא לא היה שותף לדיון" ו"לא מכיר את הפרטים"; רבנים מחוץ לפורום יביעו, כנהוג, עמדות ניגודיות ביזמתם או בדחיפת סובביהם ומכשלות נוספות.

העצה היעוצה לי אליכם, והיא מכוונת אישית ליו"ר נפתלי בנט, ולמרכזת הסיעה איילת שקד; הכריזו פומבית כי המפלגה תתמוך בנושאי דת ומדינה רק בהסכמת 'האגף התורני של הסיעה'. ומכיון שנהיר לי כי ביטוי זה איננו נהיר כלל (מיהו תורני?) הנה נוסח ממוקד יותר: "בהסכמת שני אישי הסיעה הנושאים תואר רב", הלא הם הרבנים בן- דהן ורונצקי (שיכהן כחבר בסיעה גם אם לא יבחר).

ואבהיר; עמדתי העקרונית היא שח"כים צריכים לקבל אחריות בעצמם. אמנם מומלץ שכל ח"כ יתייעץ עם מומחים בכל תחום, אך ההחלטה היא שלו. בנושאי 'דת ומדינה' חזקה על 'הח"כים התורניים' שיתייעצו עם רבותיהם, ואם ירצו יקימו ועדת רבנים פרטית מאחורי הקלעים, אך לא כ'מוסד' של הסיעה.

הרציונל מאחורי הדברים הוא כשם שלא עולה על הדעת שכל ח"כ ב'בית היהודי' יכריז עמדה עצמאית בשאלות חוץ ובטחון, בניגוד לעמדת היו"ר, למשל, כך בנושאי 'דת ומדינה' זכות המילה האחרונה צריכה להשמר לח"כים הרבניים, על תקן 'מומחים לדבר', וחזקה עליהם שישכנעו את עמיתיהם או ישתכנעו.

אני קורא בזאת לעמיתיי הרבנים, לאישי ציבור, מחנכים ואיכפתניקים נוספים מן השורה להצטרף לקריאתי זו ל'בית היהודי' – להבהיר את 'תהליך קבלת ההחלטות' בנושאי דת ומדינה. ללא הבהרת-אופק כזו – הסחף ימשך!

==

הרב ישראל רוזן הוא ראש מכון 'צומת' וחבר מרכז הבית היהודי.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
ובאילו תנאים תשמור שבת?
עמוס | 11-02-2015 10:51
אסור להצביע למפלגה שבראשה חילוני, עדתי או לא ציוני.
2
עם כל הכבוד לרונצקי
רפי | 11-02-2015 11:09
שיחפש את החברים שלו ביש עתיד שאליהם הוא מרגיש קרוב
3
טוב שאתה לא מציב אולטימטום גם לראש הממשלה או לאובמה
מה קורה פה? | 11-02-2015 11:55
4
הלואי שהסחף היה למפלגת יחד
ביני | 11-02-2015 13:08
הרב רוזן, הלואי שהסחף היה למפלגת יחד. מנדט אחד עבר ליחד, וזה טוב, שיעברונאת אחו החסימה. אבל שלשה מנדטים עברו לליכוד בגללך ועוד טנשי רוח שלא הסכימו לקבל את אוחנה.
5
הרבנים יהיו אחראים לנסיגה הבאה מיו"ש
שוקיאן | 11-02-2015 13:11
במסווה של דאגה לצביונה של המפלגה באים רבנים לזרוע פלגנות בתוך "הביית היהודי". כך היה בעבר הלא רחוק בעת פרישת חנן פורת ז"ל וחבריו מהמפד"ל , מה שאפשר בסופו של יום לממשלת ה"עבודה" לחתום על הסכמי אוסלו וכך גם עתה , כשחרבות מאירופה , ארה"ב וישראל מאיימות על ההתיישבות. מה יעשו הרבנים ? יבטיחו שוב "היו לא תהיה" כפי שהיה לפני ההתנתקות ?
6
אהבתי - חזרה עליהם ... שישתכנעו
מצביע בנט לשעבר | 11-02-2015 13:19
צודק הרב רוזן, קודם מחליטים להצביע למפדל ז"ל, ואחר כך מתרצים למה להם, אהבתי שאומר על בן דהן ורונצקי "זקה עליהם שישכנעו את עמיתיהם או ישתכנעו." יש להם חזקה שישתכנעו.... לא הוכח אחרת בינתיים!!!
7
פניתי לרבנים בן דהן ורונצקי והתאכזבתי מאוד
| 11-02-2015 23:27
כבוד הרב רוזן. אני פניתי אישית, הן לרב בן דהן והן לרב רונצקי, לראשון בכתב ולשני במפגש פנים אל פנים, בשאלה מדוע אינם מוחים נגד האמירה של בנט, בכנס התנועה הרפורמית, ש״אין שום בעיה בדרך הרפורמית והיא טובה בדיוק כמו האורתודוקסית, אין דרך טובה יותר ודרך טובה פחות, כל הדרכים שוות..״?, שניהם ענו לי תשובות שהפתיעו, הביכו ואכזבו אותי מאוד מאוד.. לא הייתי נוטה לסמוך על כב׳ הרבנים הנזכרים שייצגו באמת את תורת ישראל. הדברים נכתבים בצער רב
8
הכח האלקטורלי של הרבנים עצמם פחות ממנדט
משה | 12-02-2015 15:34
לא כל אחד אמור להצביע לפי שקול דעתו? מי שלא מצליח לחשוב בעצמו מוטב שלא יצביע כלל!
9
עושים שמיניות לטהר את הפתק.
אמנון | 13-02-2015 12:08
מצביעים לכתחילה - רק יחד!
10
דעת תורה לא קובעת בבית הזה
חיים | 14-02-2015 22:49
שיצהיר בנט לפני הבחירות,מי הם הרבנים שאיתם יתייעץ ושהוא מתחייב לפעול על פיהם.אם לאו,מי שדעת תורה חשובה לו יותר ממנדטים ,שיצביע בהתאם.