עליזה לביא: אמשיך להלחם בהדרת הנשים - סרוגים

עליזה לביא: אמשיך להלחם בהדרת הנשים

בטור מיוחד לאתר סרוגים, קוראת ח"כ עליזה לביא "להיאבק בכל דרך בתופעות כאלו ולאפשר לי, לחברותי ולחבריי ב'יש עתיד' להמשיך ולהילחם למען מדינה שפויה יותר. לא ייתכן שהגברים החרדים ייקחו לעצמם בעלות על הדת היהודית, על המרחב הציבורי ועל תפקידן של נשים בחברה הישראלית"

עליזה לביא: אמשיך להלחם בהדרת הנשים
  קרדיט צילום: רונן פדידה

לפני מספר ימים הזמינה אותי ג'וליאנה בן אברהם לטקס הפרשת חלה שהיא עורכת בנתניה. שמחתי על ההזמנה ונעניתי בחיוב. ג'וליאנה היא חברה קרובה, פעילה מרכזית במטה יש עתיד בנתניה ואישה פמיניסטית אשר מקרבת שנים רבות בין נשים שונות המגיעות מרקעים מגוונים.

מדובר ביוזמה פרטית של המטה בנתניה ולא בכנס שמתקיים בכל הארץ. ג'וליאנה הזמינה אותי לשוחח על מקומה של ההוויה הנשית יהודית, נושא בו אני עוסקת רבות ואף כתבתי על כך את ספרי תפילת נשים ומנהג נשים. גם ליהיא לפיד הוזמנה, כידידה קרובה של מטה נתניה וכאישה המשמשת דמות מופת וחיקוי לנשים רבות. כמובן שגם היא נענתה בחיוב להזמנה.

הטקס התקיים בביתה של שירי חגואל-סידון, סגנית ראש העיר בנתניה, תוך שיח נשי ייחודי וכמובן שיח פוליטי, בהשתתפות נשים רבות מהאזור – חילוניות, דתיות, מסורתיות ואף רבניות. זוהי הזדמנות למפגש ייחודי, נשי ומרגש, שלא מתרחש בכל יום.

בשנים האחרונות אנו עדים להתעוררות מחודשת בעולמן של נשים. כך גם באשר לאימוץ טקס הפרשת חלה ע"י קהלים מגוונים. ואולי זה סוד הגעגוע. געגוע הדורות. מצווה זו שהיא אחת משלוש מצוות שנשים מחויבות בה, נעלמה מההיסטוריה הנשית-יהודית בשנות הגלות, וכעת היא שבה וצומחת מהשטח: ממעגלי נשים, מערבי נשים ומיוזמות קהילתיות שאינן משויכות להגדרות המקובעות של דתיים וחילוניים. זוהי אחת הדוגמאות ליחד ולמאחד שפעמים רבות צומח מלמטה, ללא חוקים וללא כפיה.

כאשר פרסמתי בדף הפייסבוק שלי את ההזמנה לטקס, העולם החרדי רעש כמרקחה. לצערי פעמים רבות אני נתקלת בדיכוטומיה המאפיינת את החברה הישראלית, בה קשה לאנשים למקם אותי בקטגוריות המוכרות להם. אני אישה דתייה אורתודוכסית, שהיא גם מרצה, סופרת, פעילה חברתית, וכעת גם חברת כנסת. אני פועלת לקידום יהדות מקרבת ופתוחה על מנת להשיב את היהדות לישראלים. אני חושבת שבעולם הגלובלי שלנו הגיע הזמן לקבל את ה"גם וגם" שמאפיין אותנו כבני אדם שאינם מורכבים משחור או לבן. המורכבות שבבני האדם והשוני ביניהם הם הבסיס ליצירה משותפת, לדיאלוג, ללמידה ולצמיחה.

העיתונים החרדיים מיהרו לכתוב על האירוע כיוון שלא ידעו כיצד להתמודד עם התופעה החדשה הזו. כתבו עליי ועל ליהיא שאנחנו מתחנפות לציבור הדתי כדי לצבור קולות, שאנחנו צבועות ומגוחכות. מעבר להכפשות ולשקרים, הכתבות נכתבו בשיח מזלזל, מתנשא וברוטלי. עצוב לי לגלות שאנשים שהגיעו מתוך עולם הערכים שלי מתייחסים לאנשים שלא חיים כמוהם, ובמיוחד לנשים, ככאלה שאין להם רצונות משל עצמם, ושהם מתיימרים לקחת בעלות על הדת היהודית וללמד את כולנו איך עלינו לחיות כי חושבים שהם יודעים מה טוב בשבילנו.

שיא הזלזול היה כאשר ההזמנה לטקס, אותה העליתי לדף הפייסבוק שלי, הופיעה בכתבות של העיתונים החרדיים ללא הפנים שלי. בכל פעם שהתופעה הזו מתרחשת, אני נחרדת מחדש. בדיוק בגלל הדברים האלו הגעתי לכנסת. כדי להילחם בתופעות בזויות של הדרת נשים מהמרחב הציבורי, בדעות קדומות ובפגיעה בכבודן של נשים רק בשל היותן נשים. אלו תופעות שראוי היה שייעלמו מן העולם ואני מתביישת שיש במדינת ישראל מגזר שלם שמקבל את הדרת הנשים הזו באדישות.

לאחר שהגבתי בזעזוע על צנזור הפנים שלי, מיהרו להכפיש אותי שוב. מו"ל האתר שצנזר את פניי אמר כי אצלם הנשים היחידות הן אימהות ובנות ואת התמונות שלהן הם שמחים לראות רק באלבום המשפחתי, והאשים אותי בהחפצת נשים. ח"כ יעקב אשר מ'יהדות התורה' הגדיל לעשות והאשים אותי בצביעות ובהתעלמות מצרכי הנשים החרדיות. אין שגוי מכך. פעלתי ועודני פועלת רבות למען הנשים החרדיות וקיימתי דיוני וועדה רבים בכנסת בעניינם. חברי הכנסת החרדים הם אלה שכלל לא טרחו להופיע לדיון.

אני קוראת לחברותי למגזר הדתי והחרדי להיאבק בכל דרך בתופעות כאלו ולאפשר לי, לחברותי ולחבריי ב'יש עתיד' להמשיך ולהילחם למען מדינה שפויה יותר. לא ייתכן שהגברים החרדים ייקחו לעצמם בעלות על הדת היהודית, על המרחב הציבורי ועל תפקידן של נשים בחברה הישראלית.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
כל עוד לא תשללי זכויות אדם של גברים הכל בסדר
אבל זה לא כל הסיפור | 09-02-2015 19:38
הבעיה שאת מונעת זכויות אדם מינימאליות מגברים גרושים, אינך מוכנה להסכים לחוק שמאפשר משמורת משותפת ברירת מחדל ואת גוזלת ילדים מאבותיהם וכל זה למה? מחשש שנשים לא יקבלו מזונות (וכי מדוע שיקבלו מזונות כשהילדים לא אצלן האם הגבר צריך לשלם על הילדים פעמיים גם כשהם אצלו וגם כשהם אצל האשה?) אפילו למזונות יחסיים את לא מסכימה. בקיצור את מתעללת בילדים ובאבות כדי שאשה תקבל כסף שלא מגיע לה. (מזונות ילדים נועדו לילדים ולא לאשה!!!! ) ויש עוד הרבה דברים שתקצר היריעה מלספר אותם כאן. עופי החוצה מהכנסת!! בשם ילדינו האהובים שבין היתר בגללך אנחנו לא רואים אותם כמעט, נאסרים, ונותרים חסרי כל.
2
הדרת נשים של עליזה לביא
שושו | 09-02-2015 23:29
מעמד האשה ביהדות גבוה יותר מכל דת אחרת. מה היא רוצה, להדמות לגויים?
3
מי אמר לך שהנשים רוצות שתלחמי עבורן? אני למשל
סתם אני פמיניסטית שפויה | 10-02-2015 9:55
לא זקוקה להגנה שלך. אני מניחה שישנן רבות קבות כמוני. אז תרגעי. תדאגי להדרת הנשים בבית שלך.
4
תודה רבה לך עליזה לביא, את גדולה!
גאולה | 10-02-2015 10:29
"את מצילה אותנו את פשוט מצילה אני אומנם רשמתי את שמי בבדויי אבל אני מפצירה בך תמשיכי בעבודת הקודש שאת עושה כי איננו שונות מדבורה הנביאה"
5
לא הבנתי. ואת רוצה את הנשים במטבח לכן את מתעקשת "לשמר"
משה זנגוויל | 10-02-2015 16:06
את חזקת הגיל הרך????
6
ל-4 אתם לא עפר רגלה של דבורה הנביאה...
יניב | 11-02-2015 19:40
אתן רשעיות! מי שתומך ברפורמים ובנסיעה בשבת ובללכת ללא כיסוי ראש, לא יכול להשוות את עצמו לדבורה הנביאה.
7
ומה עם מצוות כיסוי ראש לנשים?
יעל | 12-02-2015 12:17
את זה את מקיימת???
8
קודם תשווי את הבנות לבנים בשירות הצבאי, שיעשו גם כן 3
י | 13-02-2015 13:13
שנים.. אחר כך תטענו לשיוויון
9
ל7 - ומה עם המצווה לסקול אשה שנאנסה? יש דברים שאינם
רבקה | 16-02-2015 20:04
רלוונטים יותר לימנו אנו. עליזה לביא מייצגת את היהדות בכבוד, לא כמו הבית היהודי, שס ודומיה.